Mugen mbx6t ombouwen naar electra

Ik ben al een tijd aan het orienteren welke wagen ik mijzelf moet aanschaffen, ik ben er in iedergeval uit dat het een truggy moet worden. het meest spreekt mij een mugen mbx6t aan door de verkrijgbaarheid van onderdelen. nu is mijn vraag; ik heb nog helemaal niks dus wat heb ik nodig en welke onderdelen zouden een verstandige keuze zijn om een mugen mbx6t om te bouwen naar electra.

dus:
kit of rtr mbx6t?
Welke motor?
welke servo?
Welke conversion kit?
enz...
 
Kit of M spec maakt niet uit, behalve dat je de kit zelf moet bouwen en iets goedkoper is. Ik vind het wel leuk om een nieuwe auto te bouwen. En dan zie je ook meteen hoe alles in elkaar zit.

Als motor kun je best voor Castle Creations of Tekin gaan. Regelaar een Mamba monster, Tekin RX8 of een Hobbywing. Motoren zou ik rond de 2000kv nemen als je 4s lipo wilt rijden. Wil je bashen of racen?

Een servo met 20kg is wel meer dan genoeg voor een truggy. Hitec 7950TH, 7955TG of 7954SH kan ik aanrader voor jouw truggy.

Voor de conversion kit zou ik de Tekno V4 nemen. Die heb ik zelf op m'n buggy en das echt een superleuk chassis om mee te rijden. De auto is zeer direct omdat het gewicht zo centraal mogelijk geplaatst is. Verder is de RC monster conversie kit ook degelijk, al gaat m'n voorkeur naar het Tekno chassis uit.
 
Bedankt voor de reactie!
Kit of mspec bevat precies dezelfde onderdelen?

De kv's van een motor hoe zit dat precies in elkaar? een lager kv heeft meer koppel en een lagere top?

er is dus 1 servo benodigd en met de genoemde onderdelen plus zender ontvanger is de auto dus klaar om te rijden?
 
aan motors van tekin kon ik dit vinden:
T8 (truggy) motors
TT2360 4038 2250kv
TT2361 4038 2000kv
TT2362 4038 1700kv
TT2363 4038 1550kv
TT2364 4038 1350kv

Voor welke zou ik moeten gaan en waarom?

klopt het dat ik aan onderdelen het volgende nodig heb of zie ik iets over het hoofd?

Motor en regelaar
zender en otvanger
1 servo
conversion kit..

thxx alvast!
 
Vergeet je lipo's niet is best een aardige kostenpost!!

Niet bij elke wagen zitten standaard banden wielen meestal wel.

Ik heb op bijna al mijn auto's een ace 1015 zitten werkt prima als servo hoor en is zeer betrouwbaar!

Groet Ronald
 
Laatst bewerkt:
aan motors van tekin kon ik dit vinden:
T8 (truggy) motors
TT2360 4038 2250kv
TT2361 4038 2000kv
TT2362 4038 1700kv
TT2363 4038 1550kv
TT2364 4038 1350kv

Voor welke zou ik moeten gaan en waarom?

klopt het dat ik aan onderdelen het volgende nodig heb of zie ik iets over het hoofd?

Motor en regelaar
zender en otvanger
1 servo
conversion kit..

thxx alvast!

Je moet het kv van de motor vermenigvuldigen met het voltage van jouw lipo om het maximale toerental van jouw motor te weten te komen. Dat zou rond de 27500-32500 toeren moeten liggen. Hoe hoger de spanning van jouw batterijen, hoe lager de kv van je motor. 6S heeft enkele voordelen tov 4S. Iets koelere elektronica en een langere rijtijd met een batterij die hetzelfde vermogen heeft omdat een 6S setup iets efficiënter is. Op sommige wedstrijden ben je verplicht met 4S te rijden, dus dan heeft het niet veel nut om voor 6S te kiezen als je wilt meedoen aan die wedstrijden.

Met het genoemde lijstje ga je kunnen rijden als je er nog een lipo bij neemt :D De 2000kv motor is een goede keuze voor de truggy op 4S. Misschien zou het ook nog gaan met 1700kv op 4S, maar dat ben ik niet zeker. In een buggy gaat het in ieder geval perfect.

Ik ben zelf zeer te spreken over de Tekin motor en regelaar voor m'n buggy. De motor is smoother is dan m'n castle creations en de regelaar is geavanceerden dan de MMM. De sensor is zeer smooth, maar ook sensorless is de regelaar enorm smooth. En de dynimic timing op de regelaar heeft me doen overstappen naar Tekin. Ik denk dat het momenteel de enige 1/8 regelaar is die dat kan. En de current limiter is ook beter dan punch control op de mmm.
 
En de current limiter is ook beter dan punch control op de mmm.

De MMM heeft tegenwoordig ook een power limiter en niet enkel punch control.

Ik heb een MBX6T gehad.

- MMM 2200kV set
- 4S lipo
- Pinion 16T
- ACE DS1015 serco, 14kg. Zwaarder heb je niet nodig, de mugen heeft een goede stuurinrichting.
--> Ging als de brandweer

Dit was het eerste weekend dat ik er mee reed en was dus nog een beetje onwennig ermee; Maar je ziet dat hij goed voorruit gaat :D.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ervaring met Tekin en MMM en toch wil ik je op wat verschillen wijzen.
Tekin, hele fijne combo qua afstelling en soeplese en sensored, niks rijd beter eigenlijk......nadelen zijn er toch ook, heel erg gevoelig qua elektronica zowel motor als regelaar. Motoren moet je echt dichtsmeren zodat er geen zand oid in kan komen anders is hij zo stuk.
MMM ook prima mee te rijden maar geen sensor dus wat mechanischer en iets brutere combo (niet in kracht maar qua rijstijl) aan en uitschakkelaar is pet en zo stuk en ook hier is de esc wat gevoelig qua electronica.
Het kan allemaal goedkoper..........en is eigenlijk net zo goed hetzij niet beter.....

Qua motor vind ik de in-racing afterburner een top motor. Dit is eigenlijk de oude medusa lijn die nu door in-racing wordt voortgezet. Motor is eigenlijk onverwoestbaar en wordt al in een mooie behuizing geleverd die je zo op een V3 of 4 tekno chassis kan zetten. Motor is licht en klein met onwijs veel power. Nadeel is dat deze niet gecensored is en dat is jammer. Toch is er prima mee te rijden zeker als je er weet mee om te gaan. Ik rij deze motor op een MMM of Tekin esc en dit gaat prima.

Begin je zoals jij echt nieuw dan is de hobbywing/hype combo set een aanrader. Perfecte prijs kwaliteitsverhouding en de combo is gecensord. Hij rijd niet zo fijn als de Tekin, die ook veel meer afstellingen heeft, maar is een prima combo. Hij rijd zeker niet zo bruut als de MMM combo, dus de censor maakt vooral in laag toerengebied ofwel vrij langzaam rijden een hoop verschil. Ik zou alleen voor een truggy een 2200 kv set nemen.

Mijn advies zou dus zijn......
- Mugen truggy kit, Zelfbouw is altijd beter wat mij betreft
- motoren esc combo van hobbywing/hype met motor van 2200 KV
- Tekno V3 of V4 (V3 is stijver met esc voorop en V4 veel flexibeler met motor achterop)
- Servo's: iets van +- 20 Kg, ace 1015, sanwa of ander goed merk, zelfs twee al je liever mechanisch wil remmen zoals bij een nitro versie.
- Accu's zweer ik bij Hyperion, maar is wel duur in eerste aanschaf, maar gaan wel ontzettend lang mee, dus op termijn net zo duur als goedkopere accu's maar dat is een keuze
- Lader: koop meteen maar een goede als je niks hebt en dan ook maar een hyperion 720i oid, komt nog wel een aparte voeding bij.

Al met al een flink kostenplaatje.................dat ombouwen/electro, dus verstandig dat je goede info vraagt en niet over 1 nacht ijs gaat.
 
Ik heb geen problemen met Tekin en heb enkel een beetje ducktape aan de soldeertabs op de motor. Gewoon af en toe eens uitblazen met de compressor will do.
 
Wat is eigelijk de reden dat het toerental van de motor tussen de 27500-32500 moet liggen?
wordt de motor anders te warm of heeft het kwa prestaties geen zin?
 
Wat is eigelijk de reden dat het toerental van de motor tussen de 27500-32500 moet liggen?
wordt de motor anders te warm of heeft het kwa prestaties geen zin?

Das de zogenaamde sweetspot. Dan liggen de prestaties in de buurt van de nitro's.
Regelaar en motor blijven dan meestal ook koel genoeg.
 
Dan draait die motor overtoeren en is die minder efficient. Temperatuur zal stijgen en de rijtijd zal dalen. Ook ga je teveel power hebben wat echt niet meer aangenaam rijdt.
 
Stoom ik heb ook geen echte problemen (meer) met de tekin motor. Weet waar de euvels zitten en meeste zijn door tekin opgelost. Ik zei al dat je je motor zoveel mogelijk dicht moet houden, ductape of vloeibaar rubberafdichting volstaan prima. Ik heb nog nooit zand in me motor gehad. Wat ik wel eens had waren geschuerde of afgebroken soldeerlips op de motor (zo verholpen) en een stuk lager waardoor de motor te heet werd en demagnetiseerde, na een nieuwe lager en rotor reed die gewoon weer.
 
Back
Top