Multi engine ?

Kan ik voor meerdere brushless electro motoren het volgende principe toepassen?

1 snelheidsregelaar voor alle motoren die een max. stroom heeft die groter is dan de som van de max stroom van de afzonderlijke motoren?

Bij 2 of meer gelijke motoren zou (met identieke props, uitgebalanceerd, zelfde gewicht...) het toerental bij elke motor dan toch gelijk moeten zijn?

Of is dat iets te simplistisch geredeneerd? Moet er tussen de verschillende motoren nog bijgeregeld kunnen worden? (om eventuele variaties tussen de 'gelijke' motoren op te vangen)

Hans,

uit hetgeen ik geleerd heb, is het (bijna) onmogelijk om meerdere brushless motoren te laten werken met 1 regelaar.
Er zijn bepaalde merken die het wel zouden toelaten, met zeer uitgebreide synchronisatie technieken, maar ik ben even de naam van de merken kwijt.

groetjes,
Davy

Hans,

uit hetgeen ik geleerd heb, is het (bijna) onmogelijk om meerdere brushless motoren te laten werken met 1 regelaar.
Er zijn bepaalde merken die het wel zouden toelaten, met zeer uitgebreide synchronisatie technieken, maar ik ben even de naam van de merken kwijt.

groetjes,
Davy

Het moet zo eenvoudig mogelijk, en vooral zo licht mogelijk. Het is bedoeld voor indoor.

Als er nog heel wat overtollige regeltechniek bijkomt wordt het dus onbruikbaar voor indoor wegens te zwaar. Dan maar throttle kanaal met een 2de kanaal mixen op de zender.

Loop je met een 6 kanaals indoor ontvangertje wel tegen de beperking aan van max. 3 motoren (zonder retracts en flaps op je kistje) en je zender moet dan meer dan 2 kanalen kunnen mixen uiteraard.

+ en - uitgangen van alle ESCs in parallel over de accu loopt wel goed neem ik aan.

De ESC meet en regelt dan de spanning naar de 3 spoelen in de motor, dat kan ie niet als je er meerdere motoren aan hangt, daar is ie immers niet voor gemaakt.

[...] Dan maar throttle kanaal met een 2de kanaal mixen op de zender.[...]

Je kan een tweede ESC toch via een y-harnass op je reciever aansluiten en dan beide ESC's gelijk afstellen. Dit wordt bij auto's vaker gedaan. Je moet alleen even opletten dat je de BEC van een van de ESC's niet aansluit.

Dan kan je ze allebei aansturen via een kanaal.

Je kan een tweede ESC toch via een y-harnass op je reciever aansluiten en dan beide ESC's gelijk afstellen. Dit wordt bij auto's vaker gedaan. Je moet alleen even opletten dat je de BEC van een van de ESC's niet aansluit.

Dan kan je ze allebei aansturen via een kanaal.

Dat lijkt me idd een goeie oplossing.

Alleen worden er op de grootte die ik voor ogen heb geen connectoren meer gebruikt. Kabeltjes worden rechtstreeks gesoldeerd op de ontvanger. In dat geval heb ik ietsje meer signaal kabel (de Y zit in mijn geval op de ontvanger), maar dat is niet kritisch.

Het zou niet moeten kunnen, twee borstelloze motoren parallel op één regelaar maar soms lukt het. Als het werkt, zullen de motoren perfect 100% synchroon lopen. Opstarten kan moeizaam gaan, daarom zeker niet doen bij vertragingen. En tijdens vliegen gas zodanig trimmen dat je de motoren niet uit kunt zetten. Het is ieder geval niet iets om te proberen bij zwaardere motoren.
Hoe gelijker de props en de motoren, hoe groter de kans. Kontronik heeft zo'n setje van geselecteerde componenten in haar programma gehad.

Uiteindelijk zorgt zo'n BL ESC er toch in basis voor dat een monofazige spanning wordt omgezet naar 3 fazige spanning (telkens 1/3 van een periode verschoven)?

Correct. En een borstelloze motor is niets anders dan een borstelmotor waarvan de mechanische schakelaar (commutator: koolborstels + lamellel) vervangen is door een elektronische schakelaar, de controller. Voor beide type motoren geldt dan ook hetzelfde:
toerental (onbelast) = Kv x spanning

Plaatjes van het drie-phasenvermogens-signaal
www.aerodesign.de/peter/2001/LRK350
-> vol gas: Why does the Torquemax rotate so slowly and so forcefully
en
-> niet vol gas: SPEEDY-BL self made brushless controller

Eenvoudige uitleg
G2 Consulting - Motor Design and Power Electronics
-> course
-> chapter 9: electronic controllers

Back