Multicopter Café

Voorstellen

Als erfgoedfotograaf ben ik me al een tijdje aan het oriënteren op een drone. Ik krijg geregeld vragen om hoogtefoto's waarop bijvoorbeeld landschappelijke structuren te zien zijn. Denk daarbij aan beeklopen, kasteelterreinen, ontginningen et cetera. Aanvankelijk zat ik eraan te denken 'gewoon' een dji phantom icm een gopro cameraatje te kopen. helaas is gebleken dat de fotokwaliteit daarvan niet goed genoeg is. Ik zal dus iets anders moeten verzinnen dat goed en niet al te duur is. Ik heb daarover in dit forum al een vraag gesteld en veel antwoorden gekregen. Daar ga ik nu mee aan de slag.

Hallo allemaal, ik nieuw hier op het multicopter forum. Ik ben al wel een tijd actief bij de boten en heli's, maar na mijn catamaran ben ik van plan een mini te gaan bouwen. Ik ben niet echt van plan om te beginnen met iets waar ik na 3 maanden geen uitdaging meer aan heb. Ik kan vliegen met cp heli's dus ik ken de basis van het vliegen. Ik kijk al een tijdje naar de blackouts en de flip, maar ik overweeg toch eerder de blackouts. Setup zal iets normaal zijn op 3s. Eventueel 4s maar dat zien we wel. Bij het instellen zal ik raad vragen aan mijn piano leerkracht, hier gekend als jazzman52. Met fpv zal ik even wachten, maar die komt dan ook wel. Ik weet niet of direct voor een blackout gaan te hoog gegrepen is, maar dat zal ik wel van jullie te horen krijgen denk ik ;)

Mvg toon

Als je cp heli's kan vliegen zal een multirotor vast geen probleem zijn behalve misschien het wennen aan de oriëntatie. Je zou dan ook meteen een goede kunnen kopen en die zijn vaak ook best crashbestendig, zeker tov een 250 en groter heli. Meestal is het een kwestie van nieuwe propellers en verder vliegen :) Voor los vind ik er niet zoveel aan maar juist fpv erg gaaf.

Ik heb al filmpjes gezien van dany en nog anderen die op volle snelheid tegen betonnen palen in parkingen vliegen, dus stevig genoeg zullen die blackouts wel zij :)
En inderdaad, een heli crashen is vaak heel duur :D

Zijn er nog meer dingen die 5v nodig hebben op een mini-quad dan de camera?
De esc's zitten rechtstreeks op de 3s accu, en die voeden ook de controller en de ontvanger. De video tx werkt tussen de 7 en 15 volt. Kan zo verder niets bedenken?

In het snoer van de camera zit nl een spanningsregelaar van 12 naar 5 volt. Mooi klein en compact, maar alleen geschikt voor de camera. Als er meer dingen zijn die 5v nodig hebben kan ik er een 5V/5A UBEC tussen zetten, maar voor nu lijkt dat onnodig?

Die is ook niet verkeerd, maar dan zou je ook een zender, lipo en lader bij moeten nemen kom je toch een stuk duurder uit.

ik denk wel dat ik me ga vermaken met het dx setje mits alles compleet is.
zag wel dat er mogelijk wat schroefjes missen maar dit zal vast wel ergens bij conrad ofzo te bestellen zijn als dit nodig is?

Die is ook niet verkeerd, maar dan zou je ook een zender, lipo en lader bij moeten nemen kom je toch een stuk duurder uit.

ik denk wel dat ik me ga vermaken met het dx setje mits alles compleet is.
zag wel dat er mogelijk wat schroefjes missen maar dit zal vast wel ergens bij conrad ofzo te bestellen zijn als dit nodig is?

Gedeeltelijk ben ik het met je eens, echter een Flysky FS-T6 2.4G 6CH transmitter kost bijna niets en de DJI is een kloon. Lipo en lader zal je ook de kop niet kosten.
Wel vervelend als je garantie nodig hebt. Dan maar liever een bedrijf wat in Groningen zit. ;)

groet, John

Mooi stukje techniek.

Let ook nog even op 6.30. Hoezo kan een quad niet vliegen met een beschadigde prop.. hij knipt er 2 af.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi stukje techniek.

Let ook nog even op 6.30. Hoezo kan een quad niet vliegen met een beschadigde prop.. hij knipt er 2 af.
Vet filmpje al vind ik hier wel de duidelijke kanttekeningen dat er omgevings cameras zijn die de zaken deels controleren en sturen.

Vraag me ook af hoe flexibel de quad met prop verlies om kan gaan (is t puur deze situatie of was t gewoon fout gegaan als ie perongeluk fout geknipt had) en of ze alle rekenkracht ook op de quad gepropt krijgen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor wat betreft rekenkracht op de quad: Als dat nu nog niet is, is het gewoon een kwestie van tijd. Vroeger was een telefoon een ding om meet te bellen en lomp groot.. Tegenwoordig is het vooral accu en kun je er van alles en nog wat mee.

Er speelt ook wat natuurkunde hier. Mid-air prop breken is totaal anders dan beginnen te vliegen zonder halve prop.
De hoogte en balans verlies mid-air resulteert altijd in een crash.
Geen algorytme voor te bedenken.

Overigens een leuke vid!

Prachtig filmpje, die had ik gisteren toevallig ook gezien.
kwa rekenkracht zijn we al ver met bijvoorbeeld telefoons.
plak er een octocore chinees toestel aan en laat dat alles berekenen :cool:

Er speelt ook wat natuurkunde hier. Mid-air prop breken is totaal anders dan beginnen te vliegen zonder halve prop.
De hoogte en balans verlies mid-air resulteert altijd in een crash.
Geen algorytme voor te bedenken.

Overigens een leuke vid!
Volgens mij zou het niet heel veel uit mogen maken, mits er genoeg tijd is om te herstellen. Je ziet hier ook eerst een vallende beweging, die hij langzaamaan hersteld. De copter is dus wel degelijk het gemis aan het compenseren. Ik vraag me alleen of in hoeverre al vastgesteld is welke prop er breekt.

Back