Multicopter Café

Batterijen van de lidl e.d. werken best leuk als zender accu hoor.

Volgens mij wordt bij ons in de meeste gevallen met een accu bedoeld. Meerdere losse cellen/batterijen die fysiek met elkaar verbonden zijn als één geheel.

Maar goed dan weten we gelijk met welke categorie (nieuwe) vlieger te maken hebben.

Ofwel nog flink inlezen.
Maar de gedachte om een losse FPV cam te kopen heb je juist.

FF voor het idee. Welke "batterij" heb je gekocht? Niet alles is geschikt.
Ik heb een 3s 1300mah lipo gekocht. Daarbij heb ik de boscam 200mw transmitter aangeschaft. Als ik mijn mobius tijdelijk wilt gebruiken heb ik een 5v aansluiting nodig. Kan ik dat van de cc3d of mijn fpv transmitter aftappen?

Dag allemaal,

Na veel gelezen te hebben op het forum en zelf ook een multicopter aangeschaft te hebben leek het me wel tijd om even voor te stellen.
Ik kom uit Utrecht heb een F550 gekocht

Ik heb de volgende setup:
F550 met de E300 motortjes
Naza Lite + GPS
DJI propellors
3S 5000Mah Lipo
Futaba T8J zender

Het doel waar ik naartoe wil groeien is om filmpjes te maken van zeilen en surfen, moet ik wel goed genoeg zijn om niet te crashen boven het water. (dan is de F550 natuurlijk gewoon weg)

Dit weekend heb ik mijn eerste vlucht gemaakt boven een groot leeg weiland, wat is dat gaaf! Wel geleerd dat je goed moet letten op de vliegtijd, als de low-voltage aan gaat en de multicopter is aan de andere kant van het veld kan dat een lange wandeling opleveren.
Maar goed ik begin net, toch ben al volledig verslaafd.

Als je handig bent, gebruik een timer ( kookwekker of iets op je telefoon )

Als je 10 minuten kan vliegen, zorg dat je met 8 minuten geland bent. ( scheelt lopen ;p )

En ander nieuws...
Ben van de week begonnen m'n 5 jarige manneke ook leren te vliegen , de nieuwe generatie komt er al aan.
( en beangstigend te zien hoe snel de spelcomputer-generatie het in de vingers heeft trouwens )

In het begin een beetje stuntelen voor de oog-hand coördinatie, maar zodra die door
had wat er gebeurd als je xxx doet met je vinger.. Ging het eigenlijk meteen goed.

Gaaf :) :)

Ben van de week begonnen m'n 5 jarige manneke ook leren te vliegen , de nieuwe generatie komt er al aan.
( en beangstigend te zien hoe snel de spelcomputer-generatie het in de vingers heeft trouwens )
Die spelcomputer vingers heb ik al gemerkt. Een RC autootje is nauwelijks een uitdaging voor m'n zesjarige. Misschien toch de F450 met Naza-M bewaren voor hem..

Daar vliegt ie zo mee weg, hij krijgt / kreeg les met zo'n action drone.
Die vliegen behoorlijk instabieler als z'n grotere broers

Toegegeven, ik wil niet dat ie nu al met grotere / scherpere props werkt.
Zo dik zijn die vingertjes nu ook weer niet.

Valt mij op dat het *ons* best wat oefenen koste om contra te vliegen
( jezelf tegemoet komen )

Die kleine schakelt gewoon over zonder met de ogen te knipperen

[..]
Dit weekend heb ik mijn eerste vlucht gemaakt boven een groot leeg weiland, wat is dat gaaf! Wel geleerd dat je goed moet letten op de vliegtijd, als de low-voltage aan gaat en de multicopter is aan de andere kant van het veld kan dat een lange wandeling opleveren.
Maar goed ik begin net, toch ben al volledig verslaafd.
Welkom op het forum :) Verstandig dat je veel informatie hebt gezocht alvorens te beginnen en een weiland is meestal een prima locatie om te oefenen.
Als je handig bent, gebruik een timer ( kookwekker of iets op je telefoon )

Als je 10 minuten kan vliegen, zorg dat je met 8 minuten geland bent. ( scheelt lopen ;p )
Op die t8j kan je ook gewoon een timer instellen. De pieper is niet zo luid maar werkt verder prima. Houd er wel rekening mee dat de accu sneller leeg is als je bv sneller vliegt dan anders.
Probeer ook te vermijden dat ie vanzelf gaat landen voor de levensduur van je lipo want het zou goed kunnen dat die dan al wat te ver ontladen is (wat afhankelijk van je lvc instelling in de software).

Die bison lockbond ben ik wel tegen gekomen.

Haal ik die wel op, maar twijfelde al.
Blauwe loctite is secondelijm.
Volgens mij haal ik dan de zaak nooit meer los.
En dat is niet de bedoeling

Blauwe loctite is geen secondelijm, het is metaallijm.

Loctite komt in vier "kleuren":

Rood - High strength (verbinding die tot in de eeuwigheid stand zal houden)
Blauw - Medium strength (Los te krijgen met kracht)
Paars - Low strength (met handgereedschap redelijk makkelijk los te krijgen)
Groen - ook een soort low strength, dit is wat de meesten gebruiken

Er zijn nog een paar soorten rode loctite die je ook wel weer los kunt krijgen, maar als het niet rood is is het in ieder geval veilig te gebruiken.

Heb je er een nummer bij? Verschillende soorten loctite hebben verschillende applicaties, hoewel ze allemaal gebruikt kunnen worden om bouten trillingsvast mee te maken.

Maar vertrouw alleen op die kleuren als het ook echt van het merk locktite is!!

Ik heb hier bijvoorbeeld een tube van HK met groene locktite (tl609) die je zo goed als nooit meer loskrijgt (alleen met warmstoken, 150 graden+)

Groene loctite van loctite zelf is ook super strength.
Voor los/vast Idd de blauwe.

Maar goed, op de site staat het vast.

Die gigantische flessen van HK zijn ook nog niet zo slecht maar soms beter dan bedoeld.
Warm stoken is dan Idd een oplossing.

Die gigantische flessen van HK zijn ook nog niet zo slecht maar soms beter dan bedoeld.
Warm stoken is dan Idd een oplossing.

De tl609 is bedoeld om sterk te zijn ;)
Officieel is het zelfs voor gladde delen tegen elkaar te lijmen (bus op een as bijvoorbeeld)
Heb hier ooit een tandwiel mee op de as van de motor van mn 250 heli gelijmd :)

Had eens een swashplate op een 280 heli.
Die waren ze vergeten te borgen dus ook groene loctite.(de echte)
Kwam een heel klein stipje op de as terecht, lager bus ging er overheen en direct muurvast. Met 2 handen moeten knijpen om los te krijgen.

Dus Idd als je dat ergens tussen kiept zit het ook echt vast.
Maar bij onze hobby moet het ook vaak weer los dus dan is dat geen aanrader. FF soldeerbout erop kan, maar moeten er geen plastic/epoxy delen in de buurt zitten.

Gelukkig is het bij HK niet duur om een voorraadje van het een en ander aan te leggen :D

20141210_180147.jpg

Back