Multifunctionele sleper

hier weer de wekelijkse update.
Ik heb van een prophouder een sleepkoppeling gemaakt en hij lijkt goed te werken.
sleepkoppeling.jpg

Het middenstuk van de vleugel heb ik nu wel opgevuld omdat het een zwakke plek was en ik heb de ruimte in de romp niet meer nodig. alleen was mijn epoxy op dus de glasmat zit er nog niet goed op.
vleugelmiddenstuk.jpg

er zit een accuplank in de neus en de motor en regelaar zijn gemonteerd.
accuplank.jpg

Ik heb 6mm fiberstokken gebruikt voor het landingsgestel alleen zijn die veel te zwak dus daar komt nog een strip alluminium bij van 30x3mm.
landingsgestelpootjes.jpg

Omdat de staart klaar is heb ik die alvast in de folie gezet. Deze kleuren zal ook op de rest van het vliegtuig komen. Ik heb ook struts voor de staart alleen moet ik die nog even monteren. Zo word voorkomen dat de sleepkabel in het roer blijft steken en het maakt het geheel sterker.
staartinfolie.jpg

En natuurlijk even testen of de lampjes er een beetje leuk uit zien.
staartlichtaan.jpg

Ik heb het landingsgestel verder gemaakt hiervoor heb ik een strip aluminium gekocht maar na veel buigen en passen en meten heb ik dat idee even opzij geschoven want ik kon geen nette bevestiging meer maken en het zou erg zwaar worden. Als reserve ligt hij klaar wanneer de huidige pootjes er onderweg breken.
Als alternatief heb ik een 8mm holle koolstof buis om de 6mm fiberstoken geschoven en op de kritieke punten een 10mm alu buis geschoven. Hij staat op 100mm rubber wieltjes.

landingsgestel.jpg

Nog een avondje wild aan het folieën geweest en heb toch de neus een kleurtje gegeven. Ik heb alleen één foutje gemaakt want het was de bedoeling dat de hele bovenkant blauw zou worden en niet de voorkant boven rood :oops: . Het is niet oer lelijk dus het blijft zitten ook omdat ik anders een nieuw rolletje folie moest halen :roll:

zeiaanzichtromp.jpg

en nog een wazig plaatje van boven.
bovernaazichtromp.jpg

Ik heb de ontkoppel servo voor de sleephaak vervangen voor een STD 4,5 kg/cm servo. Ik heb geen idee hoeveel KG er aan de koppeling zou kunnen komen bij wat wild slepen maar ik weet dat tot 10KG geen probleem is want dat heb ik even getest. Ook ontkoppelt hij zonder aarzelen met 10kg aan de sleeplijn.

Wat een heerlijk eigenwijze kist.
Ik zie het draadje nu pas maar gelijk een abo'tje
Leuk om alles eens anders te doen als anders.

Maar even een vraagje ga je je accu's alleen met dat klitteband vast leggen?
Ik zou de accu's in een kokertje of iets dergelijk schuiven.

Ik heb normaal al mijn accu's vast met klittenband maar dat zijn kleinere accu's. Ik heb wel gedacht aan een bakje op een soort railsconstructie om te kunnen schuiven. Maar omdat dat accu er dwars in ligt is dit lastig te maken. Hij zit wel vast aan klittenband want ik kan er heftig aan schudden maar hij blijft zitten maar misschien maak ik uiteindelijk nog een iets degelijkere bevestiging.

Hij is heel erg mooi geworden! Nu al een design klassieker door het eigenwijze ontwerp! Het heeft iets van een Ugly Stik op z'n kant. Over het hoogteroer heb ik m'n twijfels. Dat kan je dan ook zo van de Ugly Stik overnemen?
Thans is niet erg efficiënt. Iets te veel up en het werkt niet meer, staat er alleen maar wat wind te wervelen. Ik zou het zelfs voor de eerste vlucht nog aanpakken. Het gaat fout? Zou zonde van het werk zijn.
Kwart tot een derde van het oppervlak van het stabilo. Of ik nu naar een RC1, Kwik Fly of Sultan V kisten kijk of naar m'n Svenson Westerly... Calmato Super Trainer (modified special v2 updated). De Piper Burda Super Cub, bijna fifty-fifty op het stabilo... M'n rascal 40 elektrosleper zit ook op 1:3 oppervlakteverhouding.... hmmm offff.... is het de vertekening van de foto's? Dan is er niets aan het handje :)
Compliment hoor!?
Gr Bas

Ik denk dat het hoogte roer kleiner lijkt omdat het naar beneden staat.

thanx Bas!
op deze foto kun je iets beter de verhouding zien.
staartstuk.jpg

Afmetingen heb is gewoon uit de dikke duim gezogen. Maar ik las ergens een vuistregel die ik overal toe pas "staat het goed dan zal het ook wel ongeveer goed zijn" :p

Hij is inderdaad niet erg groot maar wel behoorlijk lang dus ik verwacht daar geen problemen. Ik ben meer benieuwd naar de rolroeren want die zijn nu op het oog wel behoorlijk fors
IMG_0970.jpg

Ik denk dat we daar bij de eerste vlucht wel achter komen

nog meer foto's

Ik heb weer een hele rits foto's gemaakt....

Als eerste heb ik een vervanger gezocht voor mijn koffersluiting die ik eerder al op de kale romp gemonteerd had. Hier de oude foto daar van:
IMG_1057.jpg

Het is erg dun blik en dat is mooi want dat weegt heel weinig. 40 gram voor 4 sluitingen maar je ziet aan de onderkant ook hoe ze de lipjes hebben gebogen om de boel bij elkaar te houden en dat is nu niet echt waar je blij van word:
slappesluiting.jpg

sluitingonderkant.jpg

Na een kracht test blijkt hij bij redelijk veel kracht pas te falen
slappesluiting2-1.jpg

Ik zocht dus een iets andere sluiting waarbij een lus om een haak zou vallen en dan strak trekken. Nadeel is alleen dat die meteen een stuk groter zijn en ruim 4x zo zwaar met 160 gram
dikkesluiting.jpg

Toch maar een kleinere sluiting gezocht die wel een stukje degelijker is dan de eerste. Wanneer deze sporen van misforming gaat tonen kan ik de hele zware nog monteren (als hij niet is gecrashed :mrgreen: ) Ik heb bij deze de lipjes aan de achterkant vast gesoldeerd zodat die niet vanzelf los buigen.
koppelingromp.jpg

Ik heb de hele vleugel nu in de folie alleen gingen helaas de lampen glaasjes ook wat smelten en er is nu één die wat kreukeltjes heeft. Helaas niks meer aan te doen en gelukkig valt het niet erg op
verschrompeldelamp.jpg

De servo's zitten mooi weg gewerkt achter een naar mijn mening net dekseltje :P
servoluikje.jpg

Hier twee foto's van de vleugel in de folie. Omdat hij zo groot is moest hij naar buiten. De rolroeren heb ik dit keer wel expres net andersom gekleurd.
vleugelbovenkant.jpg

vleugelonderkant.jpg

En natuurlijk de hele handel even in elkaar gestoken om te zien hoe het eindresultaat er uit ziet. Ook de prop en spinner er op gezet omdat die ook wel bepalen hoe het uiteindelijk er uit ziet. Met als laatste foto de onderkant en die hoop ik dan ook nog vaak te zien.
rechts.jpg

voren.jpg

onderkantje.jpg

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hem toch behoorlijk gelukt vind. Het is echt een model geworden die eigenlijk op geen ander vliegtuig lijkt.

Nog genoeg te doen voordat hij vliegt want ik moet alle elektronica voor verlichting en besturing intern nog koppelen via stekkerverbindingen en een schakelmodule.

Ik vind hem een beetje in de categorie 'lazy bee' en 'ME163' vallen: zo apart/lelijk dat hij heel erg mooi is (mag het zeggen, heb ze beiden nl :p).

Lof voor je onderneming en durf, ik hoop dat hij goed vliegt!

HIJ HEEFT GEVLOGEN!!!

jaha maar dit is even een teaser want ik moet eerst nog even de nachtverlichting laten zien. Ik heb een module in elkaar geknutseld op een plankje. Hier zit een knippermodule op een module zodat ik met twee proportionele kanalen 7 schakelfunctie kan maken en wat zwakstroomrelais die de wat hogere stroom van de verlichting kan schakelen. Dit alles loopt via vele draadjes en twee paar 12 polige stekkers door naar de lampjes. Bij de eerste tests werkte alles in één keer vlekkeloos. Ik heb in de +12V nog voor de zekerheid een 5A glaszekering gesoldeerd dat in geval van sluiting niet de hele handel af brand.
Het geheel gevoed door een 3S 2200 lipo.
SAM_0175.jpg

Ik zie nu pas het katte pootje van de kat die nog even nieuwsgierig was. De beschadiging is van de romp na de eerste vlucht omdat het wat trilt is hij er doorheen gesleten maar dat blijft uit het zicht.

Ik denk dat ik morgen het filmpje pas geüpload heb want het gaat wat traag dus dan ook meer over de eerste vlucht ook op film....

Oke jullie hebben geluk want het filmpje van de eerste vlucht is toch al klaar :-)
Natuurlijk thuis even kort een testgedaan op vol gas in de tuin helaas zonder ampère meter. Ik heb al vaker tegen andere mensen geroepen dat een ampèremeter onmisbaar is bij een test en nu was ik zelf eigenwijs genoeg om er niet één te pakken. Alles leek aardig al had ik iets onbalans en werd de regelaar een tikkie warmer als dat ik comfortabel vond. Maar gewoon de hele handel achter in de auto gedaan en richting vliegveld. Daar de boel in elkaar gezet en alle trims goed gezet voor zover noodzakelijk. Toen was er nog maar één ding te doen en dat was gas geven.

L3DkVR7GX1s[/media] eerste vlucht - YouTube

Hij vloog dus als een trein! Ik moest drie klikjes up trimmen maar verder vloog hij kaarsrecht en power over. Ik starte met 50% gas en vloog op 30% op rechte stukjes. Volgas was weinig extra snelheid maar ik verwacht juist wel extra veel trekkracht! Ik moet wel even wennen aan het wat langzamere stuurgedrag omdat ik vaak alleen met kleine wendbare dingen vlieg.

De motor heeft het dus op een zeker moment begeven. Er is een ring los gegaan tussen de bel en achterkant en die heeft wat koper kapot gemaakt. Dit kan na of voor oververhitting zijn gebeurd waardoor de bevestigingschroeven los gingen door uitzetting van de motor (schat ik) en toen lag hij er los in en toen heb ik de landing in gezet.
Schade is wat geschuurd bij de motoropening en een kapote motor.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet wel een naam voor je creatie: Flying torpedo.
Daar lijkt het op! Mooi verslag wat ik met veel plezier heb gevolgd.

Ik heb de nieuwe motor en bec binnen gekregen! Hier de oude nog even naast de nieuwe om te vergelijken.
nieuwemotor.jpg

Ik moest de neus iets aanpassen omdat deze motor iets minder diep is. Bij het testdraaien kwam de zelfde onbalans weer terug die ik eerder ook had. Na onderzoek bleek dat de onderplaat van de spinner niet overal even dik is waardoor de prop er wat scheef op word gedraaid.

Deze motor is voor maximaal een 15x8 prop maar ik heb nu alleen een 16x10 liggen dus met deze maar even testgedraaid. Met mijn ampère tang er bij die ook DC zou moeten kunnen meten. Maar dat kan hij blijkbaar niet echt want hij gaf bijna niks aan. Maar rond de 85% gas ging de regelaar over de zeik dus ik denk dat hij toch over die 100A ging :oops: De regelaar was nog lang niet heet en de motor voelde ook koel aan maar het waren ook maar enkele seconden dat hij draaide.
Nog even geprobeerd om de timing van de regelaar aan te passen maar dat gaf geen verschil.

eerst maar een paar kleinere propjes bestellen dan.

Vandaag nog even de regelaar een mooie plek gegeven zodat het maximale koeling krijgt.

eerst een groot gat gemaakt:
KOELgat.jpg

En daar de koelribben van de regelaar door heen gestoken:
regelaarinneus.jpg

regelaarinneus2.jpg

Ook de bec heeft een dik koelblok maar ik denk dat die zichzelf maar intern moet redden omdat hij toch lang niet maximaal belast word.

Ook even een extra schakelaartje in de zender gemaakt die de terug verende gasschakelaar op de bovenkant vervangt. Op deze manier kan ik een stuk veiliger de boel in elkaar zetten.
gasuitschakelaar.jpg

Het is een oud schakelaartje vandaar het gebrekkige schroefje :oops:

Back