Multifunctionele trekhaakbox/campeerkeuken

Bertus

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Ik ben begonnen met een nieuw project nu ons kerkorgel klaar is.
Deze zomer hopen we te gaan camperen.
Om wat meer bagage mee te kunnen nemen zag ik dat je een bagagebox voor op je trekhaak kan kopen.
Nu zijn die dingen best duur dus ik wil er zelf 1 maken.
Toen dacht ik, we hebben ook een keukentje nodig.
Nu is het woord keuken een beetje overdreven benoemd, het wordt een kist met 2 deurtjes er in.
Ook moet het hele geval uit elkaar gehaald kunnen worden, zodat hij weinig ruimte inneemt als hij niet gebruikt wordt.
Het gewicht wil ik zo laag mogelijk houden.
Het voordeel van deze combinatie is dus, meer bagageruimte en ik hoef geen keukentje mee te nemen, wat weer ruimte en gewicht bespaart.
In de box zijn de camping stoelen gepland.
Deze zijn licht en groot.

Vorige jaar heb ik al een oude fietsendrager verbouwd door er een plank op te maken zodat ik meer spullen mee kon nemen.
Dit beviel zo goed dat er nu dus een box komt.

Zo was hij vorig jaar.

full


Zo was hij zonder plank.
Alle dingen voor de fiets vast te kunnen zetten zijn verwijderd
full


Een stuk staal wat in de weg zat heb ik weg geslepen.
full


Morgen hoop ik met de box zelf te beginnen.
Deze wordt van 6 mm lichtgewicht multiplex.

Tekenen doe ik nog ouderwets op ruitjes papier;)

full
 
Laatst bewerkt:
Hoe ik de scharnier ga bevestigen ben ik nog niet uit.
 
Laatst bewerkt:
Daar heb ik ook over nagedacht maar ik wil zoals iedere modelbouwer gewicht besparen.
Ik weet niet precies hoe het werkt maar iedere kilo worden er denk ik 2 op de achteras of zie ik dat verkeerd?
Zelf zit ik te denken aan stukjes pianoscharnier.
Die wil ik dan vast zetten met een popnagel.
Aan de achterkant wil ik dan kleine stukjes aluminium zetten zodat de het triplex tussen het scharnier en aluminium vast getrokken wordt.
Of gewoon m3 boutjes.
 
officieel mag een trekhaak 50 kg hebben
met een aanhanger zijn de klappen dan wel groter dan die 50, maar dan is het gemiddeld wel binnen de marge

persoonlijk zou ik dan eerder normale scharnieren pakken, heb je ook minder van nodig
door en door vastzetten
ikea scharnieren (zie pax kast), kun je de boel zelfs nog met demping en dichtval veer maken

nu is het verder maar net hoeveel gewicht alles te houden heeft, en waar het gewicht gaat zitten...
als een koffer omvalt, of je rijd over een hobbel en de voorkant breekt los, dat is vrij onhandig :D
 
Mijn trekhaak mag toch echt 75 kilo hebben;)
Dat staat tenminste in de papieren.
Er komen overigens maar 3 aluminium stoeltjes in.
Dus het gewicht in de kast valt dus erg mee.
 
Ja, de kogeldruk op de trekhaak van mijn auto geeft ook 75 kilogram aan. De meeste auto's die een trekhaak hebben, zullen een kogeldruk hebben van 50-75 kilogram.
 
Vandaag lekker bezig geweest.
De platen vierkant zagen was hier al gebeurd.
Nu ben ik de deurtjes er uit aan het zagen.
Dat is lekker strak zo.

full


Druk bezig met alle latjes aan de achterkant te lijmen.

full


Zo ziet het er dan uit als de binnenkant klaar is.

full


Zo ziet het er aan de buitenkant uit.

full


Met de deurtjes er los in.

full


Klosjes geplaatst zodat de kist stevig op het ijzer gemonteerd kan worden.
Op de fietsendrager waren al 4 m8 moeren gelast.

full


De klossen heb ik aan de onderkant vastgelijmd.
Dat is straks erg stevig.

full


Hier tijdelijk met schroefjes in elkaar geschroefd.
Ik wilde het eerst met pennen en splitpennen doen maar dat lijkt me toch te zwak.
Ik wil het nu met m4 en intrekmoeren doen.

full
 
Laatst bewerkt:
Je kan als je een gat moet boren in ijzer er een center in slaan.
Nu had ik zo'n ding niet bij de hand.
Met een beetje afplakband blijft de boor ook prima op zijn plek, ook tekent het veel makkelijker af.
Door de gaten heb ik nog schroeven gezet waar nog bouten in komen.
Hij zit straks dus met 6 bouten vast op de fietsendrager.

full


De pootjes er ook even los onder gezet.
Ze komen nog verder naar de hoeken ( de werkbank is niet breed genoeg) maar hij staat lekker stabiel.

full


Morgen hoop ik met de deurtjes verder te gaan.
Daarna neem ik hem mee naar huis om te verven .
De intrek moeren doe ik denk ik ook thuis daar heb ik niet zoveel plek voor nodig.
 
Ik ben er toch nog heel de dag druk mee geweest en vergeten foto's te maken.

Thuis nog even een plaatje van de zichtkant gemaakt.
De deurknopjes heb ik even uit de hand op een draaibank gemaakt.
Hij is geplamuurd en ik kan nu gaan schuren en gronden.

Het is een pakketje van zo'n 25 cm dik als hij uit elkaar is.
Als hij helemaal geverfd is wil ik hem een keer wegen.
Ik gok nu van 25 kilo.

full
 
De fietshoes past nog beter dan ik dacht.

full


Dan op de trekhaak, dat is een fluitje van een cent.

full


Met de deurtjes open ziet hij er zo uit.
Het legbord ligt er los in dat gaat er uit als de stoelen er in gaan.

full
 
Ziet er goed uit. :wave
Misschien nog een aluminium hoeklijn onder de plank bevestigen tegen het doorbuigen, of wordt het niet zo belast?
 
Er zitten 6 latjes onder gelijmd waar hij op ligt.
4 op de koppen en in het midden aan de lange kant.

Ik heb alleen een fout ondekt die ik makkelijk kan verhelpen.
Als je hem nu als keukentje gebruik sta je tegen de lichten te schoppen.
De kast ga ik een halve slag draaien.
De deurtjes dus richting de achterklep.
 
Vanavond de schroefjes vervangen door inbusboutjes met ring.
Aan de binnenkant zit nu een intrekmoer.

full


Eerst een drupje seconden lijm rond de gaatjes gedaan.
Zo zal het gaatje hopelijk wat minder snel uitscheuren.
Het ringetje heb ik ook met seconden lijm vast gezet.

full


Alles staat ondertussen ook 1 keer in de grondverf.

Morgenmiddag hoop ik het te schuren en nog een keer te kunnen doen.
Dan zal ik er wel weer een plaatje van schieten.
Ik ben ook erg nieuwsgierig wat hij straks weegt.
 
Wat is een garage dan ineens klein.
Alles staat nu voor de tweede keer in de grondverf.
Ik heb zwart verf bij de witte grondverf gemengd.
Bij de action hadden ze geen donkergrijze grondverf.
Omdat ik gisteren met wit gegrond heb zie je hier en daar nog wat wit erdoor komen.
Ik heb namelijk dezelfde roller gebruikt;)
Morgen met de aflak pak ik een nieuw rollertje.

full


Deze kant zit op de trekhaak bevestigd.

full
 
Laatst bewerkt:
Helemaal knap gemaakt, al zou ik er zelf niet mee durven rondrijden. Zou zelf eerder voor een plastic kist/gereedschapskoffer gegaan zijn. Qua schokvastheid heb ik er wat twijfels bij...
 
Ik heb trouwens voor de action lak gekozen omdat een 3/4 liter blik nog geen 6 euro kost.
Het is geen meubel voor in huis.
Het moet functioneel zijn, niet te veel kosten en weinig plek in huis innemen als hij niet gebruikt wordt.
 
Helemaal knap gemaakt, al zou ik er zelf niet mee durven rondrijden. Zou zelf eerder voor een plastic kist/gereedschapskoffer gegaan zijn. Qua schokvastheid heb ik er wat twijfels bij...
Ik zou er tijdens de rit wel in durven zitten hoor al zal ik dan wel zuurstoftekort hebben.;)
Hij is steviger dan menige dakkoffer.
Tijdens de rit komen er nog spanbanden om.
Zelf zonder kan ik er al makkelijk op zitten en schudden.
Er komt maar weinig gewicht in.
Ik heb een caravan gehad en als je weet hoe dat zo'n ding aan elkaar hangt durf je die zeker niet achter de auto te hangen.
Dit is 6 mm dik.
De opbouw staat met 4 m8 bouten en 2 dikke schroeven vast.
De wanden staan met 14 m4 bouten vast op de ondekant.
Alle latten zijn met kwaliteits lijm gelijmd.
Er komt nauwelijks kracht op van de rijwind.
Alleen schokbelasting.
Alleen de spanbanden zouden die krachten al makkelijk kunnen hebben.
Nu heb ik het dus dubbelop gedaan.
Ik ben wel blij dat je mee denkt als hij klaar is ga ik hem eerst wegen en uitproberen voor ik er mee naar zuid Frankrijk ga.
 
Laatst bewerkt:
Het is waarschijnlijk ook omdat het mij aan een kast uit de goedkope meubelwinkel doet denken, en ik dat associeer met 'niet gemaakt om 7x uit elkaar te halen en terug op te bouwen.'
Maar je hebt inderdaad een stevige basis, en het kan moeilijk meer gaan wegen dan 2 elektrische fietsen achterop.
 
Back
Top