Multiknikspant coastertje

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door k-k, 1 jun 2015.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Klaas, ik zei het al.
    Nu ik je schip in het echt heb gezien, is het wel veel kleiner dan op de foto's.
    Maakt het nog moeilijker, maar perfect gemaakt.
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt Harm voor het compliment. Bijna alle foto's zijn binnenshuis van dichtbij gemaakt en dan lijkt het al gauw meer dan het is. Het moeilijkst vond ik het om te bepalen wat je nog wel of niet geheel in detail "meeneemt". Maar gezien de reacties is dat aardig gelukt. Wellicht wordt er nog een kleinigheid aangepast. Kolom met kompas gaat nog een halve cm af. Wordt het iets minder massaal. Kan er ook eenzelfde stukje van de radarmast af. Ben erg gehecht aan mijn tanker(tje) uit 1962, maar met dit coastertje wordt de binding steeds groter. Goede keus geweest om te bouwen. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 3 jan 2022
  3. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Gaat ja best Klaas :) Mooie coaster geworden zo, mag je trots op wezen :D En dat dieselgeluid maakt het helemaal af.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je hoort me niet klagen Mike en het is een scheepje geworden waar ik me mee durf te vertonen. Het geluid is niet synchroon met het vaarbeeld, maar voegt in mijn beleving toch wel iets toe. En voor 11 Euro gaat dat toch best? MP3 spelertje en een luidsprekertje met batterij. Geluid op Youtube gescoord. Gr. Klaas.
     
  5. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Hallo Klaas,

    Heb het filmpje even bekeken en het vaarbeeld ziet er erg goed uit!! Dat het geluid niet helemaal synchroon loopt, is niet heel erg storend!! Mooi om te horen dat je meer binding krijgt met je coaster(tje). Het is ook een mooi schip geworden!!

    Gr. Polite
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt Polite! Het scheepje doet me ook herinneren aan de bouwplaats, waar ik als klein ventje al langs voer. Die grote schepen op de kant maakten best wel indruk. Toen ik er begin 70-er jaren langs voer leken ze al niet zo groot meer. Maar na het verbreden van de Gideonbrug bouwen ze daar schepen zo groot! Toen ze in 1967 die coastertjes bouwden zaten ze net in de overgang naar de sectiebouw. Leuk om die ontwikkeling te hebben meegemaakt en er door zo'n scheepje aan te worden herinnerd. Alle support op het Forum en de positieve reacties hebben er aan bijgedragen om de bouw tot een succes te maken. Iedereen bedankt daarvoor. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2016
  7. kajoe

    kajoe

    Lid geworden:
    20 aug 2013
    Berichten:
    71
    Locatie:
    bij de sluis van terherne fryslan
    nou klaas het is een plaatje geworden ,een hele goede vaart er mee .
    nu dan nog als slagroom op het toetje even de Alioth in volle glorie .
    groet wout.
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bedankt Wout! Zoals geschreven is het mijn laatste nieuwbouw en daar houd ik me aan. Als het al een Haasje was geworden dan had ik liever de Alcyone gebouwd. Die zou in 1:50 een kleine meter lang zijn geworden. Nadeel bij dat soort schepen vind ik de geringe diepgang. Voor een statisch model niet erg, maar om mee te varen wel. Met de hedendaagse techniek krijg je alles er wel in, maar met die ronde kimmen blijven het waaibakken, met weinig achteruit. Dit coastertje ligt gelukkig wat dieper en met de kimkielen verwaait ze niet erg. Manoeuvreert goed, maar bij achteruit slaan draait ze naar SB weg. Maar daar hebben ze op de brug erg in. Zal er nog wel eens mee aan de waterkant te vinden zijn. Heb jij al weer iets op stapel staan? Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 9 mei 2021
  9. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    967
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Klaas,

    Gefeliciteerd met de nieuwe aanwas in de vloot.
    Vooral ook leuk om te volgen omdat het een niet alledaags model is geworden en waarbij je in je laatste project nog een nieuwe techniek voor het maken van de romp hebt gebruikt... Bewijs: je bent nooit te oud om te leren...
    Jammer dat je stopt met nieuwbouw, maar ik begrijp je redenen.
    Tegelijk hoop ik wel dat je het MBF niet vergeet.
    Uiteindelijk ben je wel een man van de praktijk die voor maritieme leken zoals ik best leerzame informatie heeft.
    Dus aub. vooral wel doorgaan met commentaar en advies....

    Jan
     
  10. kajoe

    kajoe

    Lid geworden:
    20 aug 2013
    Berichten:
    71
    Locatie:
    bij de sluis van terherne fryslan
    nou eerst nog dat 1 op 1 barrel her motoriseren dan heeft de directie beslist dat ik eerst een tijdje voor tuinman mag doorgaan en dan ga ik weer eens wat verder met een proefmodel met 4 roeren vd velden systeem waarbij de roeren elkaar overlappen als ze aan boord liggen zodat je een soort kwart cirkel krijgt ,
    bij ons op de Rotterdam hadden we dit ,en bij het rondgaan, liep je dan iets achteruit en vloog op de plek rond zelfs bij het kopvoor rondgaan.
    dit omdat ik nog steeds het in mijn kop heb om dat schip na te bouwen ,waarom ik weet het niet ,maar over de tankers denk ik net zo, te lang en dan te smal diepgang op schaal zou dan iets van 1.5 cm zijn .en dan dat gepruts met leidingen trunks enz .
    dus met een schip van 90x11.45 heb je iets meer om van te genieten .
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Bedankt en maak je geen zorgen. Zit met veel plezier op het Forum te neuzen en te schrijven. Blij om te horen dat mijn bijdragen worden gewaardeerd. Een beetje praktijkervaring kan nooit kwaad, maar ik weet ook niet alles. Gelukkig zijn er op het Forum genoeg leden, die bereid zijn hun kennis met je te delen. En op een reparatie"werf" zijn er ook wel eens vragen. Dus blijf ik regelmatig het Forum bezoeken. Gr. Klaas.
     
    Erwin van Leeuwen en MicropropSport vinden dit leuk.
  12. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Zeker doen Klaas, ook ik heb genoten van je verslag.
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Zo geniet ik ook van andere verslagen Jeremy. Niet alleen van de manier van bouwen, maar ook van de manier waarop het wordt verwoord. In mijn verslag zitten nogal wat "afzwaaiers". Heeft niet zoveel met modelbouwen van doen maar laat ook een stukje van de mens achter zijn hobby zien. Waarmee ik niets ten nadele van andere Forumers wil zeggen hoor! Vanmiddag nog druk op het stuurhutdak. Werklamp en radiorichtingzoeker geplaatst. Bedrading getrokken en een stekkerverbinding gemaakt in het stuurhuis. Ook de patrijspoorten in het achterschip beglaasd. Gisteren de stuurhutruiten van glas voorzien. Nu eens kijken of ik nog een paar draadjes naar de werklamp in de mast kan trekken. Een paar reddingboeien ontbreken ook nog. Dus karwei is nog niet helemaal af.
    En Wout, Succes met de echte diesel en de tuin. Geniet samen van je hobby en vrije tijd. Of dat op de boot of in de tuin is, maakt niet zoveel uit. Als je er maar een beetje goed weer bij hebt. Het roerenverhaal op schaal zien we later wel weer. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 9 mei 2021
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Wel leuk dat ik beide deklampen brandend heb gekregen, maar toen liep het schakelgedeelte klem. Een beetje kapitein doet met de deklampen aan de navigatieverlichting uit. Daarom maar een schemaatje gemaakt hoe het met zo weinig mogelijk draad en stekkers zou kunnen. Maar na een poosje knippen en solderen was het voor elkaar. Schakelgedeelte verhuisd naar de machinekamer en de boel naar boven bedraad met een telefoonkabel en twee stekkertjes. Gelijk de warme bout maar gebruikt om attributen voor een extra kanaal en dual rate op de zender van de Bugsier 3 te maken. Ook dat klusje gelukt. Nu resten nog 2 reddingboeien voor de coaster. Gr. Klaas.

     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2017
    Herby63 en Erwin van Leeuwen vinden dit leuk.
  15. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Klaas, dat is een mooi dekverlichting geworden!! geeft een mooi lichtbeeld op het dek!

    Gr. Polite
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Leuk hè Polite? Was wel een diepte-investering hoor! 12 cent voor de ledjes en een relatief duur (iets van 2 Euro) plastic plaatje dat je onder bloempotten kunt leggen om te voorkomen dat de parketvloer krast. Zitten mooie bobbeltjes op in de vorm van een lampenkap. Moet de buitenkant van de kapjes nog een keer schilderen want aan de achterkant komt er licht uit de ledjes. Hoop dat ze me vannacht niet uit mijn bed halen om te willen lossen. Gr. Klaas.
     
  17. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Leuk hoe je relatief simpele voorwerpen gebruikt om iets te maken. Erg mooi;)
     
  18. Erwin van Leeuwen

    Erwin van Leeuwen

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    Steenbergen.(NB)
    klaas gefeliciteerd met het bijna voltooid model en gelukkig blijf je op het forum actief .
    En wie weet krijg je weer een x bouwkriebels en komt er toch weer een mooi project .
    De verlichting op het dek oogt precies goed waar had je dat mooie plaatje vandaan?
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laatst bewerkt: 29 jul 2017
    Herby63, Erwin van Leeuwen en MikeMohawk vinden dit leuk.
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.117
    Locatie:
    Oostvoorne
    Met het ophangen van 3 reddingboeien rond ik de bouw en het verslag af. Heb met veel plezier aan het scheepje gebouwd en het resultaat ben ik tevreden mee. Iedereen bedankt voor zijn bijdragen. Het heeft bijgedragen aan de motivatie en het uiteindelijke resultaat. Hoop er nog een paar jaar plezier aan te beleven tijdens de vaart. Maar ook op de kast kijk ik er met plezier naar. De bouw heeft 1,5 jaar geduurd en er is ongeveer 200 Euro in geïnvesteerd. Met vriendelijke groet, Klaas.

     
    Laatst bewerkt: 29 jul 2017
    Herby63, Erwin van Leeuwen, Tazz 19 en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina