Multiknikspant Eurokotter

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door duohuis, 5 okt 2010.

  1. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Voorwoord

    Nadat in 2003 de Neeltje UK-104 geheel klaar was, zijn we even rustig aan gaan doen.
    Even een paar kleine bootjes gebouwd maar net niet dat.
    De drang om iets nieuws te gaan bouwen begon steeds groter te worden.
    De hele Nederlands kottervloot werd onder de loep genomen,
    en al gauw bleek dat de meeste kotters al gebouwd zijn.
    Het bouwen van een nieuwe Noordzeekotter was geen optie.
    De huidige schepen gemaakt in Polen hebben geen lijn, en zijn meer een doos met een neus er op.

    Nee, het moest iets vernieuwend / schokkends worden, wat nog niet in de Nederlandse kotter vloot aanwezig was.
    Voorzichtig begonnen zich de plannen te ontwikkelen voor de bouw van een Multiknikspant Eurokotter.
    Mijn plan bracht ik ook ter sprake met de schipper van de UK-104 Jan de Boer tijdens 1 van mijn vele bezoeken aan de UK-104 in de Eeemshaven.

    Die zijn er niet zei Jan, maar het idee? Gewaagt.
    Na enige maanden had ik het complete model in het koppie zitten, en zo begonnen we in maart 2009 met de gedachte op papier te zetten.

    Maart 2009.
    Het was eindelijk zover. De hobbykamer werd omgetoverd tot tekenkamer, en na 25 jaar namen we weer het potlood ter hand.
    Nee niet met de computer, maar lekker ouderwets op het tekenschot. De kunst van computerteken zijn we niet machtig dus dan maar zo.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us




    Al gauw had ik de eerste lijnen op papier staan.
    Het moest een strak gelijnd schip worden, geheel in knikspant.
    Na enkele avonden tekenen had ik het gehele schip van uit het koppie op papier staan. Een klus die niet veel inspanning koste , daar ik het schip al 10 keer in gedachte gebouwd had.
    Na toch wat lijnen aangepast te hebben, had ik na een week de tekening klaar .Het resultaat? Ja dat moet het worden.


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    Na een week tekenen stond de nieuwe Knikspant Eurokotter op papier. Loa 144 cm Br 42 cm D 18 cm.
    Het plan was om eerst een half schaal model te maken van ca 48 cm. Hier mee begonnen toch de twijfels te rijzen over de maat vastheid en de maat tolerantie.
    Het plan ging van tafel af en besloten werd om direct een half model te maken van 144 cm.
    De spanten werden op 6 mm mdf over gezet, en het geheel op een bouwplank geplaatst.


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    Alle hoekpunten werden doorgelijnd met draad en haarspelden.
    Al gauw bleek dat er op diverse plaatsen een kleine correctie moest komen. Na wat schuiven werden alle draden gefixeerd, en werd de romp in zijn geheel opnieuw digitaal ingemeten.

    Na alle correcties te hebben aangebracht werden alle spanten opnieuw over gezet op 6 mm mdf.
    Om strak het lossen van de spanten te vergemakkelijken werden deze al gedeeltelijk in gezaagd.


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    Het uitzagen van de spanten was een kwestie van een paar uur op de lintzaag.


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us



    Eenmaal alle spanten te hebben uitgezaagd werden deze op de bouwplank geplaatst.


    Duidelijk zichtbaar is dat in de boeg al veel materiaal is weg gehaald, om straks het verwijderen te vergemakkelijken.
    Om constructief goed te kunnen bouwen moesten op alle knikpunten in de spanten latten worden geplaatst.
    Ondanks dat er zeer zorgvuldig gemeten was, bleek dat er tijdens het aanbrengen van de kantlatten enige maat correcties moesten worden aangebracht.


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    Tot zover maar weer.
    Paul UK-104
     
  2. Arno78

    Arno78 Guest

    Kijk, dit noem ik nou een bouwverslag! :p
     
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ambitieus plan, heb je er al over nagedacht in 3 D te tekenen met DELFTSHIP (free download ) heb dit via dit forum 2 jaar geleden ontdekt ,dank je Dennis . Mijn laatste zeilschip is daar vorige winter mee ontworpen, vandaag eerste maal te water geeft altijd een goed gevoel :)
    Succes met je project ga je zeker volgen
     
  4. Dordtsebank

    Dordtsebank

    Lid geworden:
    19 nov 2007
    Berichten:
    597
    Locatie:
    Zuid Holland
    Hoi Paul,

    leuk weer iets van je te horen en te lezen.
    Dit zijn de verslagen die interessant zijn op dit forum.
    Ik neem een abonnementje :)
     
  5. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Heren allemaal bedankt voor de leuke reacties, maar er moet nog wel wat gedaan worden dus gauw weer verder.


    Om het snij verslies van het kostbare vliegtuigtriplex zo veel mogelijk te beperken, werd van elke gang eerst een kartonnen mal gemaakt.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Eenmaal geheel in model, werd deze over gezet op het vliegtuig triplex.
    Om spanning te verkomen werden de gangen eerst 1 uur geweekt in het water en daarna op de spanten gezet om te drogen.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Op deze manier werden alle huidgangen om en om, bakboord/ stuurboord gemaakt.
    Na ruim 2 weken bouwen was de hele romp bijna helemaal dicht.

    De 2 scheepskatten gingen alvast op onderzoek uit.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Nadat ook de brede dooskiel was dicht gemaakt kon dan eindelijk de romp van de bouw plank.
    En ja dan is het eerst maar eens even kijken, is dit inderdaad wat het moest worden.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Om het voordek op te bouwen moesten hier ook weer de nodige latten op de knikken van de spanten geplaatst worden.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    Na nog een weekje was ook het gehele voordek gereed.



    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Nou daar is ze dan, helemaal dicht en de kleine oneffenheden er uitgeschuurd.

    Gezien de buitentemperaturen werd besloten om de romp maar naar binnen te brengen om zo het komende voorjaar maar af te wachten.


    Tot zover maar weer.

    De volgende keer gaan we gif mengen (epoxy)

    Paul UK-104
     
  6. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Knappe romp, kun je heel wat rc in kwijt ;)
     
  7. Abe

    Abe

    Lid geworden:
    10 jul 2010
    Berichten:
    116
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooie resultaten! ga zo door!
     
  8. Michel.

    Michel.

    Lid geworden:
    10 dec 2008
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Belgiƫ
    Prachtig werk!
     
  9. bcs

    bcs

    Lid geworden:
    7 aug 2006
    Berichten:
    796
    Locatie:
    Bladel N-BR
    Ziet er al heel mooi uit
    Dit verslag ga ik zeker volgen ;)
     
  10. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Dit noem ik nu eens vakwerk!

    Klasse!!


    Droop
     
  11. a.levasier

    a.levasier

    Lid geworden:
    27 jun 2009
    Berichten:
    66
    Vakwerk en een mooi verslag, en dat zonder:pc:.
     
  12. mike 1

    mike 1

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    305
    Locatie:
    enschede
    ziet er erg mooi uit ga dit zeker volgen:D
     
  13. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Hallo heren, bedankt weer voor de leuke reacties.

    In mijn vorige verslag heb ik beloofd verder te gaan met het GIF mengen ( epoxy).
    Ik heb de foto's nog een goed bekeken, en daar zijn zoveel mooie plaatjes bij van het opbouwen van de romp zelf die ik jullie niet wel onthouden.

    Dus nu eerst even een terugblik hoe nu de romp gebouwd is.
    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Zoals al reeds gezegd is de romp opgebouwd uit spanten en vliegtuig triplex.
    Op de eerste foto is e zien dat de gang staat te drogen.
    Straks gaat deze er weer af en wordt geheel in vorm gemaakt en daarna geheel gelijmd.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Op deze foto is duidelijk te zien dat de gang verlijmd is.
    Om deze op zijn plaatst te houden zijn daar de gangen gaatjes geboord.
    Aan de onderkant een latje geplaatst, ijzerdraadje er door heen en boven langs weer een latje en de boel goed aandraaien.De eerste lat zit tegen de kant lat aan zodat er een volledige inklemming ontstaat.

    Voor de rest van de foto's, kijk, huiver en geniet.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Hier nog een gang die staat te drogen.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Nog 1 gang en dan de kielbalk nog.


    [​IMG]

    Los van de plak en de kielbalk helemaal dicht.
    Ja en dan dat kontje.

    Tot zover.
    Paul UK-104
     
  14. myren

    myren

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    334
    Locatie:
    millingen aan de rijn
    ziet er netjes uit man hoop dat het en mooi schip wordt!! succes
     
  15. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Heren weer bedankt voor alles, maar we gaan nu echt even gifmengen.

    Voorjaar 2010.

    Na nog even een klein Eurokottertje voor mijn visboer te hebben gebouwd,

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    zijn we in mei weer begonnen met de nieuwe Knikspant Euro.
    In de wintermaanden toch nog eens even goed nagedacht met welk materiaal we verder zouden gaan.
    Moest het Polyester worden of toch Epoxy.
    Na rijp beraad en op uitdrukkelijk advies van mijn leverancier :: Welkom bij Fa. Duursma :: Polyester producten op maat. werd het uiteindelijk toch Epoxy. Een zeer goed advies en je kan ook online bestellen.
    De voordelen, maatvast en nagenoeg reukloos, en het droogt kleefvrij op.


    Omdat het de bedoeling was om straks een geheel lege romp te krijgen, werd de houten romp geheel in de schilders tape gezet.
    De tape hecht maar licht aan het vliegtuigtriplex waardoor, volgens planning de gehele houtenromp makkelijk verwijderd kan worden.

    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    Ja, en toen begon de grote operatie.
    Op advies van de leverancier werd de romp bekleed met 300 gram/m2 glas weefsel. In totaal 4 lagen.
    Het voordeel van dit materiaal is dat het zich gemakkelijk naar de romp vormt zodat 1 romp helft uit een stuk weefsel gemaakt kon worden.
    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Het mengen van het epoxy moet zeer nauwkeurig gebeuren.
    2 delen hars en1 deel harder. Alles op moeders keukenweegschaal.
    Jawel, je bent er ook nog gifmenger bij.


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Nadat de hele romp 4 maal in het epoxy zat, werd voor de zekerheid de hele kielbalk nog eenmaal geheel vol gegoten.


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us


    Als eindlaag werden er nog 2 lagen witte epoxy aangebracht.
    Hangend aan het dak van de buitenwerkplaats was dit de beste oplossing.


    [​IMG]
    Uploaded with ImageShack.us

    Tot zover maar weer.

    Paul UK-104
     
  16. koentjuh1990

    koentjuh1990

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    998
    Locatie:
    Petten
    Paul je maakt het heel mooi!!

    Alleen nog een ding doe je als je gaat werken met epoxy nog wel even een lange broek aan voordat je gaat beginnen??:rolling: Kan zo echt niet!!
     
  17. bcs

    bcs

    Lid geworden:
    7 aug 2006
    Berichten:
    796
    Locatie:
    Bladel N-BR
    Weer eens een andere manier van harsen :rolling:
     
  18. anker

    anker

    Lid geworden:
    15 apr 2008
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Zwartewaal
    prima verslag ben alleen benieuwt hoe u het hout er uit gaat halen
    groet cees
     
  19. duohuis

    duohuis

    Lid geworden:
    30 dec 2009
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Eelde
    Ja hoor boys.

    Jullie lopen bij 30 graden zeker ook nog in de langebroek, vandaar ook die lange stofjas. ( ARBO verantwoord)
    Maar let wel, het is bij zulke temperaturen echt doorpoten hoor.
    Voor je het weet staat de kwast recht op in de pot, met een potlive van 30 min.

    Groet Paul UK-104.
     
  20. susho

    susho

    Lid geworden:
    9 dec 2005
    Berichten:
    482
    Locatie:
    lemmer
    langere potlife nemen ;)
    Zolang het niet op je huid komt is epoxy geen probleem. hetzelfde met stof, maar dat komt zowieso op je huid, dan wel even beschermende kleding aan!

    Ziet er verder goed uit, als vissermanszoon kijk ik altijd even mee bij de kotterbouwers :)
     

Deel Deze Pagina