Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Ik had een vraag over het laden van mijn accu's met een multilader,
het schijnt beter te zijn om de accu's (zender+ontvanger) te laden met een
digitale lader zodat je precies kan zien hoeveel erin/eruit gaat.
Het gaat om de accu's in een brandstof helikopter. (kyosho caliber 5)
Is het handig dat je weet hoeveel erin/uit gaat?
Is het beter voor de (nicd) accu's? (omdat ik ze dan ook kan ontladen)
Ik zat zelf te denken aan devolgende lader:
Simprop Intelli-Bipower
kan laden en ontladen
1 tot 14 nicd/nimh cellen (kan ook lipo's maar dat is voor mij niet van belang)
delta peak cut off
Laten we voorop stellen dat een goede lader zijn geld altijd terug verdiend. Maar wat heb jij precies nodig? Als je dat goed voor jezelf op een rijtje hebt kan je naar de diverse merken en types lader gaan kijken of er daar één bij is die aan jou eisen voldoet.
Allereerst raad ik je aan om bij de modelbouw FAQ de stukjes over de Nicad en NiMh accus eens te lezen. Je kan ze hier terug vinden: Nicad en NiMH.
Als het goed is weet je dan meer over het hoe en wat van deze accu's. Dan moet je bepalen of je de accu's snel moet (wilt) laden of dat het ook wat langzamer mag. Een ontlaadfunctie op de lader kan best handig zijn om de accu zo af en toe eens te te ontladen. Dit is vooral voor NiCad's goed om het eventuele geheugeneffect kwijt te raken maar het belangrijkste is wel dat je dan kan zien hoe goed je accu nog is. Helaas voor ons allemaal gaan accu's achteruit en na verloop van tijd zijn ze onbruikbaar of worden ze onbetrouwbaar. Als je een accu een keer of twee á drie per jaar netjes oplaad en dan via je lader weer ontlaad dan kan je zien hoeveel van de energie er nog uitgehaald kan worden. Door de meeste mensen wordt een teruggang van de capaciteit met 20% gezien als het punt waarop de accu aan vervanging toe is. Dus als je een accu ontlaad en je krijgt er nog maar 80% van de opgegeven capaciteit uit dan heeft die accu z'n beste tijd gehad en kan je beter een nieuwe kopen.
Over wat de lader in je accu heeft gestopt kan ik kort zijn, die informatie is van weinig waarde voor de meeste modelbouwers. Het hoe en waarom hiervan heb ik al tot vervelens toe uitgelegd dus dat moet je met de zoekfunctie van dit forum kunnen vinden.
Overigens is die zoekfunctie een heel nuttige functie want over dit gehele onderwerp kan je al een schat aan info vinden op dit forum.
Succes en veel "leesplezier".