Multiplex 2,4Ghz

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Jan scholten, 28 feb 2009.

  1. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    Eindelijk is mijn oude multiplex omgebouwd, Roy heeft het voorzien van een Assan x8D universele module met externe antenne. we hebben voor deze uitvoering gekozen omdat ik het niet wilde omschakelen of zelfs de module uitwissselen is voor mij niet nodig.

    met de assan universele module en een leeg huis van een multiplex 35 of 40Mhz module is het perfect mogelijk om het wel gewoon uitwisselbaar te maken. verder kunnen ook corona, spektrum, ifs en Fasst op dezelfde wijze ingebouwd worden. omschakelen of uitwisselen is geen enkel probleem.

    de aansluitingen van de multiplex module:
    er zijn zowel 5polige als 6polige hf-modulen. Voor beide geldt het volgende:

    - MC3010/MC3030 ondersteboven op tafel; antenne van je af gericht.
    - we nummeren nu vanaf de onderste:
    1 = signaal.
    2
    3 = + 7,2 Volt.
    4 = min.
    5
    6

    Voor de nieuwsgierigen:

    2 = aan/uit voor l/s gebruik.
    5 = aan/uit via channel check of scanner.
    6 = antenne.

    Bij oudere typen modulen ontbreekt pin 5.

    Bij de Royal Evo zit het module precies andersom in de zender. Hier zit pin 1 dus boven!

    Ik zal kijken of ik er ook foto's bij kan plaatsen, weet nog niet hoe dit gaat, er staan er 5 in directe links..

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Jan
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    assan in multiplex getest.

    Vandaag gevlogen met de MPX 3010 voorzien van Assan, in het model een indoor ontvanger gezet en tot zichtgrens gevlogen(omhoog) en enkele honderden meters ver horizontaal. geen enkel probleem gehad.

    Ik ben helemaal tevreden hiermee, Roy bedankt voor de super nette inbouw!
     
  3. MarcelB

    MarcelB

    Lid geworden:
    9 sep 2002
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Eelde
    nog een 3030 op Assan 2.4

    Bedankt voor de info!

    Heb zojuist in +/- een uur (dankzij bovenstaande beschrijving) mijn 3030 omgebouwd naar Assan 2.4 via de module connector.
    Vorige week een X8D module besteld en die werd vanochtend bezorgt.
    Gelijk de ombouw aktie uitgevoerd (was gelukkig in het bezit van een losse passende multiplex module connector).
    Helaas heb ik nog geen vliegervaring op Assan 2.4 :) (het regend hier nu...)

    Nu ben ik op zoek naar de pins die ik in een cockpit MM kan gebruiken om daar ook de + en GND en PPM op aan te sluiten? Wie kan mij helpen?
     
  4. MrSat

    MrSat

    Lid geworden:
    20 mei 2004
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Brabant
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2009
  5. MrSat

    MrSat

    Lid geworden:
    20 mei 2004
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Brabant
    [​IMG]

    +V zit aan Pin 2 , het PPM-Signal op 4, de Pinnen 3 en 5 moeten verbonden worden en komen aaan massa (gnd). (Tekening is gezien vanuit de soldeerzijde van de stekker)
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2009
  6. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Hmm dus in prinipe kan ik gewoon een 2.4 module rechtstreeks op mijn trainerport aansluiten zonder dat ik iets in mijn zender hoef te solderen?
     
  7. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
  8. MrSat

    MrSat

    Lid geworden:
    20 mei 2004
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Brabant
    Ik zou als er plek voor is gewoon de module netjes inbouwen. De Trainerpoort is alleen voor extra info waar zich de PPM en Vcc bevindt. Zo'n 2,4 Ghz kastje aan de buitenkant ziet er trouwens niet uit.

    Ter info: Je moet wel iets weten van solderen en een beetje electronisch onderricht zijn om dit uit te voeren. Ik kan je er wel mee helpen maar ik dan moet je maar een keer langskomen. Check de bovenstaande link maar even hoe ik het heb gedaan met een 2,4 Module. Let wel !! als je kiest voor een 2,4 Ghz systeem zal je ook bij dit merk moeten blijven. NIETS is compatible met elkaar!
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2009
  9. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Ik wil het dus echt alleen maar via de trainerport en niet inbouwen. Ik wil namelijk dat zodra ik stekker uit de trainerport trek mijn evo9 weer helemaal origineel is. Dus stekker erin 2.4 stekker er uit weer 35mhz. En dit alles zonder aan de zender te solderen. Is dit mogelijk?
     
  10. MarcelB

    MarcelB

    Lid geworden:
    9 sep 2002
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Eelde
    Maar heb je het dan nog steeds over de pinnen op de DIN stekker?
    Want eigenlijk zoek ik de mogelijkeheid om ergens de pinnen op de 'hoofdprint' te gebruiken...
     
  11. MarcelB

    MarcelB

    Lid geworden:
    9 sep 2002
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Eelde
    Tuurlijk is dat mogelijk, maar een stekker contact is (bijna) altijd slechter dan een gesoldeerde vebinding.
     
  12. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Ik heb dat gewoon uitgemeten met een multimeter ("beep" instelling voor diodes). Vind mijn schemaatje niet meer, wou foto nemen maar 't zit onderaan de print, dan moet ik hem helemaal terug uit mekaar halen...
     
  13. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    Ik overweeg ook zo'n Assan x8D te plaatsen in mijn stoeptegel. Alleen ik voel er niet veel voor om complete printbanen weg te slijpen. Daarom heb ik de volgende oplossing bedacht.

    Hierbij is het de bedoeling dat middels een schakelaar (2-polig) de oude 35 mHz module of de 2,4 gHz module geactiveerd wordt. In de bestaande elektronica hoeft dan volgens mij alleen gesoldeerd te worden aan de soldeerpunten van de laadstekker (zie foto).

    [​IMG]

    Kleine toelichting:

    pin 3 = Ground
    pin 4 = OUT/IN PPM
    pin 1 = +V
    pin 2 = +V (SWITCHED)
    pin 5 = disable HF moduul

    - middels 'rechter schakelaarpolen' wordt het bestaande 35 mHz moduul uitgeschakeld (doorverbinding pen 3 en 5 van laadbus)
    - middels 'linker schakelaarpolen' wordt de assan voorzien van voeding.
    - het PPM signaal zijn continu met elkaar verbonden
    - de GND zijn continu met elkaar verbonden


    Graag jullie mening of dit gaat werken...


    Foto van soldeerpunten laadstekker:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2009
  14. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Dat werkt , zo is het bij mij aangesloten....
     
  15. MrSat

    MrSat

    Lid geworden:
    20 mei 2004
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Brabant

    Zeker een GOED (en misschien beter) idee!

    Ik merkte wel dat als alleen de +V werd geschakeld en de GND en PPM parallel werden aangesloten het PPM signaal (met de oscilloscoop gemeten) wegviel zodra er op HF werd overgeschakeld! Door ook de GND mee te schakelen in 2,4 Ghz mode is dit probleem verholpen.
     
  16. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Er verschijnt pas signaal op de Dinplug als pin 3 en 5 met elkaar worden doorverbonden. Dit heeft dus niets te maken met het meeschakelen van de min, wat overigens op de afbeelding ook niet wordt gedaan.

    De zender op de afbeelding mag wel eens wat beter uit de regen worden gehouden cq op een drogere plaats worden opgeslagen.

    Er is hopelijk toch wel bekend, dat dit soort constructies formeel niet mogen? Het is maar, dat je het weet.
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2009
  17. MrSat

    MrSat

    Lid geworden:
    20 mei 2004
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Brabant
    Ik heb het PPM signaal direct van pin1 geplukt en daar openbaart zich wel dit probleem.

    [​IMG]
     
  18. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Je zit daar direkt op de modulatie-ingang van het zendermodule. Uiteraard blijft het uitgeschakelde module hier een belasting leveren als alleen de plus wordt afgeschakeld. Ook slechts één draadje is hier eigenlijk al onwenselijk.
    Het signaal op de DIN-plug is afkomstig van een andere uitgang van de microprocessor en is dus altijd veiliger.
     
  19. MarcelB

    MarcelB

    Lid geworden:
    9 sep 2002
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Eelde
    Als ik dus een INTERNE verbinding in de MPX Cockpit MM wil maken kan ik dus het beste de soldeer punten van de DIN op de print gebruiken?
    Maar dan is het wel raadzaam/noodzakelijk om 3 en 5 te verbinden om de HF uit te schakelen?

    Bij de 3010 heb ik de verbinding gemaakt met een connector op de module aansluiting. Heeft dat voor en/of nadelen t.o.v. een verbinding op de DIN contacten?
     
  20. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Ik wil dus mijn aansluiting maken een externe module die ik met behulp van een din plug aan sluit op mijn evo 9. Is dit dan de beste oplossing?
     

Deel Deze Pagina