Multiplex 3010 gas-potmeter defect :(

Vandaag kwam ik erachter dat als ik gas gaf, m'n electro motor zeker geen constant toerental had. Als ik de gas stick rustig open schoof begon de motor OPEENS! 'vrij' hard te draaien, dan weer minder hard, en dan weer hard..
Erg vreemd dus :roll:

Dus ik een servo op m'n gas kanaal gezet, en daar exact hetzelfde!
Dus ligt het aan de zender.
Ik het stekkertje van de potmeters uit de zender gehaald, en de potmeter doorgemeten. Wat blijkt.. af en toe lijkt het alsof het 'sleepcontact' (middelste poot) van de potmeter geen contact maakt. 8O
Als ik wat tikjes op de potmeter geef schiet de servo op en neer.. (als hij geen contact maakt schiet hij naar de middenstand)
Potmeter moet dus vervangen worden lijkt mij.

Komt dit vaker voor? En kan ik dit zelf repareren (potmeter vervangen) Of is het (middenpunt)afstellen/kalibreren alleen voor de service dienst weggelegd?
Wordt opsturen vrees ik :roll:

@ Joost

Amai, gelukkig was het enkel het "gas"kanaal. Ik mag er niet aandenken dat je het zelfde probleem krijgt bij een 2 meter acrokist maar dan op het hoogteroer.

Denk inderdaad dat die service-menus en de kalibratie enkel voor de ogen van erkende technici zijn voorbehouden. Gewoon opsturen, dan kun je nog garantie claimen op het vervangen stuk. Als een klodder soldeer tussen bepaalde zaken terecht komt kun je het helemaal vergeten.

Stevo

:) nu al 2 reacties, en beide tegenstrijdig :roll:
Ik wacht even de reactie van Corrien af, hij weet vast en zeker wat er allemaal bij komt kijken.

ik wou laast de pot van een FF8 vervangen, kreeg van alle kanten het advies dat NIET zelf te doen, het aantal pulsen in ruststand zal inderdaad gecalibreerd moeten worden.
ik neem aan als je hem opstuurt dat je voor een klein bedrag klaar bent, en dan is ie zeker goed en gecalibreerd.

ik kan geen prijzen geven van de servicedienst zijn werk, maar ik ken meerdere die zulk soort repearaties hebben laten doen, en geloof me, je word er niet arm van en het is het gepruts en eventueel gekraakt toestelletje niet waard :wink:

Joost zei:
Wordt opsturen vrees ik :roll:

Wordt inderdaad opsturen (hoop ik :wink: ).
Het komt uiteraard wel vaker voor, dat een potmeter vervelend gaat doen. Gezien de klacht zal de Cermet-baan wel volledig zijn doorgesleten: de lopers maken dan in het geheel geen kontakt meer.
Het vervangen van zo'n potmeter is niet een echt ingewikkelde klus (hoewel de hele knuppel uit elkaar en ook de aileron-potmeter los moet), maar het opnieuw calibreren kan uitsluitend met een serviceprogramma, dat niet voor de eindgebruiker beschikbaar is. Hierbij wordt niet alleen het nulpunt, maar worden ook beide eind-uitslagen geijkt. De desbetreffende potmeters worden dan ook niet door Multiplex uitgeleverd.

Misschien interessant om te vermelden hoe het MPX programma werkt:
- allereerst worden alle modelgegevens opgeslagen op de harddisk.
- vervolgens wordt de zender volledig leeggeveegd en komt er 32Mb free in beeld te staan.
- hierna wordt er eventueel gevraagd of er nog een update gewenst is en of het servicenummer klopt.
- hierna worden eerst alle standaardgegevens weer ingeladen, waarna letterlijk alles opnieuw wordt geijkt en gecontroleerd: knuppels, trims, schuiven en Voltmeter worden geijkt; schakelaars en digi-draaier worden getest op werking.
- tenslotte worden de eigen gegevens weer teruggeplaatst en wordt er een service-datum in de zender geplaatst.
- hierna kan eventueel de display-taal nog gewijzigd worden (mijn prive-MC3030 heeft ooit Spaans in beeld gehad. Daar sta je toch even van te kijken, per ongeluk verkeerd nummer ingetoetst :oops: )
Men ziet het : de "Deutsche Gruendlichkeit" bestaat nog!

Oeps, :oops: . Klein beetje heel erg overdreven: geen Mb, maar kb en dan wordt er uiteraard "Speichergroesze" bedoeld (geen Umlaut en Ringel-S op dit toetsenbord en als ik het van zo'n 40 jaar geleden goed heb onthouden schrijf je het dan op deze manier).

Vorige week vrijdag de zender verstuurd, vandaag, donderdag, al weer terug!
Zender doet het weer perfect, goeie service, bedankt Jan!

Back