Multiplex 4010 lader: wat is de max ontlaadstroom?

• Topicstarter Topicstarter Ron 01
  • Startdatum Startdatum
R

Ron 01

Guest
Hallo, kan iemand mij vertellen wat de ontlaadstoom van de Multiplex 4010 lader is? Ik heb de gebruiksaanwijzing wel gedownload maar die geeft 70mA per cel aan. Klopt dit?

Jawel,toch... Ik heb hier zo'n lader staan en er zit ook een ontlaadfunctie op.
Volgens de handleiding is die ontlaadstroom 70 tot 700mA afhankelijk van het aantal cellen....
Maar dat was al bekend.

Ik veronderstel dat dit ook klopt maar ik heb het nooit nagemeten die enkele keren dat ik die ontlaadfunctie gebruikt heb.
Dat was trouwens voor mijn oude nicads die ik terug op peil probeerde te brengen :wink:

Een lader moet soms ook ontladen, tenminste dat is mij zo verteld. Als het om laden ging had ik dat wel verteld.
Het is inderdaad voor nicads.
Maar dan klopte mijn vermoeden toch.

Ontladen is iets wat je maar zelden hoeft te doen met je lader. Gewoon tijdens gebruik ontladen is in veruit de meeste gevallen voldoende. En zou het eens nodig zijn om het anders te doen dan kan het in geval van nood ook nog met een lampje.

Maar met een lampje moet je konstant blijven kontroleren of je niet te ver ontlaad. De moderne laders kun je instellen tot hoever je wilt ontladen.
Bijvoorbeeld de Graupner Ultramat serie.
Het is fijn om, als je je accu helemaal geladen hebt, deze een keer helemaal te ontladen om zo de capaciteit in de gaten te houden. Dit hoeft natuurlijk niet vaak te gebeuren, maar bij twijfel bijvoorbeeld.

Daar heb je volledig gelijk in Ron. Ik wilde alleen maar zeggen dat je niet persé een lader met een ontlaad functie hoeft te kopen. Een lampje kan al voldoende zijn.
Zit deze functie op de lader dan kan je hem gebruiken alleen zal dat niet zo vaak nodig zijn. Eens per jaar om te controleren of de conditie van de accu nog voldoende is zal meestal genoeg zijn.

Back