multiplex acromaster op drijvers?

Sinds een paar weken vlieg ik een multiplex acromaster, maar het lijkt mij wel echter geinig om er drijvers onder te hebben. Jammer genoeg kan de acromaster niet worden geleverd met drijvers maar gelukkig zijn er alternatieven: 1.de elapor drijvers van de multiplex mentor kopen (goed voor 2kg kisten)
2.de epp drijvers van de superzoom 4D XXl kopen (goed voor 1.5 kg kisten). De elapor drijvers van de mentor lijken mij wat aan de grote kant: 77 cm). Maar de epp drijvers zijn niet waterproof. Kan iemand mij helpen? Alle opties zijn welkom, mijn acromaster weegt 1200 gram.

groeten,

Zoon van Erik.

Zelf snijden van schuim :D
Kijk maar eens naar onderstaand filmpje, vanaf 3min12sec.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Eric,

hier kan je wel iet smee denk ik:

Stelregels:

1. Een "standaard" regel is dat de bovenzijde van de drijvers gelijk staan met het stabilo (beide dus op 0 graden).
Bron: Modelbouwforum, Berto.

2. Stelregel 1 : drijvers 80% van de romplengte.
Stelregel 2 : drijvers minimaal 15% of 10 cm van de drijver-lengte vóór de propeller houden.
Stelregel 3 : inhoud drijvers minimaal 2X het draagvermogen van het gewicht van de kist.
Stelregel 4 : de 'step' van de drijver op het loodrechte punt onder het zwaartepunt houden.
Stelregel 5 : geef de trust van de motor minimaal 3 graden up-trust ten opzichte van wat de 'bouwtekening' aangeeft, om het werkelijke zwaartepunt te compenseren, ten opzichte van de prop trust line.
En last but not at least, maak ze zo licht mogelijk, als het effe kan volledig van b.v. gelamineerd balsa.
Bron: Modelbouwforum, Ger Kovacs.
Grtz,
Menno

Volgens mij zijn er ook drijvers leverbaar voor de Gemini, mischien is dat iets. Even op de site van multiplex gekeken, multiplex levert drijvers voor een vlugtgewicht van 850, 1000, en 2000 gram

mvg pascall.

Laatst bewerkt:
Als je dan naar stelregel 3 kijkt moet je die van 2000 gram dus hebben.

Zelf snap ik stelregel 5 niet helemaal en met name het laatste deel
Stelregel 5 : geef de trust van de motor minimaal 3 graden up-trust ten opzichte van wat de 'bouwtekening' aangeeft, om het werkelijke zwaartepunt te compenseren, ten opzichte van de prop trust line.

Mvg,

Stelregel 5 is ook niet altijd een must.

Al onze waterkisten worden ook als landkisten gebruikt en ik stel niets in aan de domping en toch vliegt het goed.

Echter heb ik vanmiddag even iemand bijgestaan (zelfs even in moeten grijpen, hoop niet dat daar foto`s van zijn ;-) ) met een MPX Mentor en die ging volgas bijna een outside loop maken.
Bij deze kist is wel de domping omhoog gezet waarna de kist een stuk beter vloog.

MPX heeft nu drivers in 3 maten;
de mentor drivers zouden bijv kunnen passen.

ps: pr jr geleden lukte iemand om in een uurtje met 4 cola flessen en wat tape
drivers onder zijn acromaster te maken.. :mrgreen:

Je Pa kent m!

Wat mis je nu dan nog? er zijn een heel aantal opties langs gekomen, zit daar niks bruikbaars bij? Misschien moet je dan je vraag duidelijker stellen.

ps De Colaflessen van Niek waren hilarisch en werkten verrassend goed :D
(weddenschap mee verloren....)

Back