Multiplex Acromaster vraagje...

• Topicstarter Topicstarter L4nc3r
  • Startdatum Startdatum
L

L4nc3r

Guest
Hey

Enkele weken geleden ging ik gewoon mijn Acromaster nog eens testen (na een tijdje niet meer gevlogen te hebben). Mijn Lipo was al een tijdje niet meer opgeladen, maar toch probeerde ik het. Ik sluit alles correct aan, maar hoorde aan het muziekje van de regelaar dat niet alles goed ging.

Rolroeren: Geen probleem, deze gingen goed
Richtingsroer: Eveneens geen problemen
Gas: Ging niet, om een of andere reden wou de motor niet lopen

Hoogteroer (hier gaat mijn vraag over): Mijn hoogteroer bewoog wel, maar toen ik 'Up' gaf zat er op een bepaalde hoogte een soort van spatie tussen. Hiermee bedoel ik dat het leek of 1 van de tandwielen van de servo eraf was. Toen ik het van boven naar beneden bewoog leek het of het hoogteroer even doorschoot, alsof er een tandwieltje ontbrak.

Nu een tijdje later ging ik nog eens proberen, MAAR ik besluit om mijn Li-Po eerst eens volledig op te laden. Ik doe weer hetzelfde: Sluit alles perfect aan en test opnieuw hetzelfde. Deze keer klonk het regelaarmuziekje wél goed. En wonder boven wonder ging de gas goed, en werkten àlle roeren goed. Zelfs de hoogte reageerde alsof er voordien niets gebeurd was.

Zou dit nu kunnen te maken gehad hebben met een energiegebrek omdat deze Lipo niet opgeladen was? Of zou er iets anders kunnen zijn?
Ik dacht eerst mijn servo van het hoogteroer te vervangen, maar twijfel of dit nu nog nodig is aangezien bij de laatste test alles vlekkeloos verloop.

Mijn setup (Multiplex Acromaster Tuning Setup):

Motor: Himax C 3516-1130
Regelaar: BL-54
Prop: 11 x 5.5 APC
Accu: Multiplex 11,1V 2500mAh (18C)

Dit is misschien een beetje veel informatie, maar ik wil zeker zijn dat er niets anders aan de hand is voor ik er komende zaterdag nog eens mee gaan vliegen :)

Met dank bij voorbaat
Robin ;)

Het ligt voor 99% wel aan de servo. Bij servo's waarvan een van de tandwielen maar één tand mist kan het zijn dat de servo daar vlekkeloos overeen draait. Echter als de servo stilstaat op dat dode plek heb je een probleem. Ik zou de servo heel goed nakijken, het liefst even openmaken en tandwielen controleren.

Het rare is dat dit maar éénmalig is gebeurd. En de servo bleef op die plek niet stilstaan, maar hij ging door met een tikje vertraging...
En dit kan toch ook niet opeens gebeuren? Na de laaste keer te vliegen was het toestel perfect in orde. Schade door de familie kan ook al bijna niet omdat ik hem bovenop een kast zet (waar de meesten zelfs niet aan kunnen :p). En zo opeens kan een servo niet stukgaan vermoed ik :D
Maar ik zal hem dan mss wel eens controleren, liever dat dan te crashen :)

Bedankt voor je snelle antwoord
Met vriendelijke groeten
Robin ;)

tja, hier op een afstand is het natuurlijk zeer moeilijk er een duidelijk antwoord op te geven. Zeker als het maar eenmalig gebeurd is...

Wat ik er nog ben vergeten bij te zeggen:

Ik weet ook dat een servo 1 tandwieltje kan overslaan, dus heb ik hem ook een paar keer getest door hem héél langzaam op en neer te laten gaan (zodat elk tandwiel dus benut werd). Nadien heb ik hetzelfde gedaan door met mijn hand aan het hoogteroer te voelen (dus een beetje druk op het roer uitoefenen) en nog steeds bleek alles goed te gaan... :\
Dit is de reden waardoor ik ben beginnen twijfelen of het de servo wel is...
Ik denk nog steeds dat het kwam door de Lipo, aangezien de motor toen ook niet werkte, en nadien wel :)

Met vriendelijke groeten
Robin ;)

Back