Multiplex ASW20 3,6m

Hallo!

Ik heb via dit forum de hand weten te leggen op een Multiplex ASW20 uit volgens mij de vroege 80er jaren. Ik had nog nooit van deze kist gehoord, wist ook niet dat hij zou oud was, maar toen ik een foto zag wist ik gewoon dat ik hem wilde hebben :-) In dit draadje ga ik de afbouw van deze kist beschrijven en bijhouden. Aangezien ik niet veel ervaring heb hoop ik ook weer op veel reacties en behulpzaamheid van de lezers hier.

Momenteel ben ik bezig met het opknappen van een Graupner Cirrus (ook al een oldie..). Dat project heeft voorrang, deze ASW20 zal dus een lange termijn project worden. Echter was ik al wel begonnen met het inwinnen van zoveel mogelijk info over deze kist. Echter kom je er dan al snel achter dat er vrijwel niets te vinden is over deze kist! Of ik zoek verkeerd! Daarom de eerste vraag in dit topic van mijn kant:

Wie heeft er informatie, afbeeldingen, filmpjes van deze kist ter inspiratie, en ter lering voor de afbouw.

De kist waar het allemaal om gaat:

1_Aankoop-1.jpg

1_Aankoop-2.jpg

1_Aankoop-3.jpg

1_Aankoop-4.jpg

De staat van de kist nu:
* Vleugels grotendeels gebouwd, echter bovenbeplanking nog niet aangebracht. (Das mooi, want intern wil ik het een en ander nog aanpassen :-))

* Aansturingen voor flaps/ailerons/spoilers zitten half in de vleugel. Voorbereid voor aansturing in de romp. Ik ga de aansturing sowieso in de vleugel plaatsen...

* Stabilo gebouwd

* Romp is door iemand aan geknoeid. Moet worden geschuurd, geplamuurd en gespoten...

* Verder zijn alle delen in de doos aanwezig voor zover ik kan nagaan.

Goed, eerst wil ik dus zo veel mogelijk plaatjes, filmpjes, teksten enzovoorts verzamelen over deze kist.

Wie kan helpen?

Ik vind het een HELE mooie kist *veegt kwijl van toetsenbord*

Dat gevoel had ik ook toen ik 'm zag! Jammer dat er zo weinig over te vinden is..

En ik heb me nog niet echt in de constructie verdiept, maar ik denk dat er geen noodzaak is om het vlakstaal door carbon te vervangen. Wie weet!

: Dus spelvautun kunnen aanwezig zijn ;-)

Laatst bewerkt door een moderator:
google chrome!

Dat gevoel had ik ook toen ik 'm zag! Jammer dat er zo weinig over te vinden is..

En ik heb me nog niet echt in de constructie verdiept, maar ik denk dat er geen noodzaak is om het vlakstaal door carbon te vervangen. Wie weet!

: Dus spelvautun kunnen aanwezig zijn ;-)

Ik weet niet of je google chrome gebruikt(krijg je meer resultaat mee)
bv.:http://www.facebook.com/pages/ASW-20/68533460024

en PH-AJH heeft al veel bestudeerd en beschreven in draadje Y3

Veel succes, ik volg je cirrus draadje ook op de voet

groet

Terence

Laatst bewerkt door een moderator:
Over de ASW20 is uiteraard een heleboel te vinden...het gaat Jaap denk ik meer om dit specifieke model van Multiplex (ik kan er ook niks over vinden helaas....)

.......Jammer dat er zo weinig over te vinden is..

Wat wil je weten dan, Jaap?
Wil wel eens zoeken in oude FMT's, maar je kunt er vergif op innemen dat ie helemaal TOP vliegt. De ouderwetse MPX-kwaliteit !!!!

Laat nog wel wat van me horen als ik wat gevonden heb. Geef me even de tijd.
Van welk jaar is ie?

Groeten, JH

Laatst bewerkt:
Hallo!

Ik wil gewoon zo veel mogelijk info hebben over deze kist. Zijn er bijvoorbeeld negatieve punten aan het licht gekomen in het verleden die met de hedendaagse techniek makkelijk te verhelpen zijn? Inspiratie in de vorm van foto's, filmpjes?

Ik ben zelf ook al heel wat aan het zoeken geweest.

Op RClineforum.de 1 topic gevonden.

Daar maak ik uit op dat de kist al voor 1980 op de markt was. Iemand heeft een kit gekocht in 1980 en deze had een reeds gespoten romp (net zoals de mijne). Echter had iemand anders een kit met een ongespoten romp. Conclusie was dat die kit dan van voor 1980 moet zijn. Ook werd er opgemerkt dat de kit waarschijnlijk door het bedrijf 'Thermoflügel' aan mpx geleverd zou moeten zijn.

Plaatjes uit dat topic:

rcline1.jpg

rcline2.jpg

Verder heb ik op RCGroups.com in een ander topic over een hele andere kist wat plaatjes kunnen vinden van iemand die er eentje opknapte.

rcgroups1.jpg

rcgroups2.jpg

rcgroups3.jpg

rcgroups4.jpg

Verderop 1 vliegervaring gevonden van deze zelfde man. Hij vond de prestaties enigszins tegenvallen, maar wist niet of dat aan zijn vliegkunsten zou liggen of aan de kist. Verder dacht hij dat het profiel van deze kist een schaalbenadering zou zijn van de originele 1:1 ASW20.

Mocht er nog informatie te vinden zijn in oude FMT's dan zou ik daar zeer geïnteresseerd in zijn! En eh.. ik heb er geen haast mee hoor ;-) Alvast enorm bedankt voor de moeite!

Verder dacht hij dat het profiel van deze kist een schaalbenadering zou zijn van de originele 1:1 ASW20.

Dat klopt wel ja. ik zag op de doos van die van jou dat er een Wortmann FX62-131-K profiel op zit, de echte heeft FX63-131-K. Daar zitten wel behoorlijke verschillen tussen maar wat jij hebt is wel een apart profiel hoor. Heb dat nog nooit gezien.

fx62k131.gif

Super!!

Ga dit zeker volgen aangezien ik ook bezig ben met een MPX kist van ongeveer dezelfde span..

Succes met de bouw,

Groet,
Kevin

Niet te licht bouwen. Wortmann-profielen hebben Reynolds/vleugelbelasting nodig.
Afwerken met een laag 50 grams glas diagonaal + epoxy om de torsie door de verhoogde snelheid een beetje in de hand te houden.

Mooie kist.

Dirk.

Evenals het cirrus project mag deze zwever ook de verkoop in. Ik heb zo veel projecten dat ik er niet aan toe ga komen. Ik weet dat ik er mensen heel blij mee kan maken. Let wel, hij gaat alleen voor een heel goed bod! Dit is namelijk een echte zeldzaamheid. Dus helaas gaat hij niet voor een vriendenprijsje weg.

Jaap

Even dit draadje naar boven brengen. De ASW die ik heb overgenomen ligt al een tijd lekker opgeborgen te wachten op wat komen gaat. Het zal nog wel even duren maar ik heb wel al besloten dat ik de hoogteroeren en vleugels opnieuw ga maken.

Voor het opknappen van de WIK Salto heb ik een schuimsnijder gemaakt en ben voor het eerste glas-balsa ingedekte vleugels aan het maken. Dat valt niet tegen en daardoor kwam ik op het idee om deze ASW ook strakke vleugels te gaan geven door ze ook uit schuim te snijden en in te dekken zoals de WIK Salto. De vleugels zoals ze nu half afgebouwd zijn zullen niet zo'n mooi eindresultaat geven als ik zou willen, beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald..

Groet,

Jacob Bos

:) :) :)
Snap nog niet waarom ik hem weg heb gedaan haha. Ach je kunt niet alles hebben. Wat een beauty hè! Zin om te volgen jacob! Zet m op!

Ja, ik snap nog steeds niet waarom je hem verkocht hebt :D

Ik ga mijn best doen, meer kan ik niet doen. Vind het erg mooi dat de romp nog volledig 100% is. Vintage en toch nieuw, dat is mooi.

Heb ondertussen wel besloten dat ik er een ASW 20L van ga maken. De echte krijgt dan wat langere tips opgestoken waardoor zijn spanwijdte van 15 meter naar 16,59 meter gaat. In dezelfde schaalverhouding gaat het model dan van 3,62 naar 3,86. Voor het vliegbeeld straks lijkt me dit net weer even wat mooier.

In mijn leven heb ik teveel meegemaakt waardoor ik denk dat toeval niet bestaat. Ook nu weer. Mijn ASW 15 heb ik de belettering en registratie van een echte ASW 15 gegeven die op Veendam vloog. Deze was in bezit van de vader en 2 zonen Oudhuis (vandaar het callsign XO op de staart, het is een Oudhuis die vliegt maar je weet niet welke). Wat is nu het toeval? Nou, dat de ASW 15 door hen verkocht is en dat er nu een ASW 20BL (PH-1435) op hun naam staat. Dus dat is nog een reden om voor de verlengde L te gaan én om deze zomer maar weer eens contact te zoeken voor een foto-shoot van de echte ASW 20BL. De cockpit in mijn 15 is een foto van de echte 15 en dat moet straks ook weer in de 20, vandaar!

Zo ligt het zaakje er nu bij, eerst maar eens bestuderen wat er allemaal is en wat ik als eerste ga oppakken:

20140114_102220.jpg

Groet,

JB

Back