Multiplex Blizzard - Bouwverslag

Er springt hier vast wel iemand in die ook een FASST zender heeft, dat zou het handigst zijn.

Voorlopig kan ik je al vertellen dat je zender ongetwijfeld een "V-tail" mixer heeft, dat moet je ergens in de manual kunnen vinden.
Net zo zit er in die zender de optie ingebakken om de aileronservo's afzonderlijk aan te sturen. Dit kan overigens ook op één aansluiting via een servo splitter kabel, maar als je de twee afzonderlijke signalen uit de ontvanger haalt heb je het voordeel dat je de optie houdt om je ailerons omhoog te zetten als stoorkleppen.

Heb je geen club waar ze je hiermee kunnen helpen?

succes,

Laatst bewerkt:
Ik heb tevens aan de hand van dit bouwverslag mijn blizzard gebouwd met een setup van TGY AerodriveXp SK Series 35-42 1250Kv / 630w en een 9x7 klapprop en 3S 2150 welke net iets meer naar voren ligt voor easy axes waardoor ik 1 kogel in de staart heb geplaats.
Hij trekt nu 30 amp zon 350 watt indien ik een 4s installeer en een 10x8 prop zal hij waarschijnlijk wel naar de 600 watt gaan maar op moment nog geen behoefte aan hij vliegt nu super strak en zeer pretig ik hoefte totaal niks te trimmen, vlieg meerdere modelen van multiplex en heb ook altijd nog mijn (opgevoerde) easystar maar deze vliegt echt veel fijner.

Maar goed bij landen merkte ik wel dat de ruimte en landingssnelheid best hoog was dus mijn vraag is wat kan ik het beste doen 2 mm up spoiler of 10 mm down flaps voor het verkrijgen van een kortere of langzamer landing in ieder geval anders wat ik nu heb.
Nu moet ik toch erg veel ruimte en snelheid hebben om netjes te landen (ging ook niet goed de eerste keer.

p.s ik ga nu een mentor kopen als opvolger van mijn twinstar ondankt dat ik ook een acromaster heb vond ik de twinstar een lekker makkelijk en pretig vliegtuig in de mentor stop ik wel een 1500 watt motor met eigen gemaakte alu motor ophanging verslag zal volgen

Laatst bewerkt:
hallo ,

ik heb ook een blizzard , maar die staat al een tijdje stil .

ik denk dat ik er te zwakke servo's in heb zitten .

ik heb op alle roeren de hitec hs-55 geplaatst.
ik heb er 2 keer mee gevlogen ,maar het eindigde beide keren in een val naar beneden ( zonder schade overigens )

de hs-55 trekken 1,3 kg

ik schat in dat dit minimaal 1,6 moet zijn , klopt dat ?

welke servo's raden jullie aan ? ( zijn de towerpro 9 gram voldoende ? )

mvg Marcel

Laatst bewerkt:
junkie rc,

volgens mij worden er in meerdere bouwverslagen die towerpro's gebruikt dus ik neem aan dat deze genoeg kracht hebben.

heren,

Ik ben ook van plan om voor de zomervakantie een blizzard aan te schaffen. Nu zat ik ook te kijken naar die A123 cellen. Heeft iemand enig idee of deze in het vliegtuig zouden passen en of het zwaartepunt dan ook nog een beetje goed is?
Zelf zat ik te kijken naar een 4-cellen pakket. Nu past dit niet in de romp als ze 2 aan 2 liggen, maar in een staaf zou misschien wel kunnen.

alvast bedankt voor de moeite,

Richard

Algemene opmerking

Mensen,
let op! in de beschrijving staat alles met zapp lijmen.

Maar neem van mij aan, dat je aanstuurhoorntjes op de flaps/hoogte en richtingsroer met epoxy vast moet zetten.

Heb er al 1 naar beneden zien komen door een los getrokken hoorntje.:(

Succes met bouwen.

Groet, Gerhard

Mensen,
let op! in de beschrijving staat alles met zapp lijmen.

Maar neem van mij aan, dat je aanstuurhoorntjes op de flaps/hoogte en richtingsroer met epoxy vast moet zetten.

Heb er al 1 naar beneden zien komen door een los getrokken hoorntje.:(

Succes met bouwen.

Groet, Gerhard

Misschien. Mijn Blizzard doet het al een jaar met Zap-a-Gap + Kicker (zonder kicker is het wel een no-no). Zo heb ik het gedaan: druppeltje Zap op de plek waar het hoorntje komt, kicker sprayen op het hoorntje. Goed mikken en pats, vast.

Groet,
Richard

@ Jitze,

Veel, wat is veel? Laat het zo zeggen, ik heb motor- en zweefbrevet. Ik heb de EZ* verkocht omdat een clubgenoot hem wou kopen en ik niet erg veel zin had om dat ding op te gaan fokken...
Sunde.. dat ik die accu's nog niet eerder ben tegen gekomen, als de specs kloppen zijn ze inderdaad beter en makkelijker.

@Gdegroot & cloudbuster

Dan plak ik het denk ik toch liever vast met epoxy, maarja dat word ook weer hard en broos na een tijdje. Ik zie niet graag mijn vliegtuig naar beneden komen door zoon lullig hoorntje, terwijl ik gewaarschuwd ben...

-richard-

Lees de bouwbeschrijving nog maar eens.
Geen Epoxy gebruiken!!!

Wel nog een tip:
Gebruik op de scharnieren wel een extra laagje scharnierband.
Ze willen wel scheuren.

Flutter op de vleugel is deels te voorkomen door de vleugel op spanning te zetten met glasvezeltape.

Ik heb is gekeken in dat draadje van die lipo's. Het gaat hard vooruit met lipo's, maar ze willen nog steeds branden. Ik denk dat ik dan toch maar ga voor de oerdegelijke A123's. Dat gewicht neem ik dan maar voor lief.

-Richard-

Wat is de vliegtijd met een 2150mAh lipo, weet iemand dat ?

Het lijkt me een erg leuk kist voor erbij en ik heb nog 4 geschikt lipo's liggen

Bas

Ik heb de motortijd op 6 minuten gezet met een 2.200 mAh lipo. Daarmee kun je gemakkelijk 10 à 15 minuten in de lucht blijven. De lipo is dan nog zeker niet leeg maar ik speel op veilig.

Jos

Met de tuningmotor kun je ongeveer 5min met volgas vliegen, met een 2450Mha 3S lipo,maar als je die leeg wilt vliegen ben je er maar druk mee want in 10-15sec is hij een stipje, met het zweven erbij is 30-45min vrij normaal, krijg je bijna pijn in je nek, de vleugels inderdaad met tape behandelen volgens de pdf van Multiplex en ik krijg hem nagenoeg niet meer aan het flutteren

gr Andre

Vliegen jullie hem ook met rolroeren als spoilers (beiden up) voor het landen?
Vlieggedrag is allesbehalve stabiel met de "spoilers".
Ik heb dit enkele keren gebruikt met een bijna crash als resultaat.
IK blijf echter wel interesse hebben omdat hij "eindeloos" doorzweeft anders bij een landing.

Back