Multiplex Blizzard - Bouwverslag

Ja ik heb de rolroeren omhoog 50% of meer en hooglaag 11% of meer naar beneden gaat uitstekend en blijft uiterst stabiel

Mjah... ik blijf het proberen.
Voorlopig zonder veel succes.
Heb wel mijn hoogteroer voorlopig nog niet meegemixt.
Misschien dat eens even proberen. (alhoewel ik dit nu handmatig corrigeer -> in principe geen verschil dus)

Multiplex Mentor

Beste Roland
Ik heb voor mijn 14 jarige zoon een Muliplex Mentor gekocht. Ik heb dit toestel gekocht WW Modellbau in Duitsland. Ik stel vast dat hierbij geen nederlandstalige handleiding zit. Bestaat dit in het nederlands en zoja waar ik deze zou kunnen halen.
Het is het eerste toestel dat ik ga maken. Mijn zoon heeft wel al een paar keer gaan vliegen met een oefenvliegtuig van de club in Diepenbeek. Wij wonen ook in Diepenbeek. De mentor kan ook als sleper voor een zwever gebruikt worden. Ik heb wel geen servo gekocht voor te slepen. Ik denk niet dat mijn zoon nu al klaar is om te slepen en dat hij dit vliegtuig wel zal versleten krijgen voor hij aan slepen toe is. Is het nodig of later mogelijk om een servo in te bouwen. Ik dacht van niet omdat alles gelijmd word.
Ik heb ook nog een vraag over de staartvleugel. Ik veronderstel dat deze ook moet gelijmd worden, maar op de bouwtekening staat het lijmpotje niet aangegeven.
Ik weet dat ik misschien veel vragen stel maar zie dat jij er toch al ervaring mee heb en heb dat ook het bouwverslag van Blizzard gelezen en wens u te feliciteren met dit iniatitief.
Indien u het mogelijk is wil ik ook eens naar Zutendaal komen om nuttige bouwinformatie te krijgen.
ALvast bedankt voor een reactie.
Ivan Metten, Diepenbeek
ivan.metten@skynet.be

Die mentor ga je echt niet versleten krijgen :) Die vliegt over tien jaar nog net zo mooi (indien electra dan). Rampzalige crashes uitgesloten natuurlijk maar da's overal mee!

De toestellen van MPX zijn super duurzaam.

Beste Roland
Ik heb voor mijn 14 jarige zoon een Muliplex Mentor gekocht. Ik heb dit toestel gekocht WW Modellbau in Duitsland. Ik stel vast dat hierbij geen nederlandstalige handleiding zit. Bestaat dit in het nederlands en zoja waar ik deze zou kunnen halen.
Het is het eerste toestel dat ik ga maken. Mijn zoon heeft wel al een paar keer gaan vliegen met een oefenvliegtuig van de club in Diepenbeek. Wij wonen ook in Diepenbeek. De mentor kan ook als sleper voor een zwever gebruikt worden. Ik heb wel geen servo gekocht voor te slepen. Ik denk niet dat mijn zoon nu al klaar is om te slepen en dat hij dit vliegtuig wel zal versleten krijgen voor hij aan slepen toe is. Is het nodig of later mogelijk om een servo in te bouwen. Ik dacht van niet omdat alles gelijmd word.
Ik heb ook nog een vraag over de staartvleugel. Ik veronderstel dat deze ook moet gelijmd worden, maar op de bouwtekening staat het lijmpotje niet aangegeven.
Ik weet dat ik misschien veel vragen stel maar zie dat jij er toch al ervaring mee heb en heb dat ook het bouwverslag van Blizzard gelezen en wens u te feliciteren met dit iniatitief.
Indien u het mogelijk is wil ik ook eens naar Zutendaal komen om nuttige bouwinformatie te krijgen.
ALvast bedankt voor een reactie.
Ivan Metten, Diepenbeek
ivan.metten@skynet.be

Ik denk dat je weinig reactie hier gaat krijgen. Ik zou deze vraag stellen in een nieuw topic in het elektroforum.
Ik kan je zelf ook niet helpen, ik binnenkort waarschijnlijk mijn eerste vliegtuig aanschaffen. De multiplex Easy Cub.
Ik heb wel voor jouw een digitale handleiding in verschillende talen. Helaas zit Nederlands er niet bij. Hopelijk kun je je behelpen met wat frans of engels. Hier is download link: http://www.multiplex-rc.de/cms/vorschau/upload/d_anleitungen/m_mentor_5sp.pdf
Nog veel succes & plezier bij het bouwen en vliegen!

Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag ook mijn motor ingebouwd in de blizzard. Het is de himax HC3616-1130.
Dit is niet de standaard motor, maar ook niet de tuning. Deze zit er tussen in.
Ik wilde iets meer dan de standaard motor. Maar ik had al een 40A regelaar. En de tuning motor is te veel voor een 40A regelaar.

Maar omdat ik de tuning-set niet gekocht had. Had ik dus ook niet de blauwe spinner erbij. Maar in de kit, zit er een blauwe neus-dop. Als je hem als zwever wilt uitrusten, dan kun je die erop zetten.
Dus een uurtje zitten knutselen met die dop. En thada een spinner in de juiste kleur. Ik moet alleen nog een afstandsbusje maken. Wat tussen de spinnerdop en meenemer komt te zitten. Dit, dat de verbouwde dop/spinner niet te vast geschroefd kan worden. En klem komt te zitten tegen de romp. En ik moet nog op zoek naar een M2,5 verzonken schroefje. Dat kopje van die M2,5 maakt het net niet af nu.

Wat hebben jullie gedaan met het vast zetten van de rudderhorns?
Ik heb ze nu met ZAP vastgelijmd. En ben van plan er een gaatje door te boren. En aan de andere kant ook een plaatje te plakken. En er dan een parkertje doorheen te doen.
Zijn er al mensen geweest die ze losgehad hebben tijdens de vlucht? of alleen maar verhalen gehoord

P1000668.jpg

P1000669.jpg

P1000673.jpg

P1000670.jpg

Hoi,

Heeft er iemand advies waar je de Blizzard voordelig kunt bestellen? (Dan wel met, dan wel zonder aandrijving set - en dan bedoel ik de tuning set)?

En welke Lipo is goed te gebruiken in dit vliegtuig?

Laatste vraag: Ik lees over het lijmen dat dit gebeurd met CA (soms in combi met activator). Is CA nu wat ik als leek secondelijm noem? Zo ja, gebruiken jullie dan dunne of dikke CA om die glasfiber te verlijmen?

Ik hoop dat jullie me kunnen/willen helpen.

Gr. DeJe :-)

Hoi,

Heeft er iemand advies waar je de Blizzard voordelig kunt bestellen? (Dan wel met, dan wel zonder aandrijving set - en dan bedoel ik de tuning set)?

En welke Lipo is goed te gebruiken in dit vliegtuig?

Laatste vraag: Ik lees over het lijmen dat dit gebeurd met CA (soms in combi met activator). Is CA nu wat ik als leek secondelijm noem? Zo ja, gebruiken jullie dan dunne of dikke CA om die glasfiber te verlijmen?

Ik hoop dat jullie me kunnen/willen helpen.

Gr. DeJe :-)

Hier een paar antwoorden op je vragen:
1. ik geloof niet dat er veel verschil zit op de prijs van een Blizzard, koop hem bij je vertrouwde modelbouwwinkel. De gewone aandrijfset volstaat voor dynamisch vliegen. Kijk eens rond op het forum dan vindt je wel wat. Gebruik de zoekfunctie en je bent een tijdje "zoet"
2. ik gebruik een 2200 mAh 3S 20C
3. Multiplex heeft CA-lijm: ZACKI. Deze middeldikke CA wordt ook aangeraden door MPX en dat gaat prima. In dit draadje staan trouwens heel wat informatie: lezen!!

Kijk eens naar deze test: http://www.multiplex-rc.de/cms/vorschau/upload/d_presse/fmt2008_11_Blizzard.pdf

Jos

Laatst bewerkt:
Zijn er nog mensen die een Blizzard vliegen? Alhoewel de hype wellicht voorbij is, begin ik er nu pas voor warm te lopen...

To the point, wat dachten jullie van deze setup:

fa05_10.JPG

POLY-TEC C30-36 1350 U/min/V Außenläufer
Brushless Motor

- Abmaße: Ø 35mm x 36mm
- Gewicht inkl. Kabel und Stecker: 104 g
Ohne Stecker mit gekürzten Kabeln: 99 g

- Leerlaufdrehzahl: 1350 U/min/V
- Spannung: 6-10 Zellen / 2-3 LiPos
- Dauerstrom: max. 12-40A
- Kurzzeitig (30sec.): 50A

4726_10.JPG

POLY-TEC Control 70-18 PRO
Brushless Regler

- Dauerstrom: 60A
- kurzzeitig: 70A (20 sec)

- 7-18 Zellen / 2-6 LiPos
- starkes 3A BEC
- Abmaße: 52 x 27 x 18 mm
- Gewicht: 45 g

Programmierung:
Bremse Ein/Aus
Zellentyp (LiPo, LiIo / NiCd, NiMh)
Unterspannungsabschaltung
Abschaltspannung
Sanftanlauf (normal/weich/sehr weich)
Timing (2-Poler, 6-Poler, ab 10-Poler)

6854_10.JPG

Zubehör und Kleinteile

- 1x Turbo Aluminium Spinner 39-4mm
- 1x Aero-naut Cam Carbon 10x7
- 2x Befestigungsschrauben

Deze complete tuningset wordt op Ebay voor 114 Euro aangeboden.

Ik denk dat een vergelijkbare powertrain bij united hobbies minder dan de helft hoeft te kosten. Ok, dan moet het natuurlijk wél uit Hong Kong komen..

Maar als "snelle, eenvoudige" oplossing is dit niet slecht denk ik. 560 W zou toch goed moeten zijn voor een redelijke snelheid.

Ik denk dat een vergelijkbare powertrain bij united hobbies minder dan de helft hoeft te kosten. Ok, dan moet het natuurlijk wél uit Hong Kong komen..

Maar als "snelle, eenvoudige" oplossing is dit niet slecht denk ik. 560 W zou toch goed moeten zijn voor een redelijke snelheid.

Ja die prijs hé... even doorzoeken maar :cool:

De 2 plastic schroeven die de vleugel vast houd van de MPX Blizzard lijken mij zo niet eeuwig mee te gaan en wil daar niet achter komen dat daarlijk de boel loskomt, na hoeveel vluchten vervangen jullie de 2 schroeven die de vleugel vast houd? En is het geen optie om stalen schroeven te nemen?

Ik kreeg in de winkel al het advies om er twee rvs schroeven in te draaien.
De verkoper had zelf de getunde versie, bij de eerste duikvlucht die hij maakte, brak er gelijk al een bijgeleverde schroef af.
Die van mij is nog niet de lucht in geweest, maar ga zeker zijn advies opvolgen.

Succes

zijn er geen stevigere breekbouten beschikbaar? Voordeel van stalen is dat ze niet zomaar breken, dat is ook meteen het nadeel, bij een crash breekt/scheurt alles om de bouten heen maar niet de bout zelf en daarom zijn ze juist van plastic zodat ze de krachten op kunnen vangen door te breken.

Vlieg hem nu reeds een jaar (tuned set).
Nog geen probleem gehad met de originele plastic schroeven. (ik haal er de vleugels wel nooit af)

Aha dat is de clue van de plastic schroeven dan blijven die erop zitten!

Ik heb een filmpje gemaakt met me Blizzard het is me eerste flycam filmpje. Jammer genoeg stopte de flycam er weer te vroeg mee heb al zo'n spy cam sleutelhanger camera gekocht op ebay die zal het vast beter doen.

Het opstijgen ging net goed! Door de flycam is de boel zwaarder geworden en de wind van de prop blaast tegen de flycam aan, de kist wilde een flinke nose dive maken en bij het optrekken over zijn as draaien naar links gelukkig snel kunnen ingrijpen door dat ik altijd de vliegtuigen uit me linker hand gooi zodat ik altijd me duim op de controls heb staan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit topic maar kapen. ;) Ik heb mijzelf ook een Blizzard weten te bemachtigen. Was eigenlijk niet de bedoeling maar kwam uit de boedel van een winkeltje dat stopte met vliegtuigen. :( Hopelijk volgende week klaar. Setup wordt een setje van Natterer. Compleet met originele MPX spinner voor wat meer koeling. Bestelling bij HK is geen probleem maar duurt weer minimaal twee weken. :? ;)

Keep you posted. :yes:

Mijzelf ook een 2eh blizzardje aangeschaft.

Beetje slordig gebouwd, maar daar eea kan ik met nitro weer losweken en opnieuw plakken.
Wat gaan die roeren trouwens zwaar! Daar moet even een schuurpapiertje tussen langs.
Ook over de voorlijst, daar zit een braam die t vlieggedrag niet ten goede komt.
Effe doorklussen dan kan ie vanmiddag de lucht in.

eerst vloog ik met 3S 2200 met 12x6 klap prop.
nadeel was echter veel amp dus alles werd flink warm.
Nu omgebouwd naar 60 amp controller met 4S 1800 (zelfde maat als de 3S 2200) met 9x7 klap plop.
Nu vlieg alles sneller en stiller accu motor en controller worden niet warm.
Setup is een aanrader turnigy 3548, turnigy 60amp controller turnigy 4S 1800 30C Lipo
Ik vlieg meestal tussen vol gas en half gas zo,n 6 min (+ 1 min extra over voor landen)
flink raggen dus

Laatst bewerkt:
Back