Multiplex Cockpit houd binding niet vast.

Discussie in 'Model elektronica' gestart door WillydeWoofer, 28 dec 2018.

  1. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Kan niet, kan wel in de zender zitten.

    Fabrikanten zijn niet scheutig met informatie over het bind proces.
    Bij MPX hoef je na het binden nooit de zender uit en weer aan te zetten.
    Ook de niet telemetrie ontvangers sturen een signaaltje terug naar de zender ten einde van het bind proces.

    In zo'n geval, knippert de indicatie LED op de ontvanger in een rustig ritme.
    Brand de LED op de ontvanger continue, is er geen binding.
    Is de LED uit, is de voeddingsspanning te laag.

    Als de binding echt weg is, zou je opnieuw kunnen binden, met de ontvanger nog dichter bij de zender.
    En of eventueel vooraf de ontvanger resetten (hoe dat moet staat in de handleiding van de ontvanger).

    Mocht de vorige firmware in de zender van voor V1.31 zijn, dan moet bij het updaten ook de M-link firmware in de zender geüpdatet worden.
     
  2. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Ik gok erop dat daar het probleem zit. Als je bij de firmware release notes gaat kijken op de MPX website, zie je dat pas bij de laatste twee versies (V 1.30 en V 1.31) "Safe-link" ingevoerd is, wat Multiplexiaans is voor geheugenherkenning. Daar staat bij ( in rood!) dat je daarbij ook de firmware van de M-Link module moet updaten. Als dat niet of niet goed gebeurd is zal de zender zó geprogrammeerd zijn dat die vóór het inschakelen het geheugennummer wil checken, maar als de HF/M-Link module niet weet waar hij het over heeft zal de zender niet de gevraagde toestemming krijgen om in te schakelen. Je zou dan inderdaad verwachten dat de ontvanger wèl gebonden blijft (te controleren aan de lage knipperfrequentie van de led), maar verder niets doet.
    van voor V 1.30, HIER te zien
     
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.291
    Locatie:
    Boskoop
    Correctie, toch van vóór V 1.31. Willy heeft een SX 7, en V 1.30 was alleen voor de SX 12.
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Het heeft geen zin om te gaan speculeren.
    Niemand (misschien alleen Jan) weet hoe de binding verloopt bij MPX.
    Als alles volgens het boekje gedaan is en hij vergeet zijn binding met beide ontvangers dan is het of een extra veiligheidsprotocol wat doorlopen moet worden (reikwijdte test?) of een probleem met de zender.
    2 ontvangers kunnen niet stuk zijn!

    Gewoon alles nog een keer rustig doorlopen, volgens het boekje.
    Dan de fout zoeken zoals ik in een eerdere post beschreef.
    Stap voor stap dingen uit gaan sluiten.

    GJ
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Gert-Jan,
    Mijn vliegcollega heeft het filmpje op YouTube bekeken, maar hij bindt exact zoals daar wordt voorgedaan.
    Ik ga er vanuit dat de spullen terug moeten naar de winkel in Duitsland.
    Vanwege de vakantie, zal ik geduld moeten hebben. Maar er zijn ergere dingen (een lever die niet werkt(e) bijvoorbeeld ;) :D)

    Morgen ga ik lekker vliegen, met mijn "oude" Graupner zender. Voornoemde vliegcollega neemt deze van mij over, zodra de Multiplex het weer doet.
     
  6. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik vind dit een zeer vreemde zaak. Ik kan niet geloven dat er iets fout is aan de zender of de ontvanger. Ik heb nu 18 ontvangers gekoppeld aan mijn cockpit SX en heb geen problemen ermee. Ook na de update naar de laatste software waren er geen bindingsproblemen, wel enkele kleine foutjes in de programma's van de modellen zoals de trimming en zo die ontregeld waren of terug naar 0 waren gezet.

    Als ik jou was had ik allang in de auto gesprongen en naar W&W afgereisd en samen met hun naar het probleem gekeken. Ik ben ervan overtuigd dat jullie ergens iets fout doen.
    Helaas heb ik vandaag geen tijd, moet enkele klusjes doen op de camping, maar morgen ben ik vrij, en zou ik je kunnen helpen handson.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Theo, het is nog wel een aardig stukje rijden naar Wil, of omgekeerd.
    Er zal toch wel iemand op de club of in de buurt van Maasdriel zijn die een Multiplex zender heeft?
    Als die ontvangers wel op die zender binden en de binding vasthouden dan weet je waar het probleem zit.
    Echt... 2 ontvangers stuk, dat kan niet.
    Ik heb ook wel eens met een Hitec zender zitten goochelen omdat ie niet wilde binden.
    Bleek ook een simpel dingetje te zijn dat ik vergat of verkeerdom deed, dat zal het hier ook wel zijn.

    Wat ik niet snap is waarom de set bij je vliegmaat ligt?
    Je moet het zelf ook kunnen.
    Ook al zou het niet werken is het handiger als je de zender daar hebt, dan kan je samen met mensen op het forum dingen uitproberen, eventueel met een filmpje.
    Nu moet het via jou naar je vliegmaat en dan weer terug.
    Onhandig.

    GJ
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Wat me niet duidelijk is, is de vraag of het ooit gewerkt heeft. In je eerste bericht staat dat je weer Graupner apparatuur hebt ingebouwd en dat je nu weer kunt vliegen. Nam aan dat je met de Multiplex spullen had gevlogen, maar blijkbaar niet

    Het binden van een ontvanger is een proces dat exact volgens de instructie van de fabrikant moet worden uitgevoerd. Let op dat b.v. het inschakelen van zender en ontvanger precies moet gebeuren op het moment dat in de handleiding staat aangegeven.

    Kijk ook of de softwareversie waarvoor de handleiding is geschreven ook in je zender actief is. Heb je in de zender een nieuwere versie, dan is er op de site van Multiplex vast een aanvulling op de handleiding te vinden. Misschien iets aan de bindprocedure is gewijzigd. Dat moet dan in de aanvullende handleiding terug te vinden zijn.

    Als een ontvanger ook wordt gebonden aan een modelgeheugen, dan de binding uitvoeren als dat modelgeheugen actief is.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Helaas niet Ron, het vermogen dat op de 2,4GHz wordt uitgezonden is daarvoor te laag en de frequentie te hoog.
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In magnetrons werkt het wel.
    Om te testen of de magnetronbuis het nog wel deed en of er geen deadspots in de magnetron zaten gebruikte ik een heel klein neon lampje, ongeveer 2cm lang.
    Het principe werkt dus wel met 2,4 GHz
    Maar als ie bind dan zend ie dus ook uit.
    Ik neem aan dat na het binden ook de servo's bewogen hebben.
    Helaas liggen de spullen niet bij Wil anders kon ik eventueel via Skype of zo meekijken.
    Niet dat ik iets van Multiplex weet maar misschien wel als extra controle mee kan kijken en bepalen of iets wel of niet werkt.

    GJ
     
  12. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    Noord Brabant
    Heb je ook een SX7?
    In de nieuwste firmware bij de vlieg fases zit een bug. Bij het door kopiëren van naar ik meen de butterfly mixer.
    Zou dat in de mail na kunnen kijken.

    Helaas ben ik op doorreis en van af een strijkijzer (mobieltje) is dat tijdrovend om te vinden.
    En totaal niet relevant voor deze discussie..
     
  13. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik had een 7 nu een 12.
     
  14. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Wil zijn de modelgeheugens wel opgeslagen?
     
  15. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ja, de Mentor zit er in.
     
  16. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat is een heel mooi aanbod, waarvoor dank. Morgen heb ik echter een verjaardag hier in huis en ik wil nog gaan vliegen.
    En zoals gezegd, wacht ik de reactie uit Duitsland eerst even af.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben er uit...
    Bindingsangst, heb ik zelf ook last van.

    GJ
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Is daar een medicijn tegen???
     
  19. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.829
    Locatie:
    Vlaardingen
    35MHz pillen :hammer:
     
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.820
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het laatste nieuws;
    De fabrikant van Multiplex vermoedt dat het aan de zender ligt. Men verzoekt het geheel, rechtstreeks naar hen te sturen, vergezeld van de aankoopnota.
     

Deel Deze Pagina