Multiplex Cockpit SX7 laad niet.

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door WillydeWoofer, 8 mrt 2024.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.874
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Na vier maanden de zender weer eens aangezet. In eerste instantie om hem op te laden.
    Maar hij is niet van plan daaraan mee te werken. Hij laadt niet en het symbool blijft knipperen.

    Na enig pielen, kwam er een tekst op het scherm. Hij heeft een USB kabel gedetecteerd en ik moet kiezen uit een of ander keuze menu. Alle drie de mogelijkheden geprobeerd, zonder resultaat.

    Zojuist weer aangezet en nu laat hij plotseling zien dat er meer stroom in zit!?
    Moest de zender uit een winterslaap komen? Wilde hij een aandachtje? Had hij een burn-out?

    Is er iemand, die dit merk zenders wel begrijpt?
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.206
    Locatie:
    Oostvoorne
    Willy, Ben zeer content met mijn MPX zenders uit de vorige eeuw. Afgelopen week mijn Profi 3010 te lang aan laten staan waardoor de accu goed leeg was. De lader, die ik normaliter gebruik, kreeg er niets meer in. Er zit nog een oude Nicad accu in en mijn vermoeden was dat één van de cellen omgepoold was. Meestal is dat wel te verhelpen door er een flinke stroomstoot door te sturen, maar dat gaat niet via de normale laadaansluiting. Dan blaas je de 2 A. Een regelbare voeding met Ampèremeter aangesloten met in de laadkabel een 12 Volt 25 Watt lamp. De spanning opgevoerd totdat er 1 Amp. stroom liep en zo een poosje laten staan. Even later liep de laadstroom terug en kon de accu, ook met de normale lader, verder worden geladen. Voor zover ik begrijp moet je soms NIcad accu's na een winterslaap even wakker schudden. Meestal lukt dat wel met een stroomstoot(je). Pas wel op dat je de zekering niet opblaast. En zit er een diode in de laadleiding van de zender dan werkt een slimme lader niet, omdat de accuspanning niet te meten is. De lader, die ik normaliter gebruik, is gemaakt van een Panasonic adapter. Als output staat er 6 Volt 350 mA _-_-_- op. Onbelast meet ik 12 Volt en kortgesloten loopt er 1A. Laadt de accu op tot een spanning van 8,6 Volt. Heel verhaal en hopelijk heb je er iets aan. Gr. Klaas.
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.907
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vrij simpel.
    Je hebt 2 soorten USB kabel, 1 waar je alleen maar mee kan laden, waar geen data doorheen kan.
    En 1 waar meerdere kabels inzitten waardoor je ook data kan versturen.
    Als hij meerdere kabels ziet gaat ie naar het data gedeelte, zodat je de zender kan updaten.

    GJ
     
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.874
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Geeft niet, ik maak wel vaker van dat soort vreemde dingen mee.
     
  5. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.324
    Locatie:
    Noord Brabant
    Wow dan ben ik niet de enige, bij mij is het apparaatje jaren geleden een keer helemaal stuk gegaan, deed helemaal niets meer.
    Gelukkig viel het binnen de garantieperiode dus dat was best wel vlot geregeld, maar toen kon de zooi nog naar de Nederlandse servicedienst gestuurd worden.
    En vanaf daar ging de meeste zooi door naar Duitsland (fabrikant).

    Nu had ik, als ik wist waarom het apparaatje toen niet meer werkte, het ook wel zelf kunnen repareren, maar dat is altijd achteraf gelul als je de reparatie factuur voorbij ziet komen.
    Onder de streep zijn die gespecificeerde factuurtjes, voor zover ik ze tot nu toe heb mogen ontvangen wel altijd €0 euro.
    Behalve dan dat ik geen restitutie krijg voor het pakketzegeltje.

    Wat in jou situatie zou kunnen is dat de accu behoorlijk leeg was.
    En dan krijg je met het opladen zo ongeveer hetzelfde effect als bij een mobieltje met een lege accu.

    Je prikt de kabel met lader er in en ziet niets gebeuren, (het laad gedeelte van het apparaat is dan de accu aan het reanimeren).
    Pas als de spanning van de accu hoog genoeg is, dan is tie er weer.

    M.a.w. je moet ook in de winter actief blijven met het modelvliegen.
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.907
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, als de accu leeg is dan gaat ie niet naar een ander menu.
    Ik heb het vaker gezien ,ook met de Frsky, als je er een data USB kabel inprikt is ie zo geprogrammeerd dat ie naar het data menu gaat.
    Dat heb je ook al met je Windows laptop of zelfs je mobieltje, daar moet je soms ook aangeven wat je wilt doen, data overzetten of iets anders.
    Dat is gewoon hoe de systemen werken.
    Gelukkig heb ik ruime ervaring in alle soorten van techniek maar ik ben ook wel eens een half uurtje aan het klooien geweest omdat de laptop een bepaald apparaat niet via USB zag.
    Bleek dat ik een USB laadkabel had, dus niet volledig bedraad.
    Was volgens mij met de Ethos X20 Suite.

    GJ
     
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.324
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja dat is ook nog een dingetje, die kabels heb ik ook ooit in mijn handen gehad en even later knip, de afvalbak in.
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.874
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Normaliter praat ik elke week even tegen hem, maar dit jaar wat minder.
     
  9. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.874
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Helaas ben ik niet technisch genoeg om alles te begrijpen. Maar, zoals gezegd, hij doet het weer. De accu zit weer helemaal vol.
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.874
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dank je Leon. Ik ben zo blij dat er geen duistere krachten in het spel zijn :D.
    Het klopt dat ik nog niet eerder zo lang niet gevlogen heb in de winter (ik bedoel: lange herfst).
    In de handleiding, die ik gemaakt heb samen met een Hollander, een Duitser en een Engelsman(meestal volgt er dan een mop) staat ook niks.
    De waardeloze manual bij deze SX7 blijft mij frustreren. Gelukkig (andersom eigenlijk) zijn er veel ergere dingen.
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.874
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Jouw technische kennis is een stuk hoger dan van de gemiddelde-, eenvoudige musicus.
    Ik ben al blij als ik een stekkertje er op de goede manier ergens in kan stoppen (grapje voor insiders)
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.874
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Daar ik al 85 jaar lesgeef aan aankomende muzikanten, verwacht ik ook duidelijkheid van fabrikanten van technische apparaten.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.907
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De SX7 is vrij simpel.
    Ik kan hem nu zonder gebruiksaanwijzing inprogrammeren, heb je ook gezien.
    Gewoon even verdiepen in wat de symbooltjes betekenen en logisch nadenken.
    De huidige zenders zijn zo ingewikkeld dat ze nooit alles in een gebruiksaanwijzing kunnen zetten, dan zou het zoiets als de Bijbel worden.
    Vroeguh.. in de tijd van de 35 Mhz zender en geen internet, was een grote zender ook al een zoekplaatje.
    Ik had zelf altijd Robbe maar soms had ik klanten of leerlingen met Multiplex of Graupner.
    En die gebruikten andere terminologie.
    Was dus effe zweten, schelden en vloeken op het merk maar meestal kwam er ik na een dag zoeken wel uit.
    En anders was er altijd nog Gerben, die wist van de Robbe FC18 alle menu's en nummers uit zijn hoofd.
    Dan stond hij te vliegen met menu open en ik stond dan de zender te programmeren, nummer zoveel, dan naar nummer dat en dat veranderen naar X.
    Is ook een gave...

    Naderhand zijn we overgestapt naar Graupner, ik de MX22 en hij de MC24.
    Dat was weer even anders denken en heel veel dingen uitzoeken, ramping instellen, vrije mixers, etc..

    Mijn Ethos kan ik redelijk snel programmeren omdat ik de basiskennis heb van niet-computerzenders, dat mixen met dat.
    De nieuwelingen en vooral de niet technische zouden dat nooit kunnen, die moeten een laptop of telefoontje meenemen naar het veld om op Youtube te zoeken.
    Ik verdom dat, ik ga niet eerder vliegen dan dat ik weet hoe alles zit en vooral hoe ik het snel kan veranderen.

    GJ
     
    ruudxd vindt dit leuk.
  14. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    vreemd, zeer vreemd verhaal. bij mijn cockpit SX (ja die zwarte) gebruikte ik 1 kabel voor het laden en ook voor het updaten. dus dezelfde kabel. Ik heb nooit ervaren dat hij gelijk naar updaten ging. Ik heb de zender niet meer omdat ik gestopt ben anders had ik kunnen aangeven wat er mis gegaan is, maar zo als ik het nu zie een te ver leeg getrokken lithium ion accu en of een type fout bij het aanzetten en kiezen voor de laadoptie. Iets anders kan ik er nu helaas niet van maken. En ja, ik had op een gegeven moment bijna alle zenders van Multiplex in huis.
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.907
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je vanaf het begin dezelfde kabel gebruikte dan zal ie misschien in het begin ooit gevraagd hebben wat ie moet doen.
    Als je altijd een 2 adrige laadkabel gebruikt hebt en dan opeens een meeradrige data kabel aansluit dan gaat ie vragen.
    En Multiplex heeft wel meer rare dingen lees ik, heel veel problemen met de SX7 en SX9, dat ze er spontaan mee stoppen maar ook dat als je bij het opstarten de knop te lang ingedrukt houdt hij ook rare dingen gaat doen, modellen wissen, veranderen of volledig dood gaat.
    Ja... deutsche grundlichkeit.
    Nou... nu ik hier in Germania woon zie en merk ik dat het in de praktijk knoeiers zijn.
    Bij de opleiding bij AEG in Warstein werd gedaan of alles perfect was en alles via protocollen liep.
    Nou... de noodstroomsystemen die in China en nu in Turkije gemaakt worden zijn vele malen beter en betrouwbaarder.

    GJ
     
  16. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.324
    Locatie:
    Noord Brabant
    das war einmal
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.907
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, dat is ergens rond 2000 gestopt.
    De meeste storingen hadden we aan systemen die in Duitsland gebouwd werden.
    De chinese systemen (waar ook AEG op stond) bleven het altijd doen.
    En nu... Duitsland loopt vreselijk achter met techniek maar vooral ook met automatisering.
    Het is hier een beetje zoals het in Nederland rond 1995-2000 was.
    De banken hebben het amper voor elkaar en de overheid al helemaal niet.
    Het komt door de bureaucratie en het idee dat alles goed geregeld moet zijn.
    Privacy is hier enorm beschermd, ze kunnen zelfs niet eens een recept van de arts aan mij doormailen, mag niet en kunnen ze ook niet.
    In het ziekenhuis lopen ze met dossiers in boeken hun ronde te doen, in Nederland gaat alles via de computer.
    En 5G mobiel netwerk?
    Nou nee, ik heb hier net aan 3G en DSL want glasvezel, alleen de grote steden.
    Gelukkig hoef ik hier niet te werken, ik zou gek worden van de bureaucratie en de hierarchie.

    GJ
     
  18. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Ik heb toen niks aangegeven of moeten aangeven. bij laden moet je in een bepaalde volgorde de stekker insteken en de zender aanzetten om in het menu dan aan te geven dat hij moet gaan laden. Maar nu zo zonder de zender erbij weet ik die volgorde niet meer, dan moet ook ik weer in het boekje kijken hoe en wat precies.

    en je, die Deutsche grundlichkeit is betrekkelijk. en ze hebben alles Zu hause..........
     
  19. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.324
    Locatie:
    Noord Brabant
    Zonder in het boekje te kijken, je neemt de juiste USB kabel, die waar ook data doorheen kan.
    Laat de zender uit staan.
    Prikt vervolgens de kabel in de zender en in de lader.
    En zet prik op de lader.
    Na een paar tellen schakelt de zender automagisch in en de lamp bij de aan/uit knop kleurt rood,
    Je ziet dan op het schempje 3 keuzes, laden, data en zender inschakelen.
    Bij de keuze laden, komt een vervolgvraag of de lader veul stroom kan leveren, ja of nee.
    Vervolgens na een keuze schakelt de zender uit en blijft rondom de aan//uitknop het rode lampje branden of knippen of zo iets.
    De zender wordt dan opgeladen, het laden is pas klaar als de rode lamp oranje wordt.

    Dit laad proces is eenvoudig vroegtijdig te beëindigen door USB kabel los te nemen.

    In een zeldzame situatie gaat het lampje tijdens of na het laden helemaal uit.
    Op zo'n moment is de zender automagisch gehemeld.

    Het is een leuk zendertje, maar qua elektronica ontwerp hadden zo op enkele punten daar iets meer aandacht aan mogen besteden.
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2024
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.874
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Om te laden heb ik maar 1 kabel. Deze gaat rechtstreeks achter in de zender. De andere kant zit in de lader zelf en die gaat, op zijn beurt, weer in het stopcontact. Hiermee kun je toch alleen maar stroom laden!? Toch geen updates van internet?
    Normaal gesproken sluit ik deze kabel aan en begint hij te laden.
    Zit ik er compleet naast?
    Het zoek-het-zelf-maar-uit gehalte, is bij deze zender erg hoog. Elders gaf ik al aan, dat de bijgeleverde handleiding alleen voor helderzienden is.
     

Deel Deze Pagina