Multiplex Cularis met DX6i, flap servo reverse

• Topicstarter Topicstarter MeX101
  • Startdatum Startdatum
M

MeX101

Guest
Hallo,

Ik heb een vraag over de Multiplex Cularis waaraan we willen beginnen.

Van te voren hadden we alle electronica aangesloten om alles te testen en de servo's in de 0 stand te zetten.

Nu stuiten we op een probleem met de flap servo's

We gebruiken 6 servo's (2x aileron 2x flap 1x rudder 1x elevator) met gas erbij zijn dit 7 kanalen.

We hebben een Dx6i (6 kanaals) dus willen we de flap servo's met een Y kabel aansluiten alleen gaat dit niet omdat 1 van de 2 servo's moet worden gereversed omdat anders 1 flap de verkeerde kant opgaat.

We hebben aardig wat gegoogled over dit bekende probleem. En kwamen een aantal oplossingen tegen maar zijn eigenlijk opzoek naar een iets makkelijkere oplossing want misschien heeft iemand dit probleem ook gehad en heeft een andere oplossing gevonden.

We komen op dit uit

1: De servo ompolen (motor en pot meter punten omsolderen) lijkt me geen goed plan omdat het zulke kleine servo's zijn en dit erg lastig schijnt te zijn.

2: Één van de 2 servo's omgekeerd vast maken in de vleugel. Dat was ook al niet aan te raden omdat de servo uitslagen dan niet helemaal overeen komen.

3: Een Y kabel met eens servo reverse erin (dit lijkt me de oplossing momenteel)

Had gehoopt dat er misschien nog een andere mogelijk is?

Dit zijn bijna alle opties inderdaad.

Er is er nog een:

Ik weet niet hoe de servo's voor de welfkleppen bevestigd zijn, je kan er ook een uithalen en de servohevel naar de romp laten wijzen. Je moet het roerhoorntje dan ook eruithalen en verplaatsen. De servo's lopen dan dezelfde kant op (omdat ze dan met de zelfde oriëntatie zijn geplaatst)

Verder is er ook een servo reverse van simprop (kabeltje)

Succes, Maarten

4: Flaps niet gebruiken maar ailerons als flapperons gebruiken
5: DX 8 kopen..

Hallo Maarten,

Bedankt voor je hulp alleen snap ik niet echt wat je bedoelt. Het is de eerst echte zwever en de eerste keer een model met flaps wat op me pad komt dus het is allemaal nog redelijk nieuw.

Dat is mooi dat simprop ze ook heeft! Kwam wel deze tegen die goedkoper is maar simprop is een bekend merkt dan weet ik zeker dat het goed werkt. Servo Shop

Hallo Niek,

haha de goedkoopste en de duurste oplossing kan ook, top!

1. Servo niet in spiegelbeeld inbouwen.
Zal wel niet gaan want prefab schuimvleugel met afgepaste holtes voor servo.

2. Servo-armpje aan de andere kant van de servo. Dus ene onder, andere boven.

3. speciaal stukje electronica voor kopen. weet niet zo gauw hoe dat heet, maar de eerste de beste modelbouwwinkel die je belt weet het wel. Moet minder dan 20,- kosten.

Dirk.

Laatst bewerkt:
1. Servo in spiegelbeeld inbouwen.
Zal wel niet gaan want prefab schuimvleugel met afgepaste holtes voor servo. Speciaal stukje electronica voor kopen. Moet minder dan 20,- kosten.

Servo in spiegelbeeld inbouwen kan prima bij een cularis. Alleen even even een stukje schuim wegsnijden voor de servohevel. Dat stukje elektronika kost overigens €32. ( ik heb er net zelf een gekocht)

Nog even uitleg op dit punt: nu wijzen de servohevels van de welfkleppen naar de vleugeltips. Eén van de servo's moet eruit zodat ze identiek geplaats zijn en niet in spiegelbeeld. Ze lopen dan dezelfde kant op en niet tegengesteld. Overigens kan je er dan ook voor kiezen om in de landingstelling alleen de welfkleppen naar onderen uit te laten slaan. Dat gaat ook prima in combinatie met wat down rudder bijmixen.

@Niek: mocht het nog niet helemaal duidelijk zijn:
Leg je handen voor je op tafel met de palmen naar boven. De duimen zitten (als het goed is :D) aan de buitenkant. Zo zitten je servo's van de welfkleppen nu. Draai één hand met de palm naar beneden. Zo wil je dat ze komen te zitten. De servo's lopen dan gelijk op en je kan je servo's dan met een Y-kabel verbinden. Werkt perfect, ik heb dat zelf ook zo opgelost.
Succes. Maarten

Duidelijke taal bedankt! Dat gaat dan een hoop centen besparen wist niet dat die servo reverse elektronica zo prijzig was dat kunnen we dan aan iets ander besteden.

tja,, dat zijn allemaal ook oplossingen die ik had kunnen doen,,,, maar vond het ook een mooie rede een nieuwe zender te kopen,,, :)

succes met je Cularis

heb er zelf ok 1 en is een leuk modelletje :)

Na wat kijken en meten hebben we toch maar besloten een servo reverse module te kopen. Toevallig kwam ik de "Turnigy 3 Channel Servo Speed/Direction Regulator' tegen bij Arrivals op de Hobbyking site. Kennelijk was deze out of stock en kwam net binnen. Ze hebben er nu nog 283 van in voorraad en kan deze echt aanbevelen!

Laatst bewerkt door een moderator:
Back