Multiplex Easy Glider Pro

Ik overweeg de aankoop van een Multiplex Easy Glider Pro. Eerste vraag: kan ik de vleugelset van mijn gewone EG hierop gebruiken?
Vraag 2: brushless set 150 of 250W? Groot verschil met de 400 speed?

Pro? Zou je een linkje naar die set kunnen geven (zitten daar dan geen vleugels bij?!) ik heb daar niet eerder van gehoord..

En brushless, ik zou zeggen zo krachtig mogelijk als de gewichtsverdeling hetzelfde blijft (lichter heeft geen nut dan moet je toch lood bij plaatsen)m dus ik zou voor 250W gaan. unitedhobbies heeft wel een paar interessante motoren die je met een kleine aanpassing als direct drive kunt gebruiken..

Uiteraard heeft ie vleugels, maar ik heb nog een stel vleugels van mijn gecrashte EG liggen. Ik vraag me af of deze passen.
Wat betreft de brushless vraag ik me ook af hoe groot het verschil is tussen de 400 speed, de 150W en de 250W versie.
Ik heb ervaring met de 400 speed. Op windstille dagen is dit geen probleem - alhoewel het tergend langzaam stijgen is. Bij wat meer wind is het risky vliegen. Is de 150W (250W) veel performanter? Loodrecht stijgen (250W)?
Hier kan je een kijkje nemen: Multiplex Modellsport

Laatst bewerkt:
Normaal kun je de vleugelset van je oude vleugelset gebruiken op de easyglider pro.
Kijk maar op de site van multiplex produkte>modelle>easyglider pro> naar beneden scrollen en dan ersatzeille. Dan kun je zien dat er een aantal dingen hetzelfde zijn voor al de easy gliders.

Ik overweeg de aankoop van een Multiplex Easy Glider Pro. Eerste vraag: kan ik de vleugelset van mijn gewone EG hierop gebruiken?
Vraag 2: brushless set 150 of 250W? Groot verschil met de 400 speed?

Ik heb zelf de Easy Glider Pro met 250W MPX set up :). Helling van stijgen is ca 60 - 70 graden. Gebruik hem om lekker snel naar boven te gaan om daarna op zoek te gaan naar thermiek bel:zon:.

Met 250W heb je voldoende power en hij is makkelijk in de grip te houden. Bij een klim van 70 graden heeft ie echter niet permanent zoveel snelheid dat e.e.a. op Ailerons goed recht blijft vliegen. Hij heeft dan de neiging om in een bocht weg te vallen als je niet oplet. Als je beetje kunt vliegen zou ik niet voor minder gaan. Ik zou er niets op tegen hebben als de mijne 300W had.

Groet, Evert.

Bij een klim van 70 graden heeft ie echter niet permanent zoveel snelheid dat e.e.a. op Ailerons goed recht blijft vliegen. Hij heeft dan de neiging om in een bocht weg te vallen als je niet oplet.
Evert, dan vlieg je je kist toch iets te langzaam. Je kan hem beter wat sneller vliegen, om meerdere redenen:
- je hebt betere controle
- goede kans dat je sneller boven bent. De klimhoek zal waarschijnlijk iets minder zijn, maar door de grotere vliegsnelheid is je vertikale snelheidscomponent toch groter. Je klimt dus vlakker weg, maar bent wel sneller boven.
- met meer snelheid trek je volgens mij minder vermogen. Het mes snijdt dus aan 2 kanten: je bent sneller boven (minder seconden nodig voor de klim) en verbruikt per seconde ook nog eens minder energie uit je accu.

Het snelheidsverschil met jouw (wegvallende) klim is overigens niet zo groot, je moet je kist natuurlijk niet te vlak leggen. Maar als je vliegtuig wegvalt ga je te langzaam.

Helemaal mee eens....Geen speld tussen te krijgen
Er is dus sprake van een OPTIMALE stijghoek bij een bepaald vermogen.

Wil de verticaal kan je beter een helicopter nemen(grapje)

Helemaal mee eens....Geen speld tussen te krijgen. Er is dus sprake van een OPTIMALE stijghoek bij een bepaald vermogen.
quote]

Hmm, dus met (veel) meer vermogen wordt het nog geen goed bestuurbaar raket ... Goed punt, over dit generieke uitgangspunt had ik ff nog niet nagedacht :).

Laatst bewerkt:
Er is dus sprake van een OPTIMALE stijghoek bij een bepaald vermogen.
Even voor de duidelijkheid: ik heb het dus over de snelheid voor optimale stijgsnelheid, niet over de grootste stijghoek. De vliegsnelheid waarbij de stijgsnelheid maximaal is is wat groter dan de vliegsnelheid waarbij de klimhoek het grootst is. Max stijghoek ziet er spectaculairder uit, max stijgsnelheid is voor ons echter beter (minder energieverbruik per stijgvlucht).

Met stijgsnelheid bedoel je dus de hoogte winst die je boekt binnen een bepaalde tijd met een optimaal energieverbruik.

En als je je stijghoek laat toenemen met onvoldoende vermogen heeft dat snelheids verlies tot gevolg en kom je in een stall en dat resulteerd in hoogte verlies. Dus kun je dan beter wat vlakker stijgen.
Bij een OPTIMALE stijghoek boek je alleen hoogte winst. komt eigenlijk op het zelfde neer. Bij maximale stijghoek verbruik je onevenredig veel energie. Of anders gezegt; je maakt dan minder gebruik van de lift die je vleugels ontwikkelen.

Laatst bewerkt:
Loodrecht stijgen (250W)?

Zoals eerder vermeld valt bij een Easy Glider Pro met 250W setup, bij een stijghoek boven de 70 graden, de snelheid sterk terug :nosmile:.

Heb als test de standaard MPX 250W set even aan een 3S Lipo gehangen met zwaarder regelaar om te kijken wat er gebeurt. (ipv aan de standaard set up met 2S). Trekt hem onder 90 Graden makkelijk en met voldoende snelheid naar boven :D, maar kost je volgens de motorkarakteristiek wel verschrikkelijk veel vermogen:(. Blijf daarom bij de oude set-up :).

Groet, Evert.

Back