Multiplex Easycup

Lijkt me een leuk kistje: aardige spanwijdte, leuk voor een lichte setup. Ik heb een Easystar gehad en nu al weer 2 jaar een Minimag (en nog veel heftiger spul, dus dit zou echt iets zijn voor er bij). Deze zal qua vliegen er een beetje tussenin zitten; leuk voor de vakantie om vanaf een kleine hobbelige piste toch te kunnen starten, als platform voor een fototoestel, als stabiel watervliegtuig met de drijvers van m'n Minimag etc.
Weet niet zeker of ik 'm wil, maar je weet nooit. Juergen Heilig gaat komend weekend in Sinsheim voor mij wat fototjes maken en hopelijk kan hij ook een paar vragen beantwoorden:
- of de vleugel deelbaar is
- of de ailerons al "voorgedrukt" zijn
Dat laatse lijkt me niet zo belangrijk met die behoorlijke v-stelling verder, maar toch.
Wat ik wel een plus vind is dat de Easycup wel rondom een buitenloper is ontworpen met een mooie, ruim bemeten en verstelbare motorsteun zo op het eerste gezicht.

In ieder geval is bij deze een draadje geopend waar we kunnen starten met dit leuke kistje!

Plaatje:

attachment.php

Laatst bewerkt:
Dit zou dan de verbeterde versie zijn van de minimag.
De vleugel is deelbaar.Kijk naar de bevestigingsplaatjes middenin de vleugel.Daar zie je de scheidingslijn lopen van de vleugels.

Laatst bewerkt:
De vleugel is deelbaar.Kijk naar de bevestigingsplaatjes middenin de vleugel.Daar zie je de scheidingslijn lopen van de vleugels.

Exact; lijkt precies op de montagewijze van de TwinStar II vleugels die ook deelbaar zijn.
Verder is het een volledig Elapor-kistje. De ''ribben'' zijn dus meegevormd. Mooi gedaan!

Klopt inderdaad, van die deelbare vleugel;
Spanwijdte is 140cm, een heel stuk groter dan de Minimag.

@ Zambezi
Maar ik zou deze kist dan toch niet nieuw gaan kopen voor er eventueel een camera in te plaatsen.Ik zou dit gaan doen op je oude minimag.
En als nieuwe kist eventueel de Mentor aanschaffen.Is de vernieuwde versie van de Magister en je kan er al eens mee gaan vliegen als er iets meer wind staat.

@ Zambezi
Maar ik zou deze kist dan toch niet nieuw gaan kopen voor er eventueel een camera in te plaatsen.Ik zou dit gaan doen op je oude minimag.
En als nieuwe kist eventueel de Mentor aanschaffen.Is de vernieuwde versie van de Magister en je kan er al eens mee gaan vliegen als er iets meer wind staat.

Lekker veel reacties!
De Mentor is zeker een leuke kist, maar heeft op het moment niet mijn interesse; in die grootte heb ik al een Calmato (brandstofconversie - vlieg ik op 5S-lipo) en als reserve nieuw in doos een Graupner GeeBee (ook voor brandstof ontworpen).

De Minimag wil m'n zwagertje hebben en ik heb wel zin om weer eens een MPX-schuimpje te bouwen. Aangezien ik al genoeg snel- en aerobaticspul heb (ik heb ook al een paar leuke kistjes onder de kilo) is dit dan juist leuk als alternatief; ook omdat de drijvers van m'n Minimag hier ook op passen. Wat de Easycup nog leuker maakt is dat ie een beetje schaal is en waarschijnlijk een stukje rustiger zal vliegen dan de Minimag; wel een maat groter, maar in principe geschikter voor een veldje of plas om de hoek en door de (hopelijk) deelbare vleugel ideaal voor op vakantie.
Als de vleugel deelbaar is past het geheel met gemak in een doosje waarvan l+b+h niet meer is dan 158 cm en dan kan ie als 2e baggagestuk gewoon mee in het vrachtruim van het vliegtuig naar je vakantiebestemming!

Exact; lijkt precies op de montagewijze van de TwinStar II vleugels die ook deelbaar zijn.
Verder is het een volledig Elapor-kistje. De ''ribben'' zijn dus meegevormd. Mooi gedaan!

Langzamer dan de Minimag, drijvertjes er onder hangen...
Lijkt me een mooi kistje voor op de Dobbeplas, Richard!

Wat mij nog wel een aandachtspunt lijkt is dat de motor uit m'n Minimag (Roxxy 2827-26) ca. 20 gram lichter is dan de Himax die MPX adviseert. Aan de andere kant zet ik 'm op 3S en MPX op 2S.
Prestaties zullen niet echt veel verschillen denk ik, al ben ik wel benieuwd hoe ik uit zou kunnen komen qua zwaartepunt met m'n 1800 mah-lipo's, die wel wat zwaarder zijn dan de minimale lipo die MPX adviseert, maar wel dichter op 't zwaartepunt liggen dan de lichtere buitenloper...

Nog ff wat specs:
Technische Daten:
Spannweite 1400 mm
Länge über alles 980 mm
Fluggewicht ca.850 g
Flächeninhalt (FAI) 36,5 dm²
Flächenbelastung ab 23 g/dm²
RC-Funktionen Höhe, Seite, Motor

ter vergelijking de Minimag:
Spannweite 1010 mm
Rumpflänge ü.a. 820 mm
Fluggewicht kompl. ca. 580 g (dat haalt niemand)
Tragflächeninhalt 22 dm2
Flächenbelastung (FAI) ab 26 g/dm2
Antrieb ab PERMAX 400/6 V
RC-Funktionen Höhe/Seite/Motor
Option Quer (2 Servos)

Laatst bewerkt:
Langzamer dan de Minimag, drijvertjes er onder hangen...
Lijkt me een mooi kistje voor op de Dobbeplas, Richard!

Precies mijn gedachte Dennis! Ik denk er al een tijdje over mijn TwinStar-II voor dit doel om te bouwen. Zit zo te zien qua dimensies dicht tegen de Mentor aan.

Als je deze kist wilt kunnen meenemen zijn de deelbare vleugels inderdaad ideaal. Enige aandachtspunt is dan nog het demontabel maken van het staartvlak, anders past de romp niet meer mooi in de doos!

Precies mijn gedachte Dennis! Ik denk er al een tijdje over mijn TwinStar-II voor dit doel om te bouwen. Zit zo te zien qua dimensies dicht tegen de Mentor aan.

Als je deze kist wilt kunnen meenemen zijn de deelbare vleugels inderdaad ideaal. Enige aandachtspunt is dan nog het demontabel maken van het staartvlak, anders past de romp niet meer mooi in de doos!

Ik vraag me trouwens wel af of de drijvers wel dezelfde zijn als van de Minimag; de Easycup is natuurlijk wel een maatje groter...
M’n Minimag weegt trouwens 775 gram… eens even rekenen in Drivecalc hoe ik de aandrijvingen met elkaar kan vergelijken om een idee te hebben of die Roxxy op 3S wel de iets zwaardere Himax op 2S kan bijbenen...

Even m'n pauze goed benut en even gekeken of een Minimag-setup wel zo’n goed idee is…

Opgave MPX: Brushless-Motor Himax C 2816-1220, zou ca. 17 amp trekken met een 10x5 prop (geen idee welke) op 2S
De motor zit in de database van Drivecalc, met een 10x4,7 APC SF prop zit ik dan op:
6500 rpm / 843 gr thrust / 36 km/h / 17,7 A / 90 W power out / 71,4% efficiency

Met 10x5 APC-E prop:
7000 rpm / 700 gr thrust / 42 km/h / 13,8 A / 75 W power out / 75,5% efficiency

Nu even de Roxxy 2827-26 voor de 3S-liefhebbers met een 9x6 APC-SF prop:
6600 rpm / 760 gr thrust / 49 km/h / 12,4 A / 84 W power out / 62,8% efficiency

met een 10x8 GWS RS prop:
6000 rpm / 894 gr thrust / 61 km/h / 14,4 A / 90 W power out / 58,4% efficiency

met een 10x6 GWS HD prop:
7000 rpm / 700 gr thrust / 51 km/h / 11,0 A / 79 W power out / 65,7% efficiency

Roxxy 2827-34 op 3S met een 10x8 GWS RS prop:
5500 rpm / 723 gr thrust / 55 km/h / 9,9 A / 67 W power out / 61,8% efficiency

Het lijkt er op dat in theorie een lichter motortje op 3S dus goed te doen is. Je levert echter wel wat efficiency in, waarschijnlijk omdat je zo’n lichter motortje op 3S meer gaat stressen. Aangezien je waarschijnlijk (MPX kennende) die 20 gram extra in de neus toch wel nodig hebt voor het zwaartepunt, kan je die beter omzetten in nuttige grammen
Hextronik heeft een AXI 2808-kloon die dus qua gewicht gelijk is aan de Himax. De versie met ’t laagste KV zou misschien wel een aardige escape zijn…
Dat is dus deze:
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TR 35-30C 1100kv Brushless Outrunner (Eq AXi 2808) $23.70

Model: TR35-30C
Input Voltage : 7.4V~11.1V (2~3S Li-po)
KV : 1100 rpm/V within 10%
Max. efficiency current : 10~15A
Dimentions : 35mm X 30mm / 1.38in X 1.18in
Shaft diameter : 4mm / 0.16in
Weight : 77g / 2.72oz
Number of poles/magnets : 14
Recommended model weight : 600~1300g / 21~45oz
Power equivalent : .12,2stroke
Stator Dimentions: 28-08

Als ik er falikant naast zit lees ik het wel...

Laatst bewerkt:
Heey Dennis!

Dus je gaat toch voor deze? Lijkt mij een beetje een erg tam dingetje met de grote V-stelling zo op de foto!

Maar misschien is het wat!

groetjes!

ps. ik kom nie zondag maar morgen, zondag regent het. Ik probeer of me pa me morgen ff kan afzetten!

is er nog nieuws of is de easycup dood ?

grts,

niels

Er is zeker nieuws over de Easycub, als het goed is komt hij eind deze week of begin volgende week aan bij mijn plaatselijke modelbouwzaak waar ik hem heb besteld (inclusief borstelloze upgrade set).

Ik zag dat hij in inmiddels ook al leverbaar is bij Nattere modelbouw in Duitsland voor 79 euro.

Er is zeker nieuws over de Easycub, als het goed is komt hij eind deze week of begin volgende week aan bij mijn plaatselijke modelbouwzaak waar ik hem heb besteld (inclusief borstelloze upgrade set).

Ik zag dat hij in inmiddels ook al leverbaar is bij Nattere modelbouw in Duitsland voor 79 euro.

tof,
zeker je bevindingen plaatsen he,
mss ook het bouwverloop ?

grts,

niels

Dus je gaat 'm op 2S vliegen? Had je niet beter zelf een leuk motortje (met lager kv) uit kunnen kiezen en 'm dan met een van je 3S pakketten kunnen vliegen, of ben jij niet zo "modulair"?
Ben wel benieuwd!

groetjes,
Dennis

@ZamBeZi: Nee ik ga hem gewoon met 3 cellen vliegen. Volgens de beschrijving van zowel de regelaar als de motor moet het gewoon kunnen, maar multiplex adviseerd 2S, geen idee waarom. Ik heb gewoon geen zin om alles weer te moeten uitzoeken, dus vandaar deze standaard kit. Ik Vond de prijs ook wel redelijk 70 euro voor zowel een regelaar als een motor als ik mij niet vergis. Heeft jou Gemini trouwens al een maiden gemaakt?

@Niels: Als er voldoende belangstelling is wil ik wel een bouwverslag maken.

Back