multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Om stroom te METEN heb je op de eerste plaats natuurlijk een meter nodig :roll: . Vervolgens moet de meter TUSSEN de bekabeling geplaatst worden, daar waar je de stroom wilt meten. Het lastige is dus dat de bekabeling onderbroken moet worden om de meter er tussen te kunnen plaatsen, zodat de stroom werkelijk door de meter stroomt. Meestal is dat lastig met onze stekkertjes of zelfs vastgesoldeerde draadjes. Dit is anders dan het voltage meten. Daarbij kun je de meter simpelweg OP twee punten houden om het spanningsverschil (voltage) tussen die twee punten te meten.

Berekenen kan ook, formules staan op internet: bijv. vermogen (watt) = stroom (A) x voltage (V). (Stroom is dan bij de eerdere vraag = 160 Watt /11,1 V = ongeveer 15 A (zoals al gezegd))
Stroom is lastiger te berekenen omdat je daarvoor de weerstand van het electrisch circuit nodig hebt (samen met de spanning dan). De spanning weet je vaak al (accu spanning, BEC spanning), maar de weerstand meet je niet zomaar.

Tenminste dit is wat mijn roestig brein nog uit mijn oude HTS jaren weet. Misschien heeft de techniek mijn kennis al lang achterhaald. Dan leer ik graag weer bij van de nieuwe generatie....

Jup. Ik sluit 'm aan en vervolgens bekijk ik de sessies achteraf op m'n pc. Zo'n display is leuk, maar heb je niets aan als ie 50 meter hoog in de lucht hangt :) Je hebt ook apparaatjes waarmee de gegevens direct naar een ontvanger worden gestuurd, maar die zitten in een hele andere prijsklasse.

Zelf gebruik ik een drp-datalogger, is niet uit te breiden met een schermpje. Als ik op het veld gegevens wil bekijken moet ik zorgen dat ik een laptop mee heb, schermpje is dan toch iets handiger.

morgoth924 zei:
Zelf gebruik ik een drp-datalogger, is niet uit te breiden met een schermpje. Als ik op het veld gegevens wil bekijken moet ik zorgen dat ik een laptop mee heb, schermpje is dan toch iets handiger.
Over welk toestelletje hebben jullie het precies? Heb ook interesse. Wat kan het opmeten en wat kost het en waar koop je het?

ik was vandaag op de vliegclub en had mn easystar mee, daar kreeg ik te horen dat ik met een ez alleen het zweefbrevet kon halen en als je dus een ander vliegtuig wilt moet je eerst een motorbrevet halen. er werd mij geadviseerd om een charter te nemen en daarmee te gaan lessen, een ez vonder ze alleen leuk voor erbijm ook kende bijna geen enkele insturcteur de ez. volgende week vrijdag wouden ze ermee vliegen om te kijken tot hoeverre de ez geschikt zou zijn.

robert14 zei:
ik was vandaag op de vliegclub en had mn easystar mee, daar kreeg ik te horen dat ik met een ez alleen het zweefbrevet kon halen en als je dus een ander vliegtuig wilt moet je eerst een motorbrevet halen. er werd mij geadviseerd om een charter te nemen en daarmee te gaan lessen, een ez vonder ze alleen leuk voor erbijm ook kende bijna geen enkele insturcteur de ez. volgende week vrijdag wouden ze ermee vliegen om te kijken tot hoeverre de ez geschikt zou zijn.

Klinkt als de oude (en niet verder kijken dan de oude neus lang is) garde.....een charter blijft een goede kist om mee te leren vliegen maar er zijn daar de laatste 20 jaar toch echt wel goede alternatieven gekomen om het vliegen onder de knie te krijgen. Een EZ is er daar één van....

De EZ* is officieel een elektro zwever, dus hun standpunt begrijp ik wel.
Wel vreemd dat ze hem niet kennen. Je ziet ze overal, zelfs wij hebben er één.

Tja als je niet openstaat voor nieuwe dingen :wink: ...

Maar in ieder geval prima dat ze de moeite nemen om er eens serieus naar te kijken :!:

ze zienden wel tegen me: als je over twee weken ff les komt nemen gooien we de charter van de club wel ff in de lucht, kan je daar ff mee vliegen, vanavond eerst maar ff op het industrieterrein met mn ez

robert14 zei:
ik was vandaag op de vliegclub en had mn easystar mee, daar kreeg ik te horen dat ik met een ez alleen het zweefbrevet kon halen en als je dus een ander vliegtuig wilt moet je eerst een motorbrevet halen.

Wie heeft dat bepaald? De easystar is geen zwever, maar een motorkist.
Ok het model zweeft wel aardig, maar dat doet de Tri 40 van Jamara ook wel (tot verbijstering van enkele clubleden die het niet konden geloven dat ik ermee in de thermiek omhoog ging.)

Hoe veelzijdig de EZ is, blijkt dat je r mee af kan vliegen voor je zweefbrevet..... en als je er een landingsgestel onder zet, ook als motorkist :P

Maarten Engelhardt zei:
Hoe veelzijdig de EZ is, blijkt dat je r mee af kan vliegen voor je zweefbrevet..... en als je er een landingsgestel onder zet, ook als motorkist :P

Waarom is een landingsgestel dan nodig? Staat nergens dat een motorkist een landingsgestel moet hebben.

hallo,
jullie zeggen dat jullie de prop moeten omdraaien maar dan gaat hij toch trekken inplaats van duwen of bedoelen jullie de prop omdraaien en dan de plus en min ook omdraaien.
mvg

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back