multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kijk eens goed naar een prop
Van de draairichting omdraaien gaat hij van trekken naar duwen, of anders om
De prop moet altijd met de bolle kant naar de vliegrichting wijzen.

wubbo zei:
De EZ* is officieel een elektro zwever, dus hun standpunt begrijp ik wel.
Ik heb het nog even nagekeken, maar zelfs op de Multiplex site staat nergens dat de EasyStar een zwever is, laat staan officieel...
Ik heb wel het idee dat het onderscheid dat de KNVvL maakt tussen zweef- en motormodellen stamt van jaren geleden en niet meer klopt met de huidige mogelijkheden. Ik heb zelf net mijn zweefbrevet gehaald met een Robbe Arcus... ik heb voorlopig geen behoefte om een motorbrevet te halen dus ik vind het best zo, maar het zou denk ik logischer zijn als er onderscheid gemaakt werd in gewicht of afmetingen, en niet in of het toevallig door de fabrikant een zweef- of een motorkist genoemd wordt.
Nu is het zo dat als je een motorbrevet haalt met een EasyStar, of voor mijn part een MiniMag, je in principe de volgende dag met een motorbak van vijf kilo kan komen... of na het halen van een zweefbrevet met een Kleine Uhu, met een schaalzwever van drie meter. Op die manier heeft het brevetsysteem geen praktisch nut.

Bart

bdoets zei:
Ik heb wel het idee dat het onderscheid dat de KNVvL maakt tussen zweef- en motormodellen stamt van jaren geleden en niet meer klopt met de huidige mogelijkheden. Ik heb zelf net mijn zweefbrevet gehaald met een Robbe Arcus... ik heb voorlopig geen behoefte om een motorbrevet te halen dus ik vind het best zo, maar het zou denk ik logischer zijn als er onderscheid gemaakt werd in gewicht of afmetingen, en niet in of het toevallig door de fabrikant een zweef- of een motorkist genoemd wordt.

Hiermee ben ik het volledig eens. Het wordt tijd dat men eens inziet dat men de brevetten indeelt in groepen.

bdoets zei:
Nu is het zo dat als je een motorbrevet haalt met een EasyStar, of voor mijn part een MiniMag, je in principe de volgende dag met een motorbak van vijf kilo kan komen... of na het halen van een zweefbrevet met een Kleine Uhu, met een schaalzwever van drie meter. Op die manier heeft het brevetsysteem geen praktisch nut.

Ik heb al vaker voorgesteld om de brevetten in te delen in de groepen 2-as gestuurd (richtingsroer en hoogteroer) en 3 as gestuurd (rolroeren, richtingsroer en hoogteroer). En dit eventueel weer in te delen in ondergroepen zodat niet iemand met een calmato zijn brevet haald en de dag erna met een F3A-x bak of een andere grote bak aan komt en die in puin vliegt op de auto van een toevallige pasant. Trouwens iemand die zo iets doet is dan eigenlijk zijn veiligheids brevet niet waardig en bij zo iemand moet de club ingrijpen en hem het vliegen met die kist verbieden, maar wat als die persoon dan alleen op werkdagen op het veld komt terwijl niemand anders aanwezig is.

Ik heb ditzelfde onderwerp inmiddels in het KNVvL-deel van het forum gepost. Dat leek me bij nader inzien een betere plek... zullen we de discussie daar voortzetten?

Bart

snelheidskoning zei:
ik snap nog steed niet hoe dat werkt me t de prop omdraaien
Voor een "klassiek" vliegtuig (prop vooraan) zal je zien dat de bolle kant van de prop naar voren wijst, en de vlakke kant naar achteren. (vergelijk een vleugelprofiel!)
Als je diezelfde motor en prop nou als duwschroef gebruikt, kan je propeller wel laten zitten zoals-ie zit (de platte kant komt dan naar voren als je de motor naar achteren laat kijken) maar dan heeft de prop lang niet zijn volle rendement. Door de prop om te draaien op de propeller as (dus weer met de bolle kant in de vliegrichting) klopt alles weer.

Bart

Probeer het nou eerst maar, als hij de verkeerde kant op blaast moet je draairichting van de motor omdraaien. (dus de + en de - omdraaien).

snelheidskoning zei:
ik heb hem nog niet
Nou, er zijn gewoon twee zaken waar je rekening mee moet houden:
A. de bolle kant van de prop moet naar voren (in vliegrichting) zitten;
B. de luchtstroom moet naar achteren blazen.
Als je A maar goed hebt, zal je om B goed te krijgen even moeten proberen... inderdaad, als je dezelfde motor eerder als trekschroef hebt gebruikt, dan zal je de + en - moeten wisselen (of bij een borstelloze motor, twee willekeurige polen wisselen). Want reken maar dat je EasyStar beroerd vliegt als de propeller naar vóren blaast...
Maar dat geldt niet alleen voor een EasyStar hoor...
Bart

hallo,
ik heb nog een vraagje. ik heb hier een rijaccu liggen c cellen van 1600 mah en een zender accu liggen c cellen 1800 mah kan ik die allebij gebruiken? allebij nicd.
mvg

Ik heb gevlogen met een 5 cels 3300mA race pack, woog 300+ gr. Dus het zal kunnen, maar ik ben wel snel naar iets lichters gegaan.

Hallo, ik heb een vraag:

Ik vlieg een tijdje een Calmato trainer en wil misschien een EasyStar aanschaffen om thuis een beetje te vliegen... Als ik dat ga doen neem ik de RR versie met ingebouwde motor, servo's en regelaar. Als het goed is moet ik alleen nog een ontvanger en een accu. Mijn vraag is:

Wat voor accu moet ik halen? (Aantal cellen en voltage)
Welke lader heb ik nodig? (Heb een Robbe Lader nr5 en een Robbe Reflexlader)
Is de standaard motor sterk genoeg?

Nou hoor hopelijk snel van jullie!

Groetjes, Gary.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back