Multiplex Evo9 synthesizer met channelcheck?

• Topicstarter Topicstarter Handsome
  • Startdatum Startdatum
H

Handsome

Guest
Wederom een vraag over de Multiplex Evo9.

Mijn huidige zender een 3010 ga ik waarschijnlijk inruilen voor een Evo9, de synthesizerversie.
Achterliggende gedachte is dat als in de zomer het frequentiebord druk bezet is, er toch altijd door mij gevlogen kan worden.

Mijn vraag is als volgt:
Bij het raadplegen van diverse dealers hoor ik bij de één dat een evo9-synthesizer wel gecombineerd kan worden met een channelcheck.
Dus dat er eerst gekeken gaat worden welke kanalen in de lucht zijn, en er een vrije frequentie gekozen kan worden.

De andere dealer zegt weer dat channelcheck alleen kan in combinatie met een vaste hoogfrequent/kanaal en niet met een synthesizer-versie.

Wie heeft deze zender, en kan mij hier info over geven.

Er blijkt in de toekomst nog een synthesizer hoogfrequentmoduul uit te komen voor de 3010, waarschijnlijk met nieuwe firmware voor deze 3010 anders kan je in het display niet zien welk kanaal wel an welke niet kan.

Synthesizer modules voor bijv. de MC3000-serie worden uitgerust met draaischakelaartjes, waaraan je kunt aflezen op welke frequentie wordt uitgezonden.

Synthesizer modulen van de Royal Evo zijn niet met channel-check te combineren. De synthesizer kan tenslotte op elk kanaal van zijn frequentieband staan, de channel-check is uitgerust met een ontvangerkristal en kan dus slechts één frequentie controleren. Dit zou dus weinig zin hebben.

OK Corrien,

Dan is mij dit ook weer duidelijk, synthesizer is niet met channelcheck.

Ik had het kunnen weten als ik beter had gezocht.

Einschaltschutz-System zum Schutz vor Kanaldoppelbelegung nachrüstbar (MULTIPLEX CHANNEL-CHECK in Verbindung mit Quarz-HF-Modul HFM-4)

Bedankt voor je antwoord.

Hallo,

Ik heb zelf deze zender en module in gebruik.
De Royal Evo 9 met synthesizer is uit te rusten met een scanner module speciaal voor de synthesizer versie.
Dan heb je tegelijk een channel check, als je de zender aanzet controleerd deze eerst of het kanaal vrij is. Is dat niet het geval dan kan je de zendmodule niet starten.
Verder kun je met de scanner module de zender starten in scanner modus. Dan worden op het scherm alle kanalen getoond en zie je aan balken of een kanaal bezet is. Dit werkt perfect!
Het wisselen tussen frequenties vergt een aantal bewuste handelingen en kost ca. 1 minuut waardoor per ongeluk aanzetten op het verkeerde kanaal uitgesloten is.

Ik kan deze combinatie echt aanbevelen, ook vliegen enkele piloten bij onze club met dezelfde configuratie. Alleen het programmeren is even wennen als je de oude Multiplex gewend bent maar vrijwel alle mogelijkheden zijn voorhanden.

Ton

Hallo Ton, (Reinten)

Hoe gaat dat in combinatie met andere synth-zenders en synth-ontvangers (meerdere synth-zenders/ontvangers op het veld)?
Is het een verbetering t.o.v. je oude zender.
Bevalt het systeem goed?

kris_geusens zei:
Is die 'Channel Check' het zelfde als de 'scanner functie' ?
Channel check is een ontvanger met kristal, die op het hf-module wordt geplaatst. Deze bekijkt eerst of het kanaal al bezet is en schakelt daarna pas het hf-module in.
Het scanner module is veel uitgebreider en controleert niet alleen het kanaal met een synthesizer-ontvanger, maar kan ook zichtbaar maken welke kanalen er in de eigen frequentieband bezet zijn, zoals Reinten al opgeeft.

@Reinten,
Gebruikerservaringen met het scanner-module hoor je eigenlijk nooit. Daar zou eigenlijk best wel wat meer over verteld mogen worden. Bijvoorbeeld wat je in beeld krijgt als 2 zenders in de lucht zijn...

Hallo Handsome?,

Als je eenmaal een kanaal gekozen hebt "werkt" het gewoon hetzelfde als een zender met kristallen. Daar kan je ook van kanaal mee wisselen door kristal te wisselen. In merk in het gebruik geen verschil. Ik hoef alleen niet 20 kristallen aan te schaffen en mee te slepen omdat de synthesizer de kristallen vervangt en ik over de hele band kanalen kan kiezen. Nogmaals dat kiezen/wisslen van kanaal is een bewuste aktie en kost minimaal 1 minuut om te doen.
Een synthesizer ontvanger doet hetzelfde. Je kiest een kanaal en daar blijft hij op staan tot jij bewust van kanaal wisselt op de ontvanger. Alsof je een ontvanger kristal wisselt. Ook wanneer de ontvanger uit is geweest blijft hij op het eerder ingestelde signaal ontvangen. Ik gebruik de Scan7 van Simprop.
Waar je op moet letten bij een synthesizer ontvanger is dat het wisselen van kanaal lastiger is als er meer zenders in de lucht zijn. De meeste ontvangers scannen bij een kanaalwissel de band af en pakken dan de sterkste zender. Op dit signaal lockt de ontvanger. Dat moet natuurlijk die van jou zijn maar als er iemand vlak bij staat met een zender kan de ontvanger op het kanaal van een ander locken.
Mijn ervaring is dat je het beste zoveel mogelijk op je eigen kanaal kan blijven. Dit sluit vergissingen uit en de andere vliegers weten vaak wel wie op welk kanaal vliegt. Alleen als het erg druk is op mijn eigen kanaal wijk ik uit. Dit gebeurd maar weinig op het veld waar ik vlieg.
Ik vlieg overigens het meeste met de Mefisto en die heeft een Graupner ontvanger met kristal. Dat werkt prima het maakt de ontvanger niet uit of hij een kristal of synthesizer gestuurd signaal krijgt.
We hebben laatst op de club zendersignalen gemeten en de Royal Evo synthesizer geeft een mooi strak zendsignaal af binnen het gekozen kanaal. Een goede kristalzender doet dat overigens ook.
De Royal Evo bevalt mij erg goed. Alles is al uitgebouwd en veel functies gebruik ik ook echt.

Groeten, Ton

Ik heb horen vertellen dat je met de Scanner functie last hebt als er een naburig kanaal in gebruik is, dat ie dan gewoon niet wil starten... is dat zo ?

Kris

Hallo Ton, (Reinten)

Is die scanner module speciaal voor de synthesizer versie deze:
Scanner-Baustein 35MHz für HFM-S #45170 ?

Hans

Back