Multiplex fiesta: zwaartepunt en hoogteroerbevestiging

Fotor

Forum veteraan
Ik heb een Fiesta van iemand gekregen en ben die aan het opknappen. Ik zit met een paar vragen:

* Waar moet het zwaartepunt liggen? Normaal ligt het zwaartepunt tussen ca 25 en 33%, maar dit vliegtuig heeft een positief gewelfd (pendel)hoogteroer wat bijdraagt aan de totale lift. Hierdoor zal het juiste zwaartepunt volgens mij verder naar achteren moeten liggen. Weet iemand hoever?

* Het hoogteroer bestaat uit 2 delen. Deze schuif je los over 2 stangen van 2 mm. Een stang staat vast in het kielvlak, de andere beweegt op en neer voor hoogteroeruitslag. Weet iemand een charmante methode om de 2 roervlakken aan elkaar vast te zetten? Liefst demontabel natuurlijk. Zie onderstaande afbeelding voor de constructie.
hroer.jpg

* Wat is de neutraalstand van het hoogteroer? Hoek of afstand achterlijst hoogteroer-bovenkant kielvlak?

Kijk even op de site van multiplex.de voor de handleiding, of anders bij Tangent.
Succesjavascript:emoticon('8)')

Bij Multiplex / Tangent staan alleen handleidingen van de huidige produkten, niet van oude modellen. Ook googelen levert niets op.
Ik krijg wel binnenkort een fiesta-handleiding van iemand, maar ik wil verder. Het zou leuk zijn als ik de info voor die tijd al heb.

De helften hoef je normaal gesproken niet vast te zetten. Normaal zit het vast genoeg op die 2 stangetjes. De instelhoek kan ik je helaas ook niet direct mee helpen, maar ik zou de helft van die sleuf aanhouden en dan met handstarts gaan kijken of het klopt. Ook het zwaartepunt, effe via een van die online rekenprogramma's uitrekenen en verder testen met handstarts.

ik heb 2 mogelijkheden in de aanbieding

1) 1 het achterste stange wat krombuigen ( geen centimeters ;-) )

2) in het hoogteroer tpv bij de sleuf in de romp, een speldeknop steken. Vervolgens een elastiekje om de speldeknoppen aanbrengen . ( werd vroeger veel bij o.a de cirrus toegepast)

Back