Multiplex Flamingo vintage zwever

Ik heb een Multiplex Flamingo gekocht en ondanks zijn leeftijd nog nieuw in de doos
Een doos dus met kale romp en veel balsa planken en de werktekeningen
Een leuke klus dus

Maar het stabilo heeft net als de vleugel een vleugelprofiel
Dus de ribben zijn onder plat en boven bol

Nou is het een bestaand en goed toestel uit die tijd schijnt het
Maar hoe kan dat vliegen met een stabilo dat dus lift gaat krijgen door zijn vleugelprofiel

Hopelijk helpt iemand mij uit dit probleem Groet Kasper

Vliegtuigen met een dragend stabilo hebben het zwaartepunt verder naar achteren liggen.

Ik heb al 30 jaar zo'n Flamingo in mijn bezit. Vliegt super, dus je hebt een goede koop gedaan!

Max

Max ; dank voor je snelle antwoord en opgelost dus qua bouw .
Had zelf nooit van een dragend stabilo gehoord ; weer wat geleerd
Rest me nog een vraag ; wat is het voordeel of nadeel van zo'n stabilo
En als je snelheid oploopt dan wordt de lift toch ook groter op de staart
Gaat hij hier dan niet van uit zijn "cg" en duiken ??

Groet Kasper

Mijn vaders Flaming ligt bij mij ook nog steeds op zolder en toen ik diezelfde vraag ooit aan hem stelde was zijn antwoord: Anders moet je met steeds hogere snelheid steeds meer down geven om hard te blijven vliegen. Met een dragend stabilo doet hij dat zelf al en heb je per saldo minder weerstand

Ben helemaal verrast ook door de link van Hmheijdam waarin dit
dus uitgemeten is behandeld
Wat een materie maar ben blij met al deze uitleg
Dank hiervoor ; Kasper

Overigens, kort geleden crashte er iemand op mijn club; toestel kwam vanaf de Huckepack, maakte spontaan een looping en ging vervolgens in een duik, totaan de grond. Later bleek dat het (dragende) stabilo op z'n kop was gemonteerd. Het loont dus de moeite om het stabilo een verschillende kleur onder/boven te geven, dan kan je die vergissing niet maken...

Overigens, ik heb drie Flamingo's gehad, de eerste aan slpinters gevlogen, van de andere twee heb ik de gemotoriseerde nu een jaar of twee, en een ongemotoriseerde versie die nog niet heeft gevlogen. Je ziet wel dat ik graag met dit type vlieg. Hij is een tikje zwaar voor een zwever, maar vliegt erg fijn!

Back