Multiplex foam - Meerdere lagen?

ik doe het zo

-gebruik dat stinkspul van MPX voor Elapor (ontvet)
-gronderen met "gronderung" van Simprop
- aftapen of maskeren

*Dan grote truc ;
- spuitverf vd action 400cc voor €2
- tape eraf als het droog is (ca 10min.)
- aflakken met (alweer) spuitlak vd action 400cc voor €2

Werkt beter dan alle dure Tamiya verf bij elkaar

Succes !
Das 1 laag. ;) Dat lukte me al wel.

Tis de zwarte blokken op het geelgespoten schuim krijgen dat me kopzorgen geeft.
En om nou in volgorde geel-lak-zwart-lak te gaan spuiten vind ik wat tever gaan,
dan zit er een milimeter aan prut op, met de daarbij horende grammen. ;)
Zou het mischien niet veel makkenlijker zijn om zon extreem dikke blok marker te halen,
en daarmee na het geel spuiten en met potlood markeren, gewoon met de hand blokjes op te peuteren?
Daarna kun je het wellicht gewoon "opsluiten" met een laagje mooie lak.

En als ik nu eens een stuk schilderstape eerst op een stuk stof plak zodat de lijm wat minder vals wordt?
Et hoeft eigenlijk alleen maar net niet weg te waaien bij het spuiten.
Sjabloontje wordt een beetje lastig met een dambord denk ik.

isolatietape plakt ook niet zo heftig en daar kruipt ook minder makelijk verf onder. Als je spuit, dunnen lagen aanbrengen met tussen pooze, zodat de lijm van de tape niet aantast door de lak. Ja inderdaad, sjabloom wordt inderdaad wel wat lastig.

Het zijn eigenlijk 2 lagen, want de gronderung is ook een laagje. Hierdoor wordt het spuitwerk mooier van structuur en "houd" het beter.
Als ik toch bang ben dat de verf meekomt met het verwijderen van de plakband dan snij ik met een zeer scherp operatiemesje langs de tape, en om alles toch netjes op te sluiten lak ik het af met spuitlak vd action.

Het is jammer dat het foto's plaatsen me niet lukt anders heb ik een voorbeeld van mijn Cularis

Met tape trek je toch alles er weer af, dus kun je beter een sjabloon nemen, gewoon van papier.

Ik heb mijn Gemini als volgt een kleurtje gegeven:

1) ergste pukkels en naadjes weggeschuurd.
2) MPX primer (maakt het elopor een beetje grijs en kleverig.)
3) Helemaal wit gerold met action verf (spuitverf van de action gaf een bobbeltjes huid)
4) afgeplakt met schilderstape van de Gamma, het blauwe type voor delicate ondergronden.
5) randen van de tape met een kwastje wit geverfd, er kruipt dan wel wat verf onder de tape, maar dat is ook wit en zie je dus niet)
6) vlakken rood en blauw gerold met action verf.
7) schilderstape losgetrokken, verf bleef gewoon zitten.
8 )details zoals groeven voor de roeren met penseel bijgewerkt.
9) gespoten met blanke action lak spuitbus (voor glans en bescherming)

111534afc39bfa9323.jpg
[/IMG]

Ben er best tevreden over, de primer is het duurste.

Groeten Willem

Laatst bewerkt door een moderator:
oooh ok, dus die blauwe tape is voor delicater werk.
Ik had de gewone witte gekocht.
Je gemini ziet er gewoon lekker uit, dat werkt voor mij ook wel. ;)

Dus mijn boodschappen lijstje:
- Schuurpapier. (?? grain)
- Action verf. (Action de winkel of Action een verfmerk? En hebben ze dat in fluor geel?)
- Rollertje.
- Kwastje.
- Blanke Action Spuit lak.
- Rolletje blauwe schilderstape.

Klopt dat zonbeetje?

schuurpapier middel, zeg 120 grain.
(Fijner kan ook als je geduld hebt om te schuren)
Verf is "van Eyck" acrylverf (bedoeld om schilderijen te maken) ik heb geen fluor kleuren gezien bij de action shop.
in bussen van 400 ML (genoeg voor 10 kisten)
Maar ze hebben ook setjes van 20 tubes in verschillende kleuren (gebruikt voor de piloot)
Is watervaste acryl verf maar droogt mat op.
Vandaar de blanke lak.
De blanke lak zorgt ervoor dat je geen groene strepen van het gras krijgt.

Ik heb gekozen voor dit kleurschema omdat het:
1) niet standaard MPX is.
2) beter zichtbaar is tegen en blauwe lucht als een blauw/witte kist.
(waarom zijn zoveel ARF's toch blauw/wit?? Ik denk beter voor de omzet ;)

Succes Willem

Laatst bewerkt:
Hmm, ik wilde toch graag fluor geel. ;)
Motip spuitbus verf droogt mooi egaal mat op,
en de zwarte blokken kan vast ook wel met een marker stift en een plastic latje voor strakke lijntjes mischien?
Dan hoeft ik niets af te plakken, en met een nieuwe stift kun je dat aardig egaal zwart krijgen.
Ik het het hier ook gedaan uit de losse hand:
Spacescooter-01-17.jpg

Dit kleurschema is dan ook eigenlijk het idee, alleen dan met checkers op bijde vleugels, op een funjet.
Knalgeel en zwart is eigenlijk een beetje mijn vlaggen kleur. ;)
Je kunt ook wel zien dat ik geen volg latje gebruikt heb voor die strepen, scheef als de pest. :oops:

Dus daarom dit plan.
Schuren met 120 grain, primen, spuiten met motip zoals ik dat vaker gedaan heb, met markerstift voorzichtig tekenen, en dan met blanke lak de boel opsluiten.
Gaat dat (lak over stift) lukken?

Laatst bewerkt:
Je zou ook de decal sheet van de gemini kunnen kopen, maar ja die is blauw. Hier mijn kreatie van de gemini. standaard dam patroon en vlammen aangebracht doormiddel van een sjabloom.

In werklijkheid zijn de kleuren veel donkerder maar dat komt door het tegen licht.

Laatst bewerkt:
nu heb ik toch wel een vraagje over het spuiten van schuim.
ik heb mijn acromaster gisteren ook gespoten in een mooie purpere kleur.
ik heb hem gespoten met een acrylverf spuitbus maar wat blijkt nu? de verf splintert los als je erover wrijft. ik heb geen primer gebruikt. is dat misschien de reden? zou ik dit kunnen oplossen met een of andere vernislaag erover te zetten? of heb ik gewoon pech? tzou zonde zijn

In post 27 word het door Willem naar mijn mening perfekt gedaan.;)

En als je gaat besparen op primer of zo krijg je jou resultaat.

Denk niet dat er veel te redden is.

Mvg Johan

Back