Multiplex Funcub 2010

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Mijnheer Rob, 9 feb 2010.

  1. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Dag watervliegers :bye:

    Hoewel ik zelf op het moment met een balsa watervlieg kistje bezig ben, hou ik de ARF kistjes ook in de gaten :D

    Multiplex komt nu met de nieuwe Funcub 2010. Een stuk groter dan de Minimag maar duidelijk onder de Mentor. Span is 1400mm en lengte 980mm :pc:

    Standaard uitgerust met een zeer flexibel onderstel en bushwheels, ook geschikt voor de vliegers die geen strakke mat ter beschikking hebben. Uiteraard geschikt voor het watervliegen, anders had ik 'm hier niet geplaatst. Drijvers zijn (helaas niet standaard :rolleyes:) als setje te krijgen of natuurlijk zelf te maken.

    De kist heeft zo te zien uitstekende langzaam-vlieg-eigenschappen, deel te danken aan de grote flaps. Vlieg gewicht vanaf 1130 gram.

    Ik vlieg nog steeds met veel plezier met mijn Minimag, maar dit zou best een geschikte kandidaat kunnen zijn als mijn Minimag echt versleten is (ben al een heel eind op weg hahaha).

    Ik denk dat dit weer een zeer geschikte nieuwkomer is voor de watervliegers onder ons, die de kist ook op land willen gebruiken. Tam goedmoedig kistje, waar toch veel uit te halen is met de juisten man aan de knuppels, zie filmpjes :D

    Mooie impressie:



    En nog een tweede filmpje van intermodelbau, wellicht bekend, klikken maar....
    Aan de knuppels hier Martin Muller...


    Prijs is ook bekend, adviesprijs volgens Multiplex is €99,90
    Als ik even kijk naar gebruikelijke marges op adviesprijs van Multiplex, zou dit kunnen betekenen dat ie uiteindelijk voor 76-86 euro op de schappen van de Nederlandse modelbouwzaken te vinden zou moeten zijn. In Duitsland kan dit tot onder 70 euro zakken. Nogmaals, gekeken naar adviesprijzen versus verkoopprijzen.


    Motoren/propellers, gebruikt door Funcub vliegers uit dit topic (willekeurige volgorde)
    Adje, Robbe roxy 2834/08 met een Apc 10x7, link naar post
    Jetprop, 3548 1100 met 11x5.5 prop linkje naar post en linkje naar post met prop info
    Dean, Axi 2820/08, link naar post
    Kluifje, Turnigy TR 35-42D met 12x6prop link naar post, link naar post met ervaring
    Heliton, Turnigy 35-30C 1100kv met 10x6 prop link naar de post
    Mijnheer Rob, Turnigy 35-36C 910kv met 11x5.5 prop link naar de post
    M-podt Torcster A3542/6-1060 (1060 Kv) met 11 x 5.5 proplink naar de post
    ChrisDV, Turnigy TR 35-42D 1000kv en 12x6 link naar de post, prop uit Natterer pakket
    Helerik, originele MPX setup, Himax C 3516-0840 met 13x4 prop, link naar post, prop info
    Captinus, Turnigy C3548-800 motor met 13x4 prop link naar post
    Low Bug Oo, Turnigy 3548 1100KV en een 13x4 prop link naar post
    Waa01, Turnigy TR 35-42D met 13x4prop link naar post, link naar post met ervaring

    Zwaartepunt ervaringen:
    Ron, vond voorgeschreven CG niet juist en kwam uiteindelijk op 5,5cm uit
    WillemvdM, in eerste instantie volgens boekje, 80mm en hier nog wat opmerkingen
    @dje eerst op 80, daarna naar 55mm gegaan, op de voorste ligger ongeveer, nagemeten, blijkt ongeveer 57mm te zijn
    Vliegman op de voorste ligger, ook rond 55 mm dus
    Helerik, ook al op de voorste ligger
    Jetprop, begint saai te worden, maar ook al op de voorste ligger, rond 5.5cm heeft ie CG gemeten

    Bij meeste vliegers lag zwaartepunt relatief ver voorin na opbouw, bij meerdere mensen lood in staart nodig. Hou hiermee rekening bij opbouwen van kistje! Denk ook aan de plaats voor de regelaar, bij gebruik op water, is kans aanwezig dat ie een keer z'n neus onder drukt (spreek uit ervaring :oops:), dit is dan geen goede plek voor de regelaar.


    Externe links met info (niet Nederlands)
    Gezien er nog veel info te vinden is bij collega vliegers die hier niet zullen posten, enkele externe linkjes.
    FunCub draadje op RC groups, in het Engels
    FunCub draadje op RCLine forum, in het Duits
    FunCub draadje op RC-netwerk, in het Duits
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. tushy

    tushy Guest

    Ik had deze laatst ook op de site van Multiplex zien staan, en lijkt een heel leuke en interessante kist te zijn. ze hebben er ook van in het begin al wat leuke spullen voor voorzien (lichtjes en zo...). Is hij eigenlijk al ergens te bestellen? De aanbevolen prijzen op de Multiplex-site lijken goed mee te vallen.
     
  3. helerik

    helerik Guest

    Hoi Mijnheer Rob,

    Dat wordt 'm dan voor de vakantie aan het meer in Frankrijk. Ik twijfelde al tussen de electrotrainer van Graupner, de Cessna van Hype of de Mentor van Multiplex maar ik denk dat deze het wordt. Met drijvers en verlichting.
    Alleen ik kan geen prijzen vinden. Zal wel aan mij liggen. Waar staan ze?????
    En......ik heb bijna iets nieuws klaar maar daarover binnekort meer.

    Groetjes, Erik
     
  4. Bernie

    Bernie

    Lid geworden:
    30 jan 2006
    Berichten:
    1.203
  5. vliegfan

    vliegfan

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Barneveld
    waar staat hij op de site van multiplex??
     
  6. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Hee Erik,

    Had het nieuwe speeltje net ontdekt, leuk! Dit lijkt me een fantastisch vakantiemodelletje, vorig jaar Minimag mee gehad en veel op het water gezeten, maar slagje groter zou wel mooi zijn. Daarbij spreken die grote flaps me wel aan, langzaamvlieg eigenschappen maken van een krappere plek ineens een prima landingsplekkie!


    Hee vliegfan, jij bent van de internet generatie, je zou mij moeten helpen haha.
    Ga naar de Multiplex website, klik op PRODUKTE, dan op MODELLE en daar zou ie tussen moeten staan. Als je Duits niet zo best is, kun je beneden ook op Engelse vlag klikken ;)
     
    herman mooyman vindt dit leuk.
  7. vliegfan

    vliegfan

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Barneveld
    ha bedankt ik heb het gevonden Heer Rob:D.
     
  8. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Adviesprijs zoals die op moment van deze post op de Multiplex site te vinden is, is €99,90 euro. Verwachte verkoopprijs stukkie lager, zie openingspost.
     
  9. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    ik vind hem erg op de easycub lijken, alleen wat grotere wielen.
     
  10. Timmie1000

    Timmie1000

    Lid geworden:
    23 feb 2010
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Voorschoten
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. marijnacht

    marijnacht

    Lid geworden:
    25 jul 2007
    Berichten:
    72
    Hee dit lijkt me een erg leuk vliegtuigje.
    Ik was al een tijdje op zoek naar een vliegtuig waarmee ik zowel op land als op water kan landen en lekker langzaam kan vliegen.

    Jammer dat ie nog niet leverbaar is
     
  12. Pieter

    Pieter

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    676
    Locatie:
    Delfzijl
    heren
    we hoorden van onze leverancier in Duitsland dat de fun cup eind april leverbaar is voor de prijs van 80 euro we hebben er al 2 gereserveerd en ik heb er ook al drijvers voor dus hij kan lekker mee op vakantie
    gr.Pieter
     
  13. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Mooi Pieter!

    Ik heb nog niets van leverbaarheid gehoord. Mijn broer heeft inmiddels wel de nieuwe funjet besteld, die is dus al leverbaar. Bij welke leverancier heb je reservering gedaan? Ik heb datum donderdag 15 april gehoord als eerste leverdatum.

    Ik ben aan het overwegen de Minimag weg te doen en te vervangen door de Funcub, ben er nog niet helemaal uit of ik aan nog meer dingen tegelijk moet beginnen, heb nog teveel projecten die nog niet klaar zijn liggen :rolleyes:

    Zou 'm zeker ook voor watervliegen willen gebruiken, maar overweeg dan om zelf drijvers te maken, voor zover ik het gezien heb, zijn de drijvers net als bij de Minimag, plat van onder. Dat werkt prima, maar vooral het loskomen gaat gecontroleerder als je een V-vorm in je drijvers hebt, reden om drijvers wellicht zelf te maken.
     
  14. helerik

    helerik Guest

    Hoi,

    Ook ik zit te wachten op de Funcup. Lekker meenemen op vakantie en veel vliegen vanaf het water, als vervanger van mijn Wilga van Graupner die helaas het loodje gelegd heeft. Inderdaad ben ik ook heel benieuwd naar de drijvers.
    Misschien wel in Dortmund leverbaar.
    Overigens in het krantje van Hobby In wordt hij al te koop aangeboden.

    Groetjes, Erik.
     
  15. marijnacht

    marijnacht

    Lid geworden:
    25 jul 2007
    Berichten:
    72
    Ik heb ook opgevraagd bij Rc-modelshop.nl
    Daar gaven ze aan dat hij in pas mei leverbaar zal zijn
     
  16. heligek

    heligek

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.390
    Locatie:
    dordrecht
    hmmm heb hem vandaag gezien in dordmund
    hij zit een beetje tussen de easy cub en de mentor in
    even nog naar de vleugel gekeken en die zag er wel stevig uit met rolroeren en flaps
    om eerlijk te zijn zie ik de meerwaarde niet echt gewoon een tussenmaatje:D

    gr.john
     
  17. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Is ie er inmiddels al ???? Lijkt alsof ik m nergens kan bestellen nog. Ook in Duitsland staat steeds nog niet leverbaar ....
     
  18. Rogier

    Rogier Guest

    Ik kan hem ook nergens vinden inderdaad... De link eerder in dit topic genoemd geeft ze inderdaad ook als niet leverbaar. Jammer, want dit vind ik wel een kist die ik kan gaan vliegen na de easystar... Wat voor setup zouden jullie gaan gebruiken?
     
  19. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    6 nov 2007
    Berichten:
    945
    Locatie:
    Waddinxveen [gps]: 52.04866 / 4.65173)
    Ja mooi kistje. Na de EasyStar, de Mentor en sinds vorige maand de Minimag (ja, ik was laat) wil ik ook dit model er wel bij hebben. Just for fun. Vind ´m er wel lief uit zien. Zeker op floats natuurlijk.

    Setup? Even kijken wat MPX daar zelf over denkt. is altijd wel een goede richtlijn:
    Brushless-Motor Himax C 3516-0840 met 30Amp regelaar en 13X4 prop.
    Even de specs van de motor opgezocht:

    Himax C 3516–0840 is een borsteloze buiten loper, 134 gr, 350 W maximaal.
    maximale toerental: 20000 tpm
    doorsnede: 35,2 mm
    lengte: 42,2 mm
    as diameter: 5 mm
    optimale werking: 10–26 amp, 37 amp max (15 seconde)
    accu: lipo 4s of 12 cellen nc/nimh
    aanbevolen regelaar: 35/45 amp
    aanbevolen prop: 10x7–13x9

    Kijk dat was het. Zal iets moeten zijn in die richting.

     
  20. Pieter

    Pieter

    Lid geworden:
    12 okt 2003
    Berichten:
    676
    Locatie:
    Delfzijl
    wij zetten er een dymond in de 3530 van 80 gram kan 9x6 of 10x6 aan we hebben hier een 13x4 voor omdat vol gas vliegen niet noodzakelijk is met de fun cup volgens de vertegenwoordiger van mpx is hij eind volgende week leverbaar
    gr.Pieter
     

Deel Deze Pagina