Multiplex Funcub 2010

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Mijnheer Rob, 9 feb 2010.

  1. Michiel deferme

    Michiel deferme

    Lid geworden:
    5 aug 2013
    Berichten:
    46
    Locatie:
    Diest
    Dag iedereen,

    Ik heb hier nog wat materiaal liggen nu is mijn vraag gaat dat in de funcub? Of welke andere vliegtuigen(multiplex) gaat dat nog ?

    lipo= rc plus 3s 3200mAH
    motor= himax brushless motor(multiplex) HC 3516-1130
    regelaar= pichler xq40 brushless 2-6lipo
     
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Weet iemand waarom de bouwbeschrijving zo expliciet zegt dat de 2 vleuglehelften niet aan elkaar gelijmd mogen worden?
     
  3. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Geen idee, ik heb bij mijn beide FunCubs de vleugels tot een geheel gelijmd en tot nu toe (inmiddels 2,5 jaar) geen nadeel ondervonden.

    Ik zou me voor kunnen stellen dat in bepaalde gevallen 2 halve vleugels makkelijker mee te nemen zijn maar mijn FC past nog met vleugels vast er op op de achterbank dus dat zal ook wel meevallen....zo groot is hij nou ook weer niet.

    Bovendien, als ik de vleugel er af zou halen kan ik nu volstaan meet 1 extra los onderdeel, een stevige vleugel, als je hem halveert heb je weer 2 extra losse delen.
    Ik zie absoluut geen noodzaak ze los te houden.

    Doe wat jezelf het prettigst lijkt zou ik zeggen.

    Succes,
    Jan
     
  4. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik zie alleen nadelen maar als het er zo nadrukkelijk bijzetten wordt ik nieuwsgierig. Maar hij wordt uit 1 deel...maakt ook de stekkerverbinding eenvoudiger (1 stekker i.p.v. 2)
     
  5. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    staat dat er in dan ? wist ik niet eens, nou ik heb de vleugels al meer dan 2 jaar aan elkaar zitten nog nooit problemen mee gehad
     
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ja...niet staat zelfs onderstreept. Maar de vleugels zitten nu aan elkaar, sleepkoppeling is voorbereid (niet aangesloten). Ik heb gisteren lekker met de soldeerbout zitten spelen voor de langere kabels voor de rolroerservo's en de y-kabel van de flapservo's en na vanmorgen mijn fuckup met de vleugelbevestiging gefixed te hebben kom ik vliegklaar, met 3S1600, op 1030 gram vliegklaar.

    Ik had bij verlijmen van de romp iets te veel lijm rondom de vleugelbevestiging waardoor er lijm op de schroefdraad was gekomen.....en dat was er zonder tab niet uit te krijgen en dat was nu net 1 van de weinige gereedschapjes die ik nog niet in het assortiment had.

    Maar hij is er klaar voor! Nu even een dagje met weinig wind afwachten en we kunnen los!
    Jammer dat dat nog even gaat duren.......
     
  7. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    Mooi, mooi

    Met wind vliegen is trouwens ook leuk (mits je een beetje kan vliegen)
    Met windkracht 4 kan je mooi stil hangen in de lucht, zelfs achteruitvliegen is dan mogelijk
     
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik vlieg al 12 jaar op de helling met zwervers maar heb vrij weinig motorervaring. En voor 1ste vluchten wacht ik liever even iets gunstiger omstandigheden af dan wat er nu is
     
  9. Pebbles

    Pebbles

    Lid geworden:
    25 aug 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Hoofddorp
    Dit is idd iets te veel avn het goede voor een maiden.
    Je hebt er een leuk toestel aan, ga je veel plezier aan beleven.
     
  10. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    voor de maiden zou ik inderdaad even wachten :)
     
  11. Eds66

    Eds66

    Lid geworden:
    27 okt 2003
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Almelo
    Hallo,

    Ik ben er nog niet uit met de regelaar en de motor. Zoals ik eerder aangaf heb ik bij Natterer in Duitsland gekeken, Nu zie ik deze motor regelaar combinatie staan:
    Antriebsset FunCub Tuning - Natterer Modellbau . Mijn gedachte gang regelaar/motor gaat dit wel goed ? Is deze regelaar niet te licht voor deze motor ?
    Ik heb nog niet zoveel ervaring met deze elektronica. Je leest toch wel dat de regelaar wat groter zal moeten zijn.
    Hoe zien jullie dit ?
    Ik hoor graag.
     
  12. Algysy

    Algysy

    Lid geworden:
    17 jul 2008
    Berichten:
    489
    Locatie:
    Rotterdam
    Volgens de fabrikant kan de motor max. 43 Amp. opnemen, dat zal niet snel gebeuren, maar dan is een regelaar van 40 Amp. voor mijn gevoel toch wel erg onder bemeten.
    Ik vlieg zelf een FunCub met 45 Amp. regelaar en een Graupner Compact 400Z motor.
    Die motor is iets lichter dan de motor die jij voorstelt en neemt (volgens Graupner) max. 33 amp.
    Hij levert overigens ruim voldoende vermogen om met een 12 x 6 prop goed uit de voeten te kunnen.
    Het is natuurlijk geen 3D kist, maar motor met een dergelijke vermogen en een 45 Amp. regelaar tezamen met 2200 mah 3s lipo`s doen het bij mij al jaren prima.

    Succes,
    Jan
     
  13. mr. mark

    mr. mark

    Lid geworden:
    31 okt 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Nijmegen
    ik weet niet precies meer wat ik er in heb, maar volgens mij een minder krachtige setup dan die tuning set
    met mijn setup heb ik meer dan genoeg power. Prophangen is ook geen probleem voor mijn setup (wel voor mijn stuurkunsten ;))
     
  14. Eds66

    Eds66

    Lid geworden:
    27 okt 2003
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Almelo
    Ik heb nog "even" op het duitse forum gelezen en daar zijn ze vol lof over deze aandrijfset.
    Dus lijkt mij wel duidelijk dat dit het waarschijnlijk wel word.
    Maar Natterer heeft allen de FC niet op voorraad. Je kan hier alles in een set kopen met alles erop met nog eens extra korting. Dus nog even wachten.

    Edwin
     
  15. 5p1k3

    5p1k3 Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jan 2008
    Berichten:
    9.858
    Locatie:
    Nijkerk
    Ik heb er een ntm turnigy 3536, 1450kv in zitten met een 11x7 prop en een 60A esc.. prop mag nog iets groter, maar torquen gaat prima :D
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  16. 5p1k3

    5p1k3 Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jan 2008
    Berichten:
    9.858
    Locatie:
    Nijkerk
    En sinds vandaag ook FPV ready..

    Houten plankje van balsa gemaakt (3 lagen op elkaar gelijmd):
    [​IMG]

    Alle electronica op het plankje gemonteerd en onderzijde van het plankje de welbekende Multiplex canopy bevestiging gemaakt:
    [​IMG]

    En in het vliegtuig gemonteerd...
    [​IMG]

    Voor de zekerheid veranker in het plankje nog even met een elastiekje, maar in princiepe moet dit wel stevig genoeg zijn. :teacher: :yes:
    Morgen de re-maiden, incl FPV vlucht. Zal mij benieuwen :D
     
  17. Ron

    Ron

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Zevenaar
    leuke constructie, maar door het bereik van de prop filmen geeft maar een matig beeld.
     
  18. Eds66

    Eds66

    Lid geworden:
    27 okt 2003
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Almelo
    Eindelijk ook een FC aangeschaft.
    Servo's HK939 bij gelijknamig bedrijf vandaan en het vliegtuig met aandrijfset bij Natterer.
    Wel de tuning uitvoering. De levering volgt in de loop van de volgende week.
    En dan in elkaar zetten. Ik hou jullie op de hoogte.

    Groeten Edwin.
     
  19. Ron

    Ron

    Lid geworden:
    19 jun 2006
    Berichten:
    231
    Locatie:
    Zevenaar
    Vandaag m'n nieuwe Funcub afgemaakt.

    Motor : Turnigy SK3-3542-1000KV
    Prop : 13x4 APC-E
    Regelaar : Hobbywing Skywalker 40A
    Servo's rolroeren en flaps : RCD-55MG
    Servo' hoogte- en richting : Hitec HS-81

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  20. snoopy

    snoopy

    Lid geworden:
    10 jan 2014
    Berichten:
    28
    Locatie:
    Utrecht
    apc 12 x 4,5 prop voor funcub?

    APC heeft nu een prop (voor multi rotors) van 12 x 4,5. Hij is lichter en ik zou hem eens willen proberen voor mijn Funcub....is dit wijsheid? :confused:(omdat ze eigenlijk voor multi rotors zijn)

    Graag hoor ik jullie advies hierover, dank alvast!
     

Deel Deze Pagina