Multiplex Funcub 2010

Ik denk toch dat het probleem gewoon in de motor zit en te hoog toerental maar ook de speling op de motor zelf.
Ik heb namelijk ook last van BRRRRRRRRRRRRRR deze motor trekt 30 Amp en rond de 300 watt as van 4 mm 9000 toeren 11x5,5 prop van HK

Andere motor er in gezet zelfde uitslagen as van 5 mm nergens geen last meer van Ra Ra hoe kan dat.

Welke motor was bij jou het gouden ei dan?
Ik heb er al 2 motoren aan gewaagd en steeds hetzelfde gedonder.

Sven, douw dat ding terug in zijn doos en schrijf mijn adres er op.
Zal ik eens kijken wat er mis is.

Je hebt pm

Laatst bewerkt:
E I N D E L I J K... :rolleyes:

D'r lijkt wat in beweging te komen, kreeg net mail van Natterer, blijkbaar zijn ze bij Multiplex weer terug van vakantie... :sniper:

wir wollten Sie darüber informieren, dass wie soeben eine neue Lieferung bekommen haben, die auch Sie interessen könnte.

Sie wollten eine Produkterinnerung bei einem erneutem Eintreffen des folgenden Artikels erhalten:

BK FunCub (188716)

Mit freundlichen Grüßen,
Ihr Natterer Modellbau Team

Hoi,

En ik zit nog steeds op bericht van VERSPAGET te wachten. Dat zal dan, hoop ik, binnenkort ook wel komen en dan met floats en verlichting. Toevallig zag ik vandaag dat ze bij Conrad ook een heel mooi setje verlichting hebben voor iets minder dan 20 Euro.

Groetjes, Erik.

een Vliegmaat heeft er deze week een besteld bij W&W en die hadden het nog over ongeveer 1 1/2 weken voordat ze worden geleverd.

Ik vlieg de easy cub en de fun cub beide met onderstaande setup:
Robbe roxy 2834/08
Apc 10x7

Deze setup heeft meer dan genoeg vermogen.
Met de drijvers eronder vlieg ik meestal met 3s 2750.
Na 15 minuten ben ik het wel zat en land ik weer.
Dan gaat er ongeveer zo`n 1700 a 1800 terug in.

Als ik de wielen eronder heb en wil spelen dan vlieg ik hem met een 3s 910 of 3s 1100.
Lekker licht en speels.

Met deze setup nog nooit trillingen o.i.d. gehad.
Ik heb toen ik de funcub aanschafte wel nog wat andere props gekocht.
Maar nog niet de behoefte gehad om hem zwaarder te proppen.
Hij doet nu ook alles wat ik wil.

Nou, dan lopen de uitleveringen niet gelijk op. Natterer heeft de eerste inmiddels voorzien van een postzegel en verstuurd. Lijkt me dat de rest van de shops op zeer korte termijn zullen volgen... :D

Waar is de funcub te koop heb het idee dat ze uitverkocht zijn. Heb de bouw beschrijving door gelezen en zag dat de landingskleppen extra lange servohebels moet hebben zitten die in de bouwdoos?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja zowel de speciale scharnieren als de hevels zitten in de kit.
Alle stuurstangen en koppeling ook.
Je hebt dus alleen de servo's nodig voor de bediening.

Groeten Willem

Als ik nog een vraag mag stellen,heb er nog een roxxy bl 3542-05 met een propeller 13x6,5
liggen kom deze een beetje overeen met de motor die multiplex gebruikt.

Groeten Frits

Ik denk eraan om de aandrijving van de funcub toch maar terug te schroeven.
Het slepen van allerlij maffe dingen zal ik maar moeten laten varen.
Misschien is ongelimiteerd vertikaal dan ook wel teveel gevraagd.
Of kan het model gewoon vertikaal omdat ook de accu de helft lichter is?

Ik heb nog wat motoren maar denk niet dat er wat nuttigs bij zit.
- Robbe Roxxy 2827-34
- Towerpro 2408-21T
- HET-RC Typhoon 15/10

Als hier niets tussen zit, weet iemand dan welke hobbyking motor dan zou kunnen werken met een 3s 2200mAh pack?
Deze packs gebruik ik ook al op andere kisten.

Laatst bewerkt:
Aan Frits:
Die roxy trekt met die prop meer als 2000 gram, de funcub is vliegklaar ongeveer 1100 gram, dus dat is zwaar overpowered.
Maar als je een kleinere prop monteerd, 13x4 zoals aanbevolen dan valt het wel mee.
De motor zal niet zijn volle vermogen leveren, dus de Funcub niet overbelasten.

Aan Sven:
De eerste 2 motoren zijn te licht, maar de derde zal het wel doen, voldoende voor normaal vliegen.

Maar het leukste van de Funcub is hoe hij de onmogelijkste dingen lijkt te doen.
Bijna stilhangen in de lucht, en dan in 1 keer recht omhoog.
Recht op een boom afvliegen, en dan haaks de hoek om in meskant.
Ongelofelijk kleine loopings en kleine cirkels of achtjes vliegen.
(en niet te vergeten de STOL starts en landingen)
Dit doet hij alleen als je een motor hebt met weinig snelheid maar veel trekkracht.
Dus lage KV, grote prop en lage spoed.
Circa 900 KV op een 3s2000 en een 13x4 prop doet dat allemaal.

Ik vlieg zelf met een 3S2200 omdat ik de in meerdere toestellen gebruik, maar mischien moet ik ook eens een 3S1300 gebruiken, dan is hij nog lichter! ( en kan je toch nog wel 5 tot 10 minuten vliegen, afhankelijk van je stijl)

Succes Willem

Mijn 600w set deed dat ook allemaal, start en landing had echt niet meer dan een meter nodig.
Het zwevend vermogen van die funcub is fenomenaal.

Ik wilde eigenlijk toch wel graag verikale capaciteiten behouden,
eventueel met nog een klein beetje extra gewicht (cameratje enzo).
Kan dat nog wel als je slechts 2200mAh packs gebruikt?
De grootste kist waar ik die nu op gebruik is bijna de helft kleiner in spanwijdte.
Je ruilt natuurlijk snelheid in voor thrust, maar toch,
een kleine 150w lijkt me wel erg weinig voor een beest van 1.4m?
Zelfs met die kleine setup weegt hij nog wel een goeie kilo denk ik?

Laat anders maar weten wat een fijne motor is bij hobbyking in combinatie met een 2200mAh packje.
Die Typhoon had ik eigenlijk liggen voor een pattern vliegtuig, ik denk teveel Kv. voor een funcub.

Ik ben dat geklooi met zware motors een beetje zat nu.
Als jullie echt gewoon lekker fladderen met zulke kleine motoren,
ben ik duidelijk verkeerd geinformeerd toen ik mijn set kocht. ;)

Laatst bewerkt:
@ Sven,

De info en meningen waren er al die tijd al. Willem roept al tijden hetzelfde verhaal . Dat is allemaal niet veranderd.
Ik denk dat je aangenaam verrast zult zijn met een lichtere motor en bijpassend lichtere lipo. Misschien lever je dan idd. in op onbeperkt veticaal maar eerlijk gezegd is het daar de kist ook niet voor.
Laat maar horen hoe het straks bevalt. Ik heb nog steeds geen Funcub maar ze lijken nu weer leverbaar te worden. Heb ook nog geen haast.

groet,

Erik

De info was er idd al, maar er was ook info over het gebruik van die dikke turnigy motors.
Wat moet ik dan nemen? Iets rond de 200w met een Kv tussen 900 en 1100?

En waarom is die kist niet op vertikaal vliegen gebouwd?
Het is immers een sleper, en zonder lading zou die zelfs vertikaal MOETEN kunnen,
anders zal er niet veel gesleept kunnen worden, toch?

Power mag van mij minder, maar het moet geen trainer dweil worden,
die fase heb ik 5 jaar geleden al gehad. ;)

Laatst bewerkt:
Nu ik ben er denk uit, ik heb 2 vluchten normaal gevlogen met 2 motoren 1 waar ik de gegevens niet van heb en 1 TURNIGY AerodriveXp 25 SK Series 35-42 1000Kv / 605w, en dit is van de reeks niet de beste motor, de zwarte uitvoering van TURNIGY, de as is te zacht ik heb er zelf een as in gedaan van 4mm verenstaal.

Maar het verschil met andere keren is dat ik een Cam Slim prop 10x6 van Graupner er op gezet heb, dus een lichtere prop en nu is alles normaal hoop ik voor langere tijd, maar ja de tijd zal het leren.

En nu gewoon korte starts en verticaal omhoog zonder einde als de accu niet ver leeg is :D:D

Dus Swen dit is wat je nog kunt proberen.

Ik vlieg met de Turnigy Sk 35-36-910
Deze presteert goed met de 13x4 prop.
Geeft ongeveer 1300 gram statische trusth maar kan niet ongelimiteerd vertikaal.
Na enige tijd vertikaal loopt de snelheid zover terug dat ik hem niet meer goed kan besturen (te weinig respons op de roeren) maar dan zit je al behoorlijk hoog!
Dat ik niet ongelimiteerd vertikaal kan komt dus niet door gebrek an motorvermogen maar teveel luchtweerstand.

Zoals ik al eerder gemeld heb wordt het vermogen vooral bepaald door de prop en veel minder door de motor.
Monteer ik een APC 13x4 prop op een 600 watt motor met 900 Kv dan zal de motor maar op halve kracht werken en dus maar circa 300 watt gebruiken.
De propkeuze is dus het belangrijkste!

Succes Willem

Laatst bewerkt:
Ik heb een 2820/06 1000Kv gekocht voor in de Funcub die ik al een half jaar heb liggen. Nu nog even alles in elkaar zetten.
Er zou een prop 10 maal 7 Thin Electric op moeten begreep ik.

Back