Multiplex Funcub 2010

ja je bedoelt de bovenste boutjes 3 mm en de onderste 1,5 mm. zo heb ik um ook staan alleen voor mijn gevoel zou die dan de neus naar beneden trekken. Maar ik begrijp dat dit niet zo is. Moet toch alles zeker weten voor mijn maiden toch:yes:

Echt heel duidelijk is de handleiding niet. Aan de ene kant zeggen ze als de 4 stelschroeven geheel ingedraaid zijn (wat volgens mij met "flush" bedoeld wordt), dat je dan maximale zijstelling en geen domp hebt. Ze zeggen dat dat hun aanbevolen instelling is.

Maar lees je dan verder, dan staat er ineens dat die stelschroeven onder minder uit moeten steken (1.5 mm) dan boven (3.0 mm).

Wat is het nou?

In heb met de eerste instelling gevlogen, en volgens mij was er geen echt domping-probleem.

20. Attaching the motor bulkhead to the motor mount
The motor sidethrust and downthrust can be adjusted in
conjunction with the motor mounts 37 and the motor bulkhead
3 8. T h e mo t o r mo u n t s a r e i n s t a l l e d a s ymme t r i c a l l y a s
standard: when the four adjustment screws 39 are set flush,
the motor is positioned with maximum possible sidethrust
and no downthrust, which is our recommended basic setting.
These settings apply when looking at the motor bulkhead from
the tail.
Fig. 28
The grubscrews should project from the rear of the motor
bulkhead by the amounts stated below:
Upper left: 3.0 mm
Upper right: 3.0 mm
Lower left: 1.5 mm
Lower right: 1.5 mm

JA hoor!!!! Gewoon verkeerde vertaling uit Duits in de handleiding!!!!
In het Duits zeggen ze dus dat als alles in gedraaid is, dat je dan maximale zijstelling en geen domping, MAAR dat de aanbevolen instelling 1.5 mm en 3.0 mm onder en boven is.

wenn die 4
Stellschrauben 39 bündig eingedreht sind, haben Sie maximalen Seitenzug und keinen Sturz. Wir empfehlen folgende
Grundeinstellung. Dabei ist von hinten(!) auf den Motorspant
zu sehen. Abb. 28
Die Madenschrauben sollten wie angegeben auf der Rückseite des Motorspants überstehen:
Links oben: 3,0 mm
Rechts oben: 3,0 mm
Links unten 1,5 mm
Rechts unten: 1,5 mm
Ein Feinabgleich ist beim Einfliegen nötig

Da's heel wat anders dan zeggen dat alles vlak aangedraaid is de aanbevolen instelling is:

when the four adjustment screws 39 are set flush,
the motor is positioned with maximum possible sidethrust
and no downthrust, which is our recommended basic setting.

Wat een gepruts...

Enfin, dan toch maar eens kijken wat er gebeurt als ik de domping aanpas naar 1.5 om 3.0 mm...

Toestel zal met beide instellingen goed te vliegen zijn, ik heb de boel zoals aangegeven in boekje erop gezet, werkt prima. Afhankelijk van motorisering is hier misschien wat mee te spelen. Zijstelling zit al in schuim, die hoef je verder niet af te stellen.

set flush zou betekenen dat de schroeven niet doorsteken. Dat is nogal een verschil met upp 3mm en low 1.5 mm

sja wat is het nou?

Ja inderdaad. Ja of de koppen "flush", maar goed qua hoek komt dat op hetzelfde neer.

Maar ik ben het eens met Mijnheer Rob, want met die instelling waarbij ze allen 3.0 mm zijn heb ik prima gevlogen. Geen vervelende nose-up effecten bij plots meer gas geven. N.a.v. dit ga ik natuurlijk wel wat experimenteren.

Inderdaad zwaartepunt iets verder naar voren dan die aanbevolen 8 cm. Normaal vlieg ik met andere vliegtuigen graag met het zwaartepunt wat verder naar achteren dan gemiddeld. Maar bij de funcub vind ik die 8 cm al te ver. Het vliegt wel, maar een cm of wat naar voren is net wat lekkerder.

Hi,

Ik ben op zoek naar een motoras van de Himax C 3516-0840 5mm zoals ik hem in mijn Funcub heb zitten. Ik heb er nu geen nodig maar het lijkt me handig een reserve te hebben.
Ik kan nergens op het www vinden waar ze te koop zijn. Heeft iemand een tip waar ik de as voor de funcup motor kan vinden?

ik heb al een 13x4 besteld....... die wil dus niet ?
of een 12x7 die heb ik er ook nog liggen

Dat gaat serieus stroom trekken... Volgens mij moet je dan richting een 60A ESC...

Misschien gaat het wel hoor, ik zou dan wel die 13" proberen, want zo'n funcub is volgens mij niet echt gemaakt om met grote spoed te vliegen.

13x4 prop is inderdaad het beste voor de Funcub, ook bij die motor.
Ik heb het een keer gemeten, en de instelhoek van de vleugel van de Funcub is 3 graden!
Dit is het dubbele van wat de meeste RC modellen hebben.
Hij is dus ontworpen om veel lift bij lage snelheden te hebben.
Dat gecombineert met de lage vleugelbelasting maakt dat dit gewoon een langzame kist is.
En daar past het beste een grote prop met lage spoed bij.
De juiste prop geeft de meeste trekkracht bij een laag stroomverbruik.
Als je op die 1100KV motor een 13x4 prop monteerd zal het stroomverbruik ruim binnen de normen van de motor blijven.

Voor de Funcub met een zware motor moet je (experts uitgezonderd):
Starten met 50% gas en pas volgas geven als je vertikaal omhoog wil.
Landen met 20% gas, en de neus iets omhoog gericht.
Land je met de motor uit dan zal hij hard neerkomen en het landingsgestel door buigen, zodat de prop de grond raakt.
Als je goed land zal de prop de grond nooit raken.

Succes Willem

Back