Multiplex Funcub 2010

Snelheid moet je vergeten, Funcub is juist (is ook de bedoeling) een niet snel vliegende kist.

Snelheid is meer dan genoeg, had/dacht alleen dat hij iets sneller zou vliegen, als ik het filmpje bekijk.

Prop nog eens mee experimenteren, wat MPX standaard op die set heeft zitten is groter, zou wel eens beter kunnen presteren.

Ik heb met de bijgeleverde 13x4 prop gevlogen, en ook toen had ik het idee, dat hij langzamer vliegt, als in de video.

Dan is het niveau van de piloot een punt, ik heb jou nog nooit zien vliegen, maar als je een kist als een Funcub liever door iemand anders laat invliegen denk ik dat je je niveau (wat je met die kist kunt) niet moet vergelijken met een MPX demonstratie piloot, dat is appels en peren met elkaar vergelijken (waarschijnlijk het geval voor 90+% van de piloten hier).

Dat is zeker zo. Ik ben zeker niet op het niveau van een demonstratie piloot van Multiplex. Invliegen had ik zelf ook gekund, maar ik ben waarschijnlijk een tikkie te voorzichtig. Waarom niet gebruik maken van de ervaringen van andere, als het kan.

Tot slot, de accu, neem een lichtere accu, 2/3 van huidige capaciteit, ga je zeker merken met fratsen als prophangen.
Staartwiel heb ik na heeeeel veel vluchten nog steeds geen enkel probleem mee.[/QUOTE]

Ik heb ook 3000mah accu's liggen, wellicht dat dat ook al in gewicht scheelt.

Heb al diverse malen het vliegen met een funcup mogen aanschouwen.
Rondjes draaien op 10 cm boven de grond zonder iets te raken is mooi om zien.
Denk dat de funcup zelfs geschikt is om in zand te schrijven mits de nodige voorziening aangebracht.
Echt een rustig vliegend toestel waar veel mee mogelijk is.
Je word er zo verlieft op, maar nog niet voor mij geschikt.

Johan.

Ik vlieg de Torcster setup met 11x5 prop, hij is zo snel zat en zeker binnen ca. 1,5m in de lucht als je met vol gas opstijgt. Voordeel van die kortere prop vind ik minder propschade bij de iets mindere landingen. Ik heb de prop nu 2 keer vervangen in ca. 70-100 vluchten.

Een maar....................... Ik had meer van de Multiplex aandrijving verwacht. Ik heb dus dezelfde aandrijving waarmee ze hier in dit filmpje van Multiplex vliegen, maar wat ik gezien heb, met mijn eigen FunCub, heb ik zo mijn twijfels, of mijn FunCub tot alles in staat is, wat er in dit filmpje gedaan wordt, que prophangen, qua snelheid, etc. Ik had het idee, dat de mijne een stukje minder snelheid en kracht had, dan het filmpje doet vermoeden.

Denk dat die met de Tuning power kit vliegen, dus 990 kV.

=======
POWER DRIVE "FUNCUB TUNING" LI-BATT POWERED

Very high-performance power set for the FunCub, providing ample power for extremely short take-off, torque rolls, vertical climbs and glider towing. Fantastic fun for the experienced pilot.
Current drain with battery and propeller supplied: approx. 36 A

Contents:
Himax C 3522-0990..
=======

Ik vlieg ook met 1020 kV, en prophangen gaat daarmee. Eerder had ik ook een 850 kV, en was duidelijk minder.

Maar ik zou zeggen: ga gewoon lekker vliegen met die Funcub zoals ie nu is!

Overigens wel apart:
- Vele en vele vluchten gedaan het het staartwieltje staat nog steeds zoals origineel
- Ervaren vlieger die gaat vliegen zonder eerst de propeller goed te controleren op hoe vast deze zit? Goede les dus: altijd controleren bij monteren nieuwe prop! Zo'n wegschietend 11" groot mes kan flink auw doen... ;)
- Een hoe kan een beetje trim voor een neusduik zorgen? Als een kist wel vergevingsgezind is, is het de funcub wel. Misschien dus even kijken wat er nog aan de hand kan zijn? Hieruit dan ook gelijk een tip: eerste vlucht bij nieuwe batterij/zwaartepunt of andere omstandigheid altijd vlot hoogte maken, zodat de subtrim niet eens uit maakt. Dan op comfortabele hoogte even trimmen op vlakke vlucht.

Verder leuk om er weer een funcub piloot bij te hebben! En hou hem heel!!!! :)

Hier nog wat gestuntel van mijn kant...

Eerste start is op lager vermogen. Die erna wel vol vermogen. Op het eind een soort langzame klim. Denk meer een soort half prophangen, want er stond wind en de hoek is veel groter dan de stall hoek. Maar het ziet er wel grappig uit. Lukt alleen met pulserend gasgeven, anders stallt ie gewoon en valt weg.

Het wiebelen komt door de turbulente wind door de bomen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou je hebt hem leuk onder controle.
Wel weer een paar aparte vliegbeelden gezien leuk hoor.
Toch niet vandaag he met die harde wind.
Ton

Haha, nee vandaag niet... Dan waait ie al omver voordat je opgestegen bent. Het was 8 januari. Bedankt voor je reactie.

Blijft leuk, zo'n funcub. Ook als je hem al helemaal door hebt, toch steeds leuk om even los te gaan.

Klopt ik moet hem ook maar weer eens meer meenemen naar het veld.
Helaas met veel wind vliegt hij voor mij niet lekker dan waait hij inderdaad het veld af.

Dus met meer wind wordt het al snel de P 51D de Easystar en de Xeno.
Maar er zullen vast wel weer mooie dagen komen dat hij mee kan.
Op dit moment zitten de sneeuwski's van HK er onder maar helaas geen sneeuw.
Het is ook nooit goed het er is altijd wel wat.
Morgenmiddag of dinsdag misschien een klein kansje want van dit weer wordt je niet vrolijk van.
Ik ben maar met een Geobat begonnen in depron een soort vliegende schotel.
Ziet er wel leuk uit als de delen in elkaar zitten.

Ton

Inderdaad ik zit ook met smart op sneeuw te wachten. Ook gaaf lijkt me om op ijs met een dun laagje sneeuw met de grote wielen. Maar dat lijkt even wat teveel gevraagd dit jaar.

Laatste tijd is het doordeweeks wel redelijk vliegweer, maar dan moet ik werken.

hoi gisteren was het een lekker vlieg weertje voor de funcub ik vlieg hem met de mpx setup hier een onbewerkt filmpje

gr sander

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo, ik ben sinds vandaag bezitter van de funcub :) Totaal geen ervaringen mee, dus ik wilde als servo's allemaal HXT 900 gebruiken dat is toch wel genoeg denk ik? Groetjes Berry

Multiplex adviseerd om in de vleugel 8 grams servo's te gebruiken maar voor hoogte en richting 17 grams servo's
Bij transport stoot je ook snel tegen het richtingsroer en daar kan een HTX900 met plastic tandwielen slecht tegen.
In mijn Funcub zitten er Corona 939MG in de romp.
En wat de motor betreft, de combinatie KV en prop bepaald het vermogen, niet de grootte van de motor.
Ik heb een 910KV met een 13x4 prop, die trekt statisch 25 amp en geeft 1300 gram thrust.
Voor hooveren is 990KV met een 13x4 prop beter
Met een 3S2200 is mijn kist 1100 gram.
Na 12 minuten vliegen heb ik nog voldoende reserve.
En dat is ruim voldoende voor mij.
Een zwaardere accu betekend dat je meer gas moet geven (zeker met hooveren) en dus valt het tegen hoeveel langer je in de lucht kunt blijven.

Groeten Willem

Multiplex adviseerd om in de vleugel 8 grams servo's te gebruiken maar voor hoogte en richting 17 grams servo's
Bij transport stoot je ook snel tegen het richtingsroer en daar kan een HTX900 met plastic tandwielen slecht tegen.
In mijn Funcub zitten er Corona 939MG in de romp.
En wat de motor betreft, de combinatie KV en prop bepaald het vermogen, niet de grootte van de motor.
Ik heb een 910KV met een 13x4 prop, die trekt statisch 25 amp en geeft 1300 gram thrust.
Voor hooveren is 990KV met een 13x4 prop beter
Met een 3S2200 is mijn kist 1100 gram.
Na 12 minuten vliegen heb ik nog voldoende reserve.
En dat is ruim voldoende voor mij.
Een zwaardere accu betekend dat je meer gas moet geven (zeker met hooveren) en dus valt het tegen hoeveel langer je in de lucht kunt blijven.

Groeten Willem

Oke toppie!

Hoi Berry, ik heb toevallig net als Willem ook precies dezelfde Corona 939MG (2 stuk) in de romp zitten. Die doen het erg goed, en komen robuust op me over.

Die HXT900's heb ik in de vleugel voor aileron en flaps.

Misschien dat je wegkomt met een HXT900 voor het hoogteroer, maar het richtingroer zou ik gezien de stootgevoeligheid en de het wiel wat ermee in verbinding staat, zeker uitvoeren met zo'n metal gear Corona bijvoorbeeld.

Ik vlieg al een jaar met de HTX900 op de funcub. Het gaat prima.
Maar achteraf gezien zou ik toch een nauwkeurigere servo's met metalen tandwielen gebruiken. Dat vliegt toch net wat fijner.

Laatst bewerkt:
ik zou op het hoogteroer geen 9 grams servos zetten.
ik heb er zelf 17 grams op (weet niet precies welke) en met mijn vliegstijl heb ik er al een aantal doorheen gejaagd.
mijn vader heeft deze servo's ook in een kist van hem zitten en daar blijven ze wel allemaal heel, dus de servo's zijn wel goed.
dus 9 grams zou ik wekelijks moeten vervangen denk ik.

max

Heb 9 grams in de vleugel zitten (ruim 1,5 jaar) geen probleem nu begint er 1 te trillen (maar merk je niks van met vliegen :oops: ) vermoedlijk water/zout ingekomen.
In de romp heb ik de originele MPX tiny-(MG??) zitten (die had ik toch liggen) maar die zijn ook niet zo heel duur.

de mijne is ook op komst, enfin voor mijn vriendin feitelijk, maar ik ga hem gebruiken voor happening enzo...
servokes zijn 6x
HobbyKing R/C Hobby Store : Corona 939MG Digital Metal Gear Servo 2.7kg/ 12.5g/ 0.13sec

motor:
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 3639 Brushless Motor 1100kv

lipo heb ik 2200mah 3cellen 2stuks en 1 stuk 2900mah 3cell

esc:
HobbyKing R/C Hobby Store : H-KING 50A Fixed Wing Brushless Speed Controller

alleen zie ik dat die esc maar 2a bec heeft... hebben jullie geen last met 6servokes???
groeten

Back