Multiplex Funcub 2010

En nog een Funcub

Hallo,

Ik heb afgelopen zondag mijn Funcub heel kort ingevlogen.

Mijn setup is: (ter info aan topic starter)

Graupner Compact 480, 9.6V versie
Hacker Masterbasic 70 regelaar
Futuba 3250 servo's op hoogte, richting, ailerons (digital, metal gear)
HXT900 op flaps en tow release
Lipos 3S1P 3300Mah 20C

Ontvanger van ASSAN, 8 kanaals versie, gekoppeld aan een assan link op mijn FF9 (T9CP). Alle servo's apart aangesloten op de ontvanger. Ik heb wel een setje stekkers gekocht om in een keer aansluiten mogelijk te maken, maar dat moet ik nog solderen.

Deze setup (zonder de HTX's) komt uit een eerder gecrashed vliegtuig (Graupner e-Kadett) en zou niet mijn eerste keus zijn geweest in deze kist. Reden: deze motor is erg zwaar en ik heb dus uiteindelijk een schuifsysteem moeten maken waarmee ik de lipo precies onder de vleugel kan schuiven, zodat het toch nog goed komt met het zwaartepunt.

Desondanks heeft de kist genoeg lift om zeer langzaam te kunnen landen, al werd ik wel wat geholpen door een straffe wind.

De balans tussen flaps en elevator was zo gevonden. Ik had alleen wat problemen met een van de flap pushrods die niet goed wilde blijven zitten. Op het veld was dat wat lastig te verhelpen met alles in de loctite.

Het standaard staartwiel ben ik niet enthousiast over... dat moet beter maar dat is ook wel te lezen in dit topic. De uitdaging is een constructie verzinnen waarbij de staart niet teveel omlaag gaat omdat dan de invalshoek van de vleugel te stijl wordt. De rest van het landingsgestel lijkt te voldoen, al waren de landingen tot nu toe erg zacht.

Power en snelheid is er genoeg aan boord, ik ben opgestegen met 30% gas, kruisen (met looping en al) gaat met 20% gas. Heb daardoor wat weinig resolutie op mijn gasstick en ik ga de maximum travel dus maar wat knijpen, instellingen kopieren naar een ander model op mijn zender zodat ik eventueel voor slepen wel het hele vermogen kan aanspreken.

Groeten,

Marc

Hallo,
ik mis nog de lipo in je setup...

mijn landingsgestel is zowiso al verstevigd van in het begin(veel beter nu)
mijn motor kan 800watt aan maar mijn vliegstijl is mss wat anders. hier is hij als fun model gebruikt.
de alu mount heb ik zelf gefreest en is idd wel beter dan de stock mount
succes in ieder geval

Ik heb de volgende setting:
-Turningy 40 amp ESC/ regelaar mt UBEC
-NTM series 35/36 A, 910 kv, 350W (4mm as)
-APC thin electric propellor 11x 5,5
-Aeronaut Colet adapter voor 4mm as (as diameter voor prop 8mm)
-2xMPX servo tiny-S 3,1 kg/ 17gr/ 0,06 sec
-4xHenge MD922MG Digital Metal Gear Servo 1,8 kg/ 12 gr/ 0,07 sec
zo'n beetje dus dezelfde set up als opadick echter een andere prop.
Deze setting werd door RC addict aanbevolen dus volg ik die op. Wel heb ik 1 van de flap servo's omgekeerd (beetje snijden plakken en klaar) en via y-kabeltje aangesloten met vertrager ertussen. Vervolgens op de Flap switch de volledige uitslag ingesteld en op de gear switch via mix de halve flap positie gezet (DX6i). DOCH, komend weekend de maiden dus ervaring heb ik nog niet met dit toestel.
vooral batterij tijd-gewicht in combinaite met mijn vliegcapriolen moet ik nog goed gaan uitpluizen. rustig beginnen en niet te snel alles willen testen.
Vooral bij flaps met ELE mix wordt het spannend.
vraagje:
hebben jullie een hint of instelling hiervoor? Flaps zoveel dus ele mix zoveel %?
Alvast bedankt

Ik heb de mix flap-elev. op 25% (down) staan, dat gaat in op het moment dat mijn flaps de 20% uitslag maken.
Ik heb een vaste 2 standen schakelaar waarmee ik de flaps bedien, en die geeft pakweg 20 en 45 graden uitslag, dan heb ik ook nog een terugverende schakelaar vlak boven mijn gasstick en die geeft 90 graden uitslag, dat is als je echt "vol in de ankers" moet en deze schakelaar is ook weer heel snel los te laten.

Je moet je overigens niet voorstellen dat er dramatische dingen gebeuren als het wat afwijkt hoor, het beste kun je naar een meter of 50 hoog gaan en het daar proberen, dan heb je nog genoeg kans om, als het te gek wordt, weer veilig te herstellen.

Wat betreft het uitsnijden van de vleugel om een servo er andersom in te zetten vind ik persoonlijk niet zo`n strak plan.
Voor iets meer dan 11 euro heb je een servoregelaar waarmee je niet alleen een servo kunt reversen, maar waarmee je ook de servo`s wat langzamer kan laten bewegen (instelbaar) zodat je niet bij omschakelen de volle klap krijgt.
http://www.rc-addict.nl/webshop/rc-...kanaals-servo-snelheidsrichting-regelaar.html

Succes,
Jan

Hoi Algysy,
yep, geheel met je eens maar toendestijds had ik die servo reverser nog niet in het snotje....het snijden en terugplakken (op de oude plek) van het verwijderde materiaal gaf echt geen problemen. Vooral bedankt voor de settings en ik zal ze gebruiken (die 25% ELE DWN) bij de maiden en je tip opvolgen vwb hoogte.
fijne avond nog
gr Tarkan

Vanochtend om 08u30 heeft mijn Funcub zijn maiden gemaakt en meteen daarop nog 2 vluchten. Wat een genot! Reageerd goed, zeer rustig te vliegen. Ben nog niet aan stunten gekomen want ik wil deze eerst geheel onder de knie krijgen.
Flaps hebben geen vertrager nodig, die ELE instelling/mix werkte perfect. nogmaals bedankt Algysy.
Trimmen was fluitje van een cent.
Domping moest ik echt wel aanpassen. Die 1.5 en 3mm cfm handleiding was het niet, hij ging zelfs bij volgas een beetje neer ipv omhoog. Dus staan bij mij nu bijna gelijk (de onderste inbusjes verder ingedraaid)
De prop....tjsa, hartstikke goed om rustig mee te vliegen en toch nog goed controle mee te behouden maar bij vol gas had ik meer pit verwacht. Misschien na veel vluchten dan toch maar een grotere prop erop (en minder vliegtijd)
Vliegtijden?....wel, ik heb natuurlijk zeer rustig gevlogen om te trimmen af en toe vol gas om te kijken en de domping te kunnen afstellen.
Ik had de DX6i ingesteld op 7 minuten maar met dit vlieggedrag haal je de 9 min met de 2450mah/ 215gr makkelijk. En met de 2650mah/ 225 gram dus meer. Batterijen niet onder de 3.8V gehad na de vluchten. Bij de 225gr moest deze toch geheel achterin en nog lag de CG te ver naar voren dus tijdens vlucht weg moeten trimmen... De tip van beetje lood in de staart zal ik misschien in de nabije toekomst ook uitvoeren....
Landen...als een zoentje, wat een rust en beheersing. Misschien heb ik dit gevoel omdat ik nog nooit zo'n grote kist gevlogen heb (groot is stabieler), wel nog wat gas erop gehouden bij approach en uit zodra wielen op de grond zoals werd aanbevolen.
Tevens ook alle andere FC vliegers hier bedankt voor de vele goede tips!
Ps: bij mijn FC zat al een alu mount?!
Fijn weekend, ik weet zeker dat er vele op pad zullen gaan en zodra mijn batterijen weer vol zijn ga ik ook weer. Vlieg ze
groet Tarkan

Zo,
vanmiddag weer geweest...wat een genot/ rust en ben ZEER te spreken over de funcub! Heerlijk apparaat. Nu al overtuigd en ga zeker de floats er ook bij bestellen maar vooral meer batterijen van hetzelde mah en gewicht. misschien de nvision 2500? Iemand? Tevens een grotere prop (een 12x6 misschien) want salto's is geen probleem maar recht omhoog en blijven gaan nog niet (valt na paar meter terug). Tevens zijn "stall" punt opgezocht en is zeer goed uit te komen!
Fijne avond nog allen
groet Tarkan
ps: Eclipse86, en?

foto's volgen,elk ontert laagst inverted gevlogen enzo, blijft fun die cub. volgende week nog een andere prop proberen, en eens nieuwe lipo's bestellen want die van mij zijn "op". mn vriendin heeft gisteren ook haar eerste vluchtje gedaan.

groeten

Zo,
vanmiddag weer geweest...wat een genot/ rust en ben ZEER te spreken over de funcub! Heerlijk apparaat. Nu al overtuigd en ga zeker de floats er ook bij bestellen maar vooral meer batterijen van hetzelde mah en gewicht. misschien de nvision 2500? Iemand? Tevens een grotere prop (een 12x6 misschien) want salto's is geen probleem maar recht omhoog en blijven gaan nog niet (valt na paar meter terug). Tevens zijn "stall" punt opgezocht en is zeer goed uit te komen!
Fijne avond nog allen
groet Tarkan
ps: Eclipse86, en?

neem eens een houten prop, ik heb er een turnigy ultra light 11x8 prop er op
ding kost 2,23 dollar, hij vliegt dan nog mooier en gaat dan echt recht omhoog

Een goedenavond,
even korte update. Wel de ski's zijn besteld en tevens ook een verlichtingsset en servo vertrager (die ik misschien in een ander model ga plaatsen). De floats zijn niet op voorraad maar ik kan nog wel even wachten.
Had iemand nog een mening over de nVision lipo's?
fijne avond nog
gr Tarkan

hallo,
dezelde als die van hobbyking dan(ik heb ze ook liggen) maar voor de funcub zijn die volgens mij veeel te zwaar +-180gram samen...
de grootte kan wel kloppen denk ik( ik ga ze namaken uit lichter materiaal denk ik)

succes ermee, je kan het maar proberen!
groeten

Perfecte ski's.
Een andere (alu) beugel en vliegen.
Wel redelijk zwaar maar dat maakt voor de Funcub niet uit.
Ton
[URL="
Funcub - YouTube[/URL]

Gaaf filmpje Helitony! :cool:
Welke set up (motor/ esc/ prop) heb je?
aanpassingen had ik wel verwacht maar alu beugel? zou je mij wat details kunnen even hoe jij dit hebt opgelost?
Alvast bedankt
gr Tarkan

Laatst bewerkt door een moderator:
Beugel heb ik gekregen dus weet niet waar hij vandaan komt maar vast wel ergens te vinden.
IMG_4114.jpg

prop 11x5,5
motor Turnigy 3639 Brushless Motor 1100kv
zwaar overpowered
Accu 4S 2200 mAh
Na de laatste crash [102906] multiplex-funcub-2010-a-post2466182 is deze motor die ik nog had er in gekomen.
Vol gas gaat hem niet worden want dan gaat hij als een raket en daar is dit toestel niet voor bedoeld.
Maar sneeuwvliegen is heel erg leuk.
O ja de beugel zit vlak achter de plastic driehoek van de bestaande bevestiging.
Plaatje hout komt aan de binnenzijde.
Succes

Ton

Laatst bewerkt door een moderator:
Back