Multiplex Funcub 2010

@Guus

zoontje ?? zoontje ??? je ZOON is een BOOM van een kerel man, daar kun je niet omheen!!!!!!!!!!!!! en ik heb LANDINGGGGGGGGGGGGGGGGGG gezegt dus is het uitkijken als ik land ja

Gr Japiooooooooo

Japio als jij Laaaaaaandddinggggggggggggggggggggggg heb geroepen, heb je hem al voor zijn kop gevlogen, zo langdradig ben je. :rolling::rolling:

mensen, ontopic maar weer. Wordt op deze manier een ouwehoer draadje.... Zonde!

Leuk die Meeuw! :thumbsup: Er waren een paar clubgenoten bij, die hadden het er al over...

Bij ons op het veld is inmiddels bewezen dat ze niet onverwoestbaar zijn. Voor de ondergaande zon langsvliegen en alleen nog vlekjes zien komt niet ten goede van de vlucht. :-( Clubgenoot kennende is ie alweer klaar inmiddels. Vliegeigenschappen worden als zeer goed ervaren, eigenlijk zoals verwacht, heb ook nog maar weinig negatiefs over de Funcub gehoord.

Liefertermin:
Der BK FunCub, das Combo Set, sowie das Antiebsset FunCub und der Original Antriebssatz von Multiplex, werden voraussichtlich Anfang Juli lieferbar sein.
En het is nu juli, met een beetje geluk ligt ie binnenkort weer overal op de plank :D

Vliegtuigen maken kunnen ze prima bij MPX, alleen het leveren zijn ze knap waardeloos in, dat was voorgaande jaren exact hetzelfde. Beloften wanneer bepaalde toestellen "weer geleverd" zouden worden komen ze niet na. De "leverbaar vanaf" datum halen ze nooit.

Onterecht krijgen de shops vaak de schuld... :rolleyes: Maar goed, verkopen doen ze toch wel want alles van MPX vliegt gewoon goed, even afwachten dus nog... :sleepy:

Afgelopen zaterdag heb ik nog gebeld met Quartel. Ze gaven aan dat Multiplex waarschijnlijk wacht tot ze genoeg nieuwe bestellingen binnen hebben voordat ze opnieuw produceren. Juli kan dus net zo goed "eind juli" worden of augustus.

Aangezien ik wel een nieuw watervliegtuig wil hebben voor m'n vakantie binnenkort denk ik niet dat wachten op de Funcub nog heel realistisch is.

Nu las ik her en der ook dat mensen hun Easycub verbouwen tot Funcub.
Is dat goed te doen? Ik heb zelf nog een paar grote schuim wielen liggen dus dat landingsgestel moet lukken. (drijvers waren toch al dezelfde).

Hierbij ervan uitgaande dat de easycub wel leverbaar is ;-)

FunCub

Hee cool een Funcub discussie!..
Top vliegtuig...zit te wachten op nieuwe motor...
had nog een oude typhoon 1500KV liggen maar die word me toch een beetje te warm :P

YouTube - Kanaal van jacquesone100

enjoy het filmpje :)

Jacques

Hoe zit het bij jullie met het staartwieltje?
Mijn asje is eigenlijk tekort voor het wieltje + 1 stopper.
Ik heb eerst de stopper er toch opgelijmd, maar die ben ik nu dus kwijt. Het wiel heb ik nog!

Wie heeft er een oplossing voor om het zelfde wieltje te gebruiken en die dan vast te zetten op een iets te kort asje?

Hee ik begrijp niet hoe dit asje tekort kan zijn.
Ik heb ook net de Funcub in elkaar gelijmt en mijn asje was lang genoeg voor 1 wiel + 2 stoppers (aan elke kant van het wiel 1 dus.)
IIk zie 2 oplossingen:
1) Nieuw asje buigen uit verenstaal (maar krijg je de oude nog los?
2) Gat wiel opboren naar 2 mm en over het verenstalen asje een messing buisje lijmen van 2 mm uitwendig en 1,2 mm inwendig.
Dan moet je natuurlijk ook nieuwe stoppers maken met 2 mm gat.

Wel was ik blij dat ik de set met drijvers er gelijk bijgekocht had, dus kon ik gelijk het staartwiel aanpassen zodat ik later het roer daar kan monteren.
Ik denk dat als ik het drijverset niet had gehad ik het staartwiel te hoog gemonteerd had zodat ik er later niet de koppeling voor wiel of roer had kunnen monteren.

Ik heb wel een ander probleem:
Nadat ik alles gemonteerd had volgens bouwbeschrijving lag het zwaartepunt veeeel te ver naar voren.
(meestal is het probleem dat het zwaarte punt van een model tever naar achteren ligt!)
Op het tekeningetje staat: accu voor de vleugel en ontvanger onder de vleugel.
Zwaarte punt op 80 mm van neuslijst (= 35% van de koorde)
Maar nu lag dit zeker 25 mm tever naar voren!
Totaalgewicht klopt precies (1130 gram)
Zwaartepunt was pas goed met 60 gram ballast in de staart.
Zwaarte punt was ook goed zonder accu.
Nu heb ik de ontvanger omhoog gebracht (ging net net de servo kabels, naar voren waren de kabels te kort) en de accu 100 mm naar achteren onder de vleugel geplaatst.
Nu is het zwaartepunt beter.
Wel heb ik wat schuim moeten weghalen en de accuruimte is achterin propvol en voorin leeg.
Dit is nog wel met wielen, met drijvers gaat het zwaartepunt weer iets naar achteren (dus moet de accu weer iets naar voren)

Net nog even de manual van de Easycub gedownload (romp en vleugel afmetingen zijn gelijk aan de Funcub) en tot mijn verbazing is bij beide vliegtuigen niet alleen het zwaarte punt gelijk (dat had ik wel verwacht) maar ook de plaatsing van alle componenten.
Nu heeft de Funcub een veel zwaardere motor en een veel zwaardere accu als de Easycub dus 1 van de 2 manuals kan niet kloppen.
Ik denk dus dat de manual van de Funcub fout is, beter is de ontvanger voorin te plaatsen en de accu achterin, anders krijg je het zwaartepunt dus nooit goed!

Groeten Willem

Laatst bewerkt:
@willemvdm

Waar heb jij de funcub vandaan of had je die nog op de plank liggen.

Overigens een goeie tip alvorens alles vast te zetten.

Misschien heeft iemand de funcub nog in de doos op de plank staan en die er nog niet aan begint.
Mogelijk kunnen we een deal maken, stuur dan even een pb tje.
Ze zijn nog steeds nergens te verkrijgen en het zou voor mij leuk zijn deze mee te nemen op vakantie.
Alvast bedankt
Ton

Laatst bewerkt:
ik ben nu bezig hem in elkaar te zetten. Vanavond gaat ik hem maidenen als het meezit.. :):) Ik zocht ook erg lang, maar toevallig kwam er 1 op ebay.de voorbij en die was toen snel geklikt.. :)

Vanavond gaat ik hem maidenen als het meezit.. :):)

yay2.gif

Ik had de Funcub al bijna 2 maanden geleden gekocht bij Quartel.
Was daar toen in de aanbieding voor 89 euro.
Ik heb 4 weken moeten wachten op de drijvers en 7 weken op de motor, Lipo en ECS.
Hobbyking had de factuur netjes in een witte envelop (zonder tekst) buiten op de doos met de motor gedaan, maar dat begrijpt de douane dus niet.
Moest ik toch een kopie van de factuur en betalingsbewijs opsturen.......
En dat duurt dus weer ruim 2 weken extra.

Ik heb overgens ook het verlichtingsset met ledjes ingebouwd (dat moet je echt doen voor het samenvoegen van de romphelften.)
Maar ik durf dit niet te gebruiken.
Bij het afstellen van de servo uitslagen in huis gingen de servo's jutteren op het monent dat het rode beacon langzaam aanging. (dit gaat dus langzaam aan en uit om een zwaailicht te imiteren)
Nu trek dit setje stroom uit de ontvanger.
Ik ga eerst eens kijken hoe het werkt met een losse accu, of losse Bec.
Maar het kan ook zijn omdat de antenne (35 Mhz) door de romp gaat en vrijwel paralel loopt aan het stroom kabeltje naar dit ledje in de staart.
Alternatief zou natuurlijk kunnen zijn de antenne los onder de romp laten wapperen, maar dat lijkt mij niet aan te bevelen bij het watervliegen!

Groeten Willem

FANTASTISCH!!! Kan niet anders zeggen. Heerlijke kist! Ding stijgt met full flaps waanzinnig snel op en het was windstil en met flaps uit, gas op 0 komt hij perfect aanzweven! Geen enkel probleem met 'hangende staart' in de bochten, kist ligt werkelijk waar perfect! Echt veel fun ermee gehad! Aaalie en Wiebe waren erbij en ik ben benieuwd wie van de 2 er het eerste 1 heeft.. :D:D:D:D

Echt mooi ding, plenty power met een Turnigy 3536 motor en 10x6 prop. SUPER!

Rogier je zegt dit ding stijgt met full flaps waanzinnig snel op maar ze zijn toch juist om af te remmen.
Kun je een leek iets uitleggen over die flaps.
Bedankt
Ton

Back