Hee ik begrijp niet hoe dit asje tekort kan zijn.
Ik heb ook net de Funcub in elkaar gelijmt en mijn asje was lang genoeg voor 1 wiel + 2 stoppers (aan elke kant van het wiel 1 dus.)
IIk zie 2 oplossingen:
1) Nieuw asje buigen uit verenstaal (maar krijg je de oude nog los?
2) Gat wiel opboren naar 2 mm en over het verenstalen asje een messing buisje lijmen van 2 mm uitwendig en 1,2 mm inwendig.
Dan moet je natuurlijk ook nieuwe stoppers maken met 2 mm gat.
Wel was ik blij dat ik de set met drijvers er gelijk bijgekocht had, dus kon ik gelijk het staartwiel aanpassen zodat ik later het roer daar kan monteren.
Ik denk dat als ik het drijverset niet had gehad ik het staartwiel te hoog gemonteerd had zodat ik er later niet de koppeling voor wiel of roer had kunnen monteren.
Ik heb wel een ander probleem:
Nadat ik alles gemonteerd had volgens bouwbeschrijving lag het zwaartepunt veeeel te ver naar voren.
(meestal is het probleem dat het zwaarte punt van een model tever naar achteren ligt!)
Op het tekeningetje staat: accu voor de vleugel en ontvanger onder de vleugel.
Zwaarte punt op 80 mm van neuslijst (= 35% van de koorde)
Maar nu lag dit zeker 25 mm tever naar voren!
Totaalgewicht klopt precies (1130 gram)
Zwaartepunt was pas goed met 60 gram ballast in de staart.
Zwaarte punt was ook goed zonder accu.
Nu heb ik de ontvanger omhoog gebracht (ging net net de servo kabels, naar voren waren de kabels te kort) en de accu 100 mm naar achteren onder de vleugel geplaatst.
Nu is het zwaartepunt beter.
Wel heb ik wat schuim moeten weghalen en de accuruimte is achterin propvol en voorin leeg.
Dit is nog wel met wielen, met drijvers gaat het zwaartepunt weer iets naar achteren (dus moet de accu weer iets naar voren)
Net nog even de manual van de Easycub gedownload (romp en vleugel afmetingen zijn gelijk aan de Funcub) en tot mijn verbazing is bij beide vliegtuigen niet alleen het zwaarte punt gelijk (dat had ik wel verwacht) maar ook de plaatsing van alle componenten.
Nu heeft de Funcub een veel zwaardere motor en een veel zwaardere accu als de Easycub dus 1 van de 2 manuals kan niet kloppen.
Ik denk dus dat de manual van de Funcub fout is, beter is de ontvanger voorin te plaatsen en de accu achterin, anders krijg je het zwaartepunt dus nooit goed!
Groeten Willem