Multiplex Funcub 2010

He Willem, ook al een FunCub gekocht? Erik word gek als hij het hoort.
Bij mij ligt ie nog op de plank al 2 maanden, maar vandaag heb ik de Calmato verkocht en is er (nadat ik vandaag de Minimag weer in elkaar heb gezet na het laatste debakel in Nederweert) ruimte om ´m in elkaar te gaan zetten. Ron wil graag een zwevertje achter de FunCub hangen. Heb je een sleephaak ingebouwd?

Vandaag de Easy glider electric gesleept van Vliegman. (klitteband als sleephaak.)
Ging perfect. De volgende keer eens een cularis proberen
(setup turnigy 3548 1100 11x5,5 prop)

Rogier je zegt dit ding stijgt met full flaps waanzinnig snel op maar ze zijn toch juist om af te remmen.
Kun je een leek iets uitleggen over die flaps.
Bedankt
Ton

Dat kan ik wel.. ;-) Wat ik bedoel is dat hij binnen 1.5 meter van de grond af is en niet zozeer de snelheid. De flaps geven je lift en daardoor is hij erg snel in de lucht bij een klein beetje gas. ;) Snappie?

Ik heb gisteren ook de maiden gemaakt.

Ging prima maar na de landing bleek dat er een lager uit de motor verschoven was.
De oorzaak was dat bij het afstellen van de servo's thuis per ongelijk de prop op volle toeren tegen de tafelpoot gekomen was.
Op een Futaba FX18 kun je alleen 4 servo's per vleugel programmeren in het glider programma.
Per ongelijk wisselde ik flaps van de linker schuif naar de gasstick op de zender, en toen stond de motor dus op de flaps!
Gevolg asje krom.
Asje gedemonteerd en weer gericht (volgende keer toch een reserve asje bestellen!)
Maar bij de montage zat het Seegerringetje (borgringetje) op de as die het voorste lager vasthoud toch niet goed vast.
Op advies van een clublid nu voor dit borgringtje nu ook een asstopper (normaal voor je landingsgestel) op de as gezet.
Dit heb ik niet op het veld gedaan maar gisteravond thuis.

Maar over het vliegen:
Ik heb veel full scale gevlogen, zowel zwevers als motorkisten.
De grote vraag is hoe groot de uitslag van je flaps is.
Bij mijn Funcub is dit 80 graden, maar je zou tot 90 graden kunnen gaan.

Het effect van flaps is:

0 tot 20 graden:
veel meer lift van de vleugel door meer welving, maar wel iets meer weerstand (dus gas bijgeven).
Bij full scale gebruik je dit ook in de start op korte banen.
En in de landing bij het begin van de nadering.

20 tot 40 graden:
heel veel meer lift, maar ook zoveel meer weerstand dat je ook veel vermogen nodig hebt om dit te overwinnen, dit laatste is bij de funcub dus geen enkel probleem :p.
Bij de meeste full scale kisten dus alleen voor de landing, niet voor de start.
Dit gebruik je bij full scale op het moment dat je begint aan je landing en aan het dalen bent.

40 tot 60 graden:
Wel meer lift maar vooral veel weerstand.
Je kan zeer langzaam vliegen maar je moet flink gas geven.
Bij full scale gebruik je dit dus kort voor de touch down (op short final).
Zelfs met bijna volgas blijf je nog dalen, het voordeel is nu dat als je gas terugneemt de kist gelijk stopt, terwijl als je een doorstart moet maken de motor al op toeren is en je alleen iets minder flaps hoeft te geven (bij een doorstart nooit de flaps helemaal intrekken, dan val je gelijk uit de lucht!).

Meer als 60 graden flaps:
In feite geen voordeel meer in meer lift, maar vooral een soort luchtrem.
Dus nuttig als je snel hoogte wil verliezen of kort wil landen.

Bij full scale mag je de flaps alleen gebruiken als je lanzaam vliegt!

Ik heb dus nog maar weinig getest met de flaps op de Funcub, maar ik kan wel zeggen: ze werken prima :D.
Je hoeft maar weinig te corrigeren met je hoogteroer dus ik denk niet dat het echt nodig is om flaps te mixen met het hoogteroer.

Ik heb er dus nog niet uitgebreid mee getest, maar ik denk dat het bij de Funcub dus als volgt werkt:

Start:
zonder flaps gewone start, met maximaal half gas, en je bent na een paar meter al los.
15 graden flaps: nog sneller los!
30 graden flaps: je moet wat meer gas geven (let dus op het effect van je motor torque!) maar je bent gelijk los.
Meer las 30 graden flaps kun je alleen doen met zeer veel vermogen.

Landing:

Zonder flaps staat dit kistje ook in een paar meter stil, je kunt dan landen zonder motor.

Minder als 30 graden flaps heeft weinig effect in de landing.

30 graden flaps: je komt langzamer binnen en staat sneller stil.

50 graden flaps: je komt langzaam binnen, maar je moet wat motor vermogen erop houden anders moet je wel heel stijl dalen om niet te overtrekken.
Ben je ervaren, dan kun je natuurlijk een steile daling maken en vlak boven de grond de kist vlak trekken.
Alternatief is dus met gas een normale landing maken en vlak boven de grond het gas dicht trekken, dan sta je dus snel stil!

Full flaps:
Ongeveer gelijk aan boven, maar noch heftiger.

Het grote voordeel van de FunCub is dat je een lage vleugel belasting hebt en heel veel vermogen.
De aanbevolen 13x4 prop haalt niet het uiterste uit je motor en ook niet de maximale snelheid maar is heel effectief bij lage snelheden (als je dus speelt met je flaps).
Ook als je dus in feite teveel flaps geeft kun je dit opvangen met motorvermogen.
Maar toch zou ik adviseren om niet meer als 30 graden flaps te geven bij de start.
En bij de landing met full flaps de snelheid er dus inhouden, door er gas bij te geven, of met ervaring door een zeer steile daling.

Vanavond opnieuw spelen met de FunCub?
De weerberichten zijn prima!

Bestudeer ook eens op youtube de werking van flaps bij een full scale Funcub.
[URL="
- cubdriver749er.com - demo video 2[/URL]
Deze piloot gebruikt dus half flaps in de nadering, en full flaps in de landing.
In de start trekt hij eerst de flaps wat in, maar zodra de motor op volle kracht werkt geeft hij weer (bijna?) full flaps.
Deze kist heeft ook een extra sterke motor maar toch niet meer als 60 graden flaps!

p.s. als de deze full scale kist wil nadoen heb je dus 0 meter landingsbaan en 1 meter startbaan nodig met een beetje wind!

En even aan Olav:
Ik heb dus 4 servo's in de vleugel en hier 4 aparte kanalen voor gebruikt.
Dus kanaal 1 en 7 zijn rol en kanaal 5 en 6 zijn flaps.
Hiermee zijn alle kanalen van mijn zender in gebruik en heb ik geen ruimte voor de sleephaak.
Mischien een extra schuifje inbouwen in mijn FX18?

Groeten Willem

Laatst bewerkt door een moderator:
Mannen bedankt voor de super uitleg.
Op mijn leeftijd kan ik nog veel leren.
Nu nog aan een Funcub zien te komen.
Groeten
Ton

Toch nog even een vraagje.
Ik begrijp dat je b.v bij landen op een kleine plek kan spelen met gas, flaps en richting/ aileron.
Ik heb een FF9, waar zet je die flaps dan onder een knop of een schuif en aan welke kant?
En bedien je de flaps tegelijk dus gekoppeld of stuur je die ook appart aan.
Je hebt tenslotte maar 2 handen he.
Ton

Op mijn Futaba FX18 heb ik 4 kanalen gebruikt voor 4 servo's in de vleugel.
Dit omdat ik 4 HTX900 servo's gebruikt heb, deze zijn goed maar hebben vaak niet dezelfde middenstand.
Nu kan ik dus op de zender per servo de minddenstand, draairichting en maximale uitslagen corrigeren.
Het is belangrijk dat beide flaps altijd evenveel uitslag hebben.
Ook was het nodig dat 1 flapservo dus de andere kant op draaide.
Standaard gaat dus als 1 flap omhoog gaat de andere omlaag.
Dit heb ik nu dus ook in de programmering aangepast.
Ik heb de kist nu als "glider" geprogrammeerd omdat dat programma de meeste opties voor flaps heeft.
Al heb ik geen van de andere mixers (zoals rolroeren combineren met flaps) nu in gebruik.
Schuif 5 op de zender is nu dus flaps.
Schuif 6 op de zender is dan "butterfly" (flaps omlaag is dan rolroeren beide omhoog voor extra remwerking), maar deze staan op 0% en schuif 6 doet dus niets.

Heb je geen computer zender dan moet je de servo's koppelen met een Y kabel.
Je hebt dan wel 2 problemen:
1) hoe zorg je dat beide flaps precies evenveel uitslaat (= dus dure servo's)
2) Hoe zorg je ervoor dat beide flaps dezelfde richting uitslaan (= dus 1 servo ompolen (lastig!) of ander gat ik de vleugel snijden zodat je 1 servo andersom kan monteren.

Op de zender heb ik mode 2 (gas links)
De 2 rolroerservo's staan wel op 2 kanalen op de ontvanger, maar ik bedien ze dus gewoon met de rechterstick.
De flaps staan op de linkerschuif (dus 1 schuif voor de biedening van 2 servo's)
Moet ik dus de flaps bedienen dan laat ik de linker stick gewoon even los en verzet de linker schuif.
Mijn rechter duim blijft gewoon op de rechter stick voor rol + hoogte.
Dit is het voordeel van mode 2.
Je vliegt in feite vooral met de rechter duim en gebruik je linker duim voor de dingen die minder aandacht vragen, gas, richting en in dit geval flaps.

Groeten Willem

Laatst bewerkt:
Gisteravond weer heerlijk gevlogen..... Ook nog iets anders leuks ermee gedaan. Een wc rol (ongeveer 15 meter) erachter geknoopt en er vloog een Extra 300, een Corsair, een slowflyer en een Easystar achteraan. Was erg leuk en behalve dat de Extra tegen mijn landingsgestel vloog (gebeurde verder niks) was het echt leuk! Ik vloog langzaam met de Funcub en de anderen er achteraan.... Uiteindelijk was het de slowflyer (Knuffel) die de wc rol doormidden vloog. Erg leuk om te doen! Volgende keer een nieuwe rol mee.. :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat klinkt als een leuk geintje voor bij ons op de club!
Gewoon een of ander frutsel aan je model knopen en laat de jongens zich er maar op uitleven. ;)

Maar toch een vraag over het vlieg gedrag van de funcub.
Hoort het zo dat de funcub bij een "banking turn" zijn kont wel eens laat zakken?
Als ik zon bocht maak moet ik mee sturen met de rudder om hem recht door de bocht te krijgen,
anders trekt hij pontificaal zijn neus omhoog en hang ik aan de propeller.
Toch is mijn zwaartepunt wel goed denk ik, hij balanceert volgens het boekje.
Heeft misschien mijn absurd zware accu toch invloed op hoe hij zich gedraagt?
Ik vlieg namelijk met een forse 4400mah 3s pack (vliegt nog zo licht als een veertje!).

Dat klinkt als een leuk geintje voor bij ons op de club!
Gewoon een of ander frutsel aan je model knopen en laat de jongens zich er maar op uitleven. ;)

Maar toch een vraag over het vlieg gedrag van de funcub.
Hoort het zo dat de funcub bij een "banking turn" zijn kont wel eens laat zakken?
Als ik zon bocht maak moet ik mee sturen met de rudder om hem recht door de bocht te krijgen,
anders trekt hij pontificaal zijn neus omhoog en hang ik aan de propeller.
Toch is mijn zwaartepunt wel goed denk ik, hij balanceert volgens het boekje.
Heeft misschien mijn absurd zware accu toch invloed op hoe hij zich gedraagt?
Ik vlieg namelijk met een forse 4400mah 3s pack (vliegt nog zo licht als een veertje!).

Ik heb er geen last van! Gisteravond ook nog weer getest, maar ik heb geen hangende konten gehad. Scherpe bochten gemaakt, niks aan de hand. Vind hem echt perfect liggen. Ik heb hem gevlogen met 2200 3S Turnigy, maar ook met 3000 3S Turnigy. Beide gingen probleemloos

Dan moet ik denk ik toch maar even die accu naar voren halen.
Waar balanceert hij bij jullie?

Hij balanceert bij mij precies tussen de servodraden in de vleugel en die cirkels van de drukpers. Overigens heb ik mijn ontvanger binnenin aan de zijkant geplakt, boven het gat zeg maar en de accu liggen ver naar achteren....

Hmm bij mij heb ik hem geloof ik gebalanceerd op de voorste ligger, dat moet dus niet. :oops:
Bij mij zit de accu met zijn kont tegen het achterschot aan.

Ik zit nu te wachten op mijn 3e nieuwe as, want die is wederom in de lucht scheef getrokken.
Ondanks dat er nu zelfs iemand de propeller heeft voorzien van aluminium bus zodat die absoluut recht en gebalanceerd is.
Daarom dus nu maar de collet prophouder vervangen door eentje met zogenaamde maden schroefjes.
Of die het gaat houden is nog maar de vraag, maar ik denk dat mijn collet houder gewoon uit balans is ofzo.
Anders snap ik ook niet meer waarom ik steeds zomaar opeens die vibraties in mijn motor krijg. :(
De laatste poging ging zelfs voor 10 minuten goed, zelfs een paar minuten vol gas en als een beest tekeer gegaan.
En toen opeens BRRRRT, weer die trilling erop, waardoor ik met heftig brommende motor moest binnen vliegen.
De trilling was zo hevig dat er zelfs een met locktite gezekerd motorschroefje is gaan wieberen.

En het is zo vervelend, want in die 10 minuten ben ik helemaal verlieft geworden op hoe deze kist vliegt. :(

De motor zit met 2 schroefjes vast in de orginele MPX houder, met rode locktite zelfs.
Ik heb het gewoon gedaan zoals het moest, ik kan er ook geen kaas van maken.
Daarom dus maar 2 nieuwe asjes besteld en een ander soort prop houder.
Doet hij het nog een keer bij de nieuwe prophouder dan heb ik nog een 2e propeller om te proberen.
Doet hij het daarna NOG een keer dan gaat de hele motor naar een goed doel, en koop ik wel een andere setup..

ik had er ook last van. De prop meenemer was krom maar als ik de schroefjes goed vast knalde ging het een paar vluchtjes goed en dan weer BRRRrrrr schroefjes dan de schroefjes weer aan knallen (motor + motorplaatje) en dan ging het weer voor effe.
Ondertussen is de nieuwe (HC) propmenemer binnen en al weken zonder BBRRRRrrr maar met een krom motor plaatje
een colega modelvlieger had er ook een keer last van en daar was het ook opgelost door de motor en motorsteun schroefjes VAST te zetten/schroeven)

Succes

Laatst bewerkt:
Hmm bij mij heb ik hem geloof ik gebalanceerd op de voorste ligger, dat moet dus niet. :oops:
Bij mij zit de accu met zijn kont tegen het achterschot aan.

Dat is niet zo gek.... Want waar jij hem hebt gebalanceerd is ook niet zoals de manual aangeeft. Ongeveer 8cm vanaf het begin v/d vleugel.

Raar verhaal van je motoras. Ik had wel dat hij een keer piepte, maar toen bleek dat het motordraadje even tussen de romp en de buitenloper kwam. Draadje dus even met een klein stukje CA vastgezet....

Als ik zon bocht maak moet ik mee sturen met de rudder om hem recht door de bocht te krijgen, anders trekt hij pontificaal zijn neus omhoog en hang ik aan de propeller.
Hoort dat niet juist, dat je meestuurt met je rudder? Zo'n rudder zit er toch ook niet voor niets op?

Ja dat dacht ik eigenlijk ook, Klaas. ;)

Ik ben niet gewend met zulke enorme modellen te vliegen, eerst dacht ik dat het zo hoorde,
maar ik zie steeds meer mensen zeggen dat de funcub bij hun zo niet reageerd.
Eigenlijk vind ik het wel leuk, en leer je ook eens met die rudder te vliegen (nog nooit nodig gehad bij mijn kleinere modellen).
Maarja, als het zo niet hoort dan doe ik toch iets verkeerd. ;)

Back