Ik heb gisteren ook de maiden gemaakt.
Ging prima maar na de landing bleek dat er een lager uit de motor verschoven was.
De oorzaak was dat bij het afstellen van de servo's thuis per ongelijk de prop op volle toeren tegen de tafelpoot gekomen was.
Op een Futaba FX18 kun je alleen 4 servo's per vleugel programmeren in het glider programma.
Per ongelijk wisselde ik flaps van de linker schuif naar de gasstick op de zender, en toen stond de motor dus op de flaps!
Gevolg asje krom.
Asje gedemonteerd en weer gericht (volgende keer toch een reserve asje bestellen!)
Maar bij de montage zat het Seegerringetje (borgringetje) op de as die het voorste lager vasthoud toch niet goed vast.
Op advies van een clublid nu voor dit borgringtje nu ook een asstopper (normaal voor je landingsgestel) op de as gezet.
Dit heb ik niet op het veld gedaan maar gisteravond thuis.
Maar over het vliegen:
Ik heb veel full scale gevlogen, zowel zwevers als motorkisten.
De grote vraag is hoe groot de uitslag van je flaps is.
Bij mijn Funcub is dit 80 graden, maar je zou tot 90 graden kunnen gaan.
Het effect van flaps is:
0 tot 20 graden:
veel meer lift van de vleugel door meer welving, maar wel iets meer weerstand (dus gas bijgeven).
Bij full scale gebruik je dit ook in de start op korte banen.
En in de landing bij het begin van de nadering.
20 tot 40 graden:
heel veel meer lift, maar ook zoveel meer weerstand dat je ook veel vermogen nodig hebt om dit te overwinnen, dit laatste is bij de funcub dus geen enkel probleem

.
Bij de meeste full scale kisten dus alleen voor de landing, niet voor de start.
Dit gebruik je bij full scale op het moment dat je begint aan je landing en aan het dalen bent.
40 tot 60 graden:
Wel meer lift maar vooral veel weerstand.
Je kan zeer langzaam vliegen maar je moet flink gas geven.
Bij full scale gebruik je dit dus kort voor de touch down (op short final).
Zelfs met bijna volgas blijf je nog dalen, het voordeel is nu dat als je gas terugneemt de kist gelijk stopt, terwijl als je een doorstart moet maken de motor al op toeren is en je alleen iets minder flaps hoeft te geven (bij een doorstart nooit de flaps helemaal intrekken, dan val je gelijk uit de lucht!).
Meer als 60 graden flaps:
In feite geen voordeel meer in meer lift, maar vooral een soort luchtrem.
Dus nuttig als je snel hoogte wil verliezen of kort wil landen.
Bij full scale mag je de flaps alleen gebruiken als je lanzaam vliegt!
Ik heb dus nog maar weinig getest met de flaps op de Funcub, maar ik kan wel zeggen: ze werken prima

.
Je hoeft maar weinig te corrigeren met je hoogteroer dus ik denk niet dat het echt nodig is om flaps te mixen met het hoogteroer.
Ik heb er dus nog niet uitgebreid mee getest, maar ik denk dat het bij de Funcub dus als volgt werkt:
Start:
zonder flaps gewone start, met maximaal half gas, en je bent na een paar meter al los.
15 graden flaps: nog sneller los!
30 graden flaps: je moet wat meer gas geven (let dus op het effect van je motor torque!) maar je bent gelijk los.
Meer las 30 graden flaps kun je alleen doen met zeer veel vermogen.
Landing:
Zonder flaps staat dit kistje ook in een paar meter stil, je kunt dan landen zonder motor.
Minder als 30 graden flaps heeft weinig effect in de landing.
30 graden flaps: je komt langzamer binnen en staat sneller stil.
50 graden flaps: je komt langzaam binnen, maar je moet wat motor vermogen erop houden anders moet je wel heel stijl dalen om niet te overtrekken.
Ben je ervaren, dan kun je natuurlijk een steile daling maken en vlak boven de grond de kist vlak trekken.
Alternatief is dus met gas een normale landing maken en vlak boven de grond het gas dicht trekken, dan sta je dus snel stil!
Full flaps:
Ongeveer gelijk aan boven, maar noch heftiger.
Het grote voordeel van de FunCub is dat je een lage vleugel belasting hebt en heel veel vermogen.
De aanbevolen 13x4 prop haalt niet het uiterste uit je motor en ook niet de maximale snelheid maar is heel effectief bij lage snelheden (als je dus speelt met je flaps).
Ook als je dus in feite teveel flaps geeft kun je dit opvangen met motorvermogen.
Maar toch zou ik adviseren om niet meer als 30 graden flaps te geven bij de start.
En bij de landing met full flaps de snelheid er dus inhouden, door er gas bij te geven, of met ervaring door een zeer steile daling.
Vanavond opnieuw spelen met de FunCub?
De weerberichten zijn prima!
Bestudeer ook eens op youtube de werking van flaps bij een full scale Funcub.
[URL="
- cubdriver749er.com - demo video 2[/URL]
Deze piloot gebruikt dus half flaps in de nadering, en full flaps in de landing.
In de start trekt hij eerst de flaps wat in, maar zodra de motor op volle kracht werkt geeft hij weer (bijna?) full flaps.
Deze kist heeft ook een extra sterke motor maar toch niet meer als 60 graden flaps!
p.s. als de deze full scale kist wil nadoen heb je dus 0 meter landingsbaan en 1 meter startbaan nodig met een beetje wind!
En even aan Olav:
Ik heb dus 4 servo's in de vleugel en hier 4 aparte kanalen voor gebruikt.
Dus kanaal 1 en 7 zijn rol en kanaal 5 en 6 zijn flaps.
Hiermee zijn alle kanalen van mijn zender in gebruik en heb ik geen ruimte voor de sleephaak.
Mischien een extra schuifje inbouwen in mijn FX18?
Groeten Willem