Multiplex Funcub 2010

Nou, ik heb eindelijk een nieuwe as en collet binnen, en nu trilt die #$@ motor nog steeds!
Ik ben er helemaal klaar mee met die rot motor.. :mad:

Daarom ga ik maar gewoon compleet opnieuw beginnen met het aandrijf setje.
Wat er krom is weet ik niet, maar ik heb geen zin om de rest van het seizoen te gaan zitten klooien..
Heeft iemand nog een goed advies voor een motor bij hobbyking die er lekker in past en nog geen ge$%# gegeven heeft?

Ik heb de volgende motor/prop/accu combinatie voor de fun cub:
Turnigy TR35-48-B 900kv motor
propellor APC13x4
lipo accu 3S 200mah

Met deze combinatie vliegt de fun cub als een speer. 15 minuten met wisselende snelheden is gemakkelijk te halen.

Wel even de motor niet op de fun cub monteren, maar op een testbankje laten draaien. De motor zal waarschijnlijk trillingsvrij draaien. Monteer je deze motor nu op de fun cub dan is de kans groot dat de motor hevig gaat trillen. Dit komt niet door de motor, maar door de slappe construktie van de neus van de fun cub. In een vorig bericht heb ik beschreven hoe je dit kunt oplossen.
 
Ik heb de volgende motor/prop/accu combinatie voor de fun cub:
Turnigy TR35-48-B 900kv motor
propellor APC13x4
lipo accu 3S 200mah

Met deze combinatie vliegt de fun cub als een speer. 15 minuten met wisselende snelheden is gemakkelijk te halen.

Wel even de motor niet op de fun cub monteren, maar op een testbankje laten draaien. De motor zal waarschijnlijk trillingsvrij draaien. Monteer je deze motor nu op de fun cub dan is de kans groot dat de motor hevig gaat trillen. Dit komt niet door de motor, maar door de slappe construktie van de neus van de fun cub. In een vorig bericht heb ik beschreven hoe je dit kunt oplossen.

Sorry, een 2 vergeten. Accu is 2200mah
 
De motor trilde bij mij ook uit de funcub, de laatste poging zelfs zo hevig dat ik vol gas niet aan durfde.
Dat lag dus niet aan de funcub.
 
Ik zou ook graag een FUNCUB aanschaffen. Ik heb nog 2 motoren liggen die ik eventueel (niet) zou kunnen gebruiken.

1. een HIMAX HC3516-1130 die uit mijn gecrashte AcroMaster komt. Ik vloog hier met een 11 x 6 prop. Deze motor is soortgelijk met de motor die MPX aanraadt alleen heeft deze een KV van 1130 i.p.v. 850.

2. een AXI 2820/10 (KV 1200 - 151 g)

Van beide zou ik het liefst de HIMAX gebruiken want de AXI is zwaarder. Welk verschil geeft dat in de vlucht met een KV van 1130 ten opzichte van KV 850?

Bedankt voor een antwoord,

Jos


Er is een "haartje in de boter" gekomen!! Daarom nogmaals bovenstaande vraag.

Groetjes,

Jos
 
Wat meer KV is niet zo'n probleem, mischien moet je een wat kleinere prop kiezen.
Ik vlieg met de 13x4 en die is perfect met een 910 KV motor.
(Turnigy Sk 35-36-910)
Geeft niet veel snelheid maar wel veel trekkracht bij de start.
Door de lage spoed is het stroomverbruik in normale vlucht erg laag.
Ik kan makkelijk 20 minuten vliegen op een 3S2200
Dat komt dus neer op gemiddeld 6 ampere bij halfgas!
Stationair op volgas terkt hij 25 ampere, maar zoals gezegd loopt dat hard terug als de kist in beweging is.
Met jouw motor moet je kijken dat je niets overbelast, dus denk dan aan een 12x4 prop.

Neem niet een te zware motor, dan moet er echt lood in de staart!
Bouw je de Funcub precies volgens het boekje dan moet er 50 gram lood in de staart!
Plats je de accu helemaal achterin (dek je wel gedeeltelijk de luchtuitlaat af) dan heb je geen lood nodig.
Als ik dit geweten had voor de bouw dan had ik de romp iets aangepast!

Groeten Willem
 
Het probleem met het vibreren van de motor op de fun cub lijkt opgelost.
In eerste instantie heb ik het probleem bij de motor gezocht. De oorzaak is echter de licht uitgevoerde elapor neus. Gebruik je de voorgeschreven motor dan zal alles wel ok zijn. Gebruik je een sterkere motor dan onstaan er bij een bepaald toerental flinke trillingen. De oplossing is dan de neus stugger te maken. Hiervoor heb ik vanuit de neus naar de romp toe vier 6mm gaten geboord (ongeveer 15 cm lang) en in deze gaten rondhout gelijmd.
Verder geen problemen met trillingen meer gehad.

Dag Wim,

Welke setup gebruik jij dan?
Kan ik even vergelijken met die van mij.

Gewoon met een boor vanuit de kop naar achter?
welke plekken heb je dat gedaan?
Koolstof staafjes moet dus ook kunnen.

Ton
 
Wat meer KV is niet zo'n probleem, mischien moet je een wat kleinere prop kiezen.
Ik vlieg met de 13x4 en die is perfect met een 910 KV motor.
(Turnigy Sk 35-36-910)
Geeft niet veel snelheid maar wel veel trekkracht bij de start.
Door de lage spoed is het stroomverbruik in normale vlucht erg laag.
Ik kan makkelijk 20 minuten vliegen op een 3S2200
Dat komt dus neer op gemiddeld 6 ampere bij halfgas!
Stationair op volgas terkt hij 25 ampere, maar zoals gezegd loopt dat hard terug als de kist in beweging is.
Met jouw motor moet je kijken dat je niets overbelast, dus denk dan aan een 12x4 prop.

Neem niet een te zware motor, dan moet er echt lood in de staart!
Bouw je de Funcub precies volgens het boekje dan moet er 50 gram lood in de staart!
Plats je de accu helemaal achterin (dek je wel gedeeltelijk de luchtuitlaat af) dan heb je geen lood nodig.
Als ik dit geweten had voor de bouw dan had ik de romp iets aangepast!

Groeten Willem

De romp aangepast, wat bedoel je daarmee?

Jos
 
Als ik de problemen met het zwaartepunt van tevoren geweten had had ik ruimte gemaakt in de staart voor de ontvanger en de unit voor de boordverlichting.
Nu zit de ontvanger voor het zwaartepunt, achter de "voorruit" van de cockpit en in de weg bij een accuwissel.
Ook had ik de uitlaat voor de warme lucht aangepast.

Houd er rekening mee:
Mijn motor weegt maar 112 gram, veel andere hebben nog zwaardere motoren!
Dan krijg je dus nooit het zwaartepunt goed zonder lood in de staart!
Ik zit zelf nog steeds te overwegen om lood in de staart te doen.
De kist weegt nu 1150 gram vliegklaar.
Met 50 gram in de staart dus 1200 gram.
En dan kan ik veel makkelijker de accu wisselen en blijft het koellucht gat open.

Groeten Willem
 
ik heb de funcub gebouwd volgens het boekje en met de aandrijfset van multiplex (had geen zin toen te wachten op HK) en ik heb geen lood nodig gehad....
 
mbt uitgebrande regelaars, hou deze achter en boven de 'waterlijn'
als t model op zijn kop in t water staat. Accu en motor mogen drijfnat worden.
(wel je lagers regelmatig olien)

Graupner heeft een spuitbusje 'wetprotect',
inspuiten regelaar, ontvanger en servo printjes en servo potmeters.
Dit spul zou een oude TV onder water kunnen laten werken.

Slappe neus, bekend probleem, ook bij acromaster en parkmaster.
klapprop wil vaak helpen.
Maar een andere oorzaak kan de regelaar timing zijn, dat die bij vol gas / veel toeren
fout gaat lopen waardoor ie gaat overslaan, dit geeft een heftige trilling waardoor neus kapot kan slaan.
Motor en propbalancering hoeft dus niet de 1e oorzaak te zijn.
 
Hmmm, misschien leerzaam, hoe weet je welke timing je moet gebruiken?
En als de timing niet klopt is die trilling dan constant of juist soms?
Ik heb de laatste keer namelijk 5 minuten probleemloos kunnen vliegen tot het weer mis ging.
 
Soms.. Afh van warmte regelaar, vochtigheidsgraad, enz.. (aardstralen)

Toer motor eens op zonder prop (hoger toerental) als ie dan 'hikt'
(cq uit je vingers slaat, eerug leerzaam)
weet je zeker dat je tegen dit probleem kunt oplopen.

Gewoon een andere timing proberen en kijken of t probleem nu wegblijft.
 
Programma kaart BK

Soms.. Afh van warmte regelaar, vochtigheidsgraad, enz.. (aardstralen)

Toer motor eens op zonder prop (hoger toerental) als ie dan 'hikt'
(cq uit je vingers slaat, eerug leerzaam)
weet je zeker dat je tegen dit probleem kunt oplopen.

Gewoon een andere timing proberen en kijken of t probleem nu wegblijft.

Kijk, dit is een handig dingetje, voor €6,-.

HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY BESC Programming Card

Had ik ook dat probleem voor een hoog polige motor(14 polen, TR 35-42D)had ik de timing op high gezet, maar niet lekker handig, bij langzaam draaien en het taxien (misschien wel goed voor een kleine,high-speed prop):confused:
Dus gewoon op middle zetten, dan draait hij ook lekker langzaam, goed met de (originele, maar dan van HB!) 13x4 prop, lekker te regelen. En toch gewoon half gas lekker rondvliegen (volgas recht omhoog!).
Wel je prop-meenemer erop zetten, wil je zien of de boel een beetje krom is!
Ik heb de (zacht aluminium) M5 meenemer draad-end een beetje krom gehad, dus niet die van de motor, want dat kleine "spinnertje" wiebelde een beetje.
Voorzichtig "richten" en de boel zoemt weer netjes.;)
Groetjes,
Kees
 
mja misschien moet ik maar eens wat plastic plaatjes bij gaan lijmen.
Dat ding finaal afhakken voor een motorschot vind ik toch wat ver gaan. ;)
 
Als er hier nog mensen zijn die belang hebben bij een gebouwde funcub, pb me maar. Hij mag weg met de servo's er nog in (6 stuks op dit moment). Ik heb de originele doos ook nog.
 
Rogier: ben je de fibraties zat?

Sven:
Boren gaat mij niet lukken.
Ik heb het even geprobeerd op een oude Eazystar.
Uiteraard komt de boor er gemakkelijk in maar hij hapt rondom te veel weg het wordt geen mooi rond gat.
Daardoor zullen de staafjes ook te los komen te liggen.
Dus misschien onderin in de lengte op de bodem van het koelkanaal een houten plaatje van voor tot achter.
Daarop een dwars schot gelijmd net achter de motor strippen.
Zo heb je wel een goed verband ook in dwarsrichting.
Ton
 
Back
Top