Multiplex Funcub 2010

Oja, dat gaat een stuk vloeiender! Op de landing na dan :D :D (geintje!).

Maar tipje van mijn kant (ik begrijp dat deze funcub je eerste vliegende model is?)... Maar eerst snelheid, dan pas hoogteroer omhoog ;)... Bij de funcub kan alles (zoals je merkt), maar beter om deze methode niet er automatisch in te slijten, want als je bijvoorbeeld een iets kritischer toestel gaat vliegen, dan lig je na 5 meter via een stall op zijn rug op de grond.
 
Ach ja, de landing kan vloeiender. Ik kwam eigenlijk wat te hard, maar hij kan wel tegen een stootje. ;) Ik had nog nooit eerder met zo weinig wind gevlogen en moest met het landen wel even wennen.

De Funcub is inderdaad mijn eerste (en enige) vliegtuig. Ik vlieg nu zo'n 8 maanden zonder enige problemen, totdat ik twee weken geleden door een schrikreactie (door iets wat naast me gebeurde) opeens de Funcub even uit het oog verloor en ik de Funcub liet neerstorten. De voorkant zat nogal in elkaar en een 5 mm motoras was krom. Het verbaasde me nogal hoe makkelijk dit ding weer met kokend water in de goede vorm te krijgen is. Uiteindelijk was de enige schade een asje. Asje vervangen en hij vliegt weer als vanouds.

En bedankt voor de tip. Ik vraag me echter af of ik wel een kritischer model wil. Ik vind de Funcub geweldig, maar denk niet dat ik qua vliegtuigen veel verder zal gaan. Ik ben uiteindelijk meer van de 1:8 offroad wagens. ;)
 
Ongelukjes zitten altijd in een klein hoekje idd... Had je met dat kokend water niet dat die bubbels erg gingen opzwellen? Ik begrijp dat je die met de achterkant van een lepel weer plat zou moeten kunnen drukken. Maar een deuk in mijn hoogteroer (opgelopen tijdens bouwen :( ), is er wel uit, maar het blijft een bobbelige lelijke plek. Dat lepelgebeuren werkte niet. Dus uiteindelijk vlakgeschuurd en overgespoten.

Ik snap het qua landen ;). Was ook niet al te serieus bedoeld... Wat dat betreft leer je vanzelf. Het helpt om wat minder stijl binnen te komen, dan gaat de snelheid er ook meer uit, en heb je ook meer tijd om vlak voor de landing de kist horizontaal te brengen. Zie hoogteroer helemaal aan eind van mijn video.
 
Ongelukjes zitten altijd in een klein hoekje idd... Had je met dat kokend water niet dat die bubbels erg gingen opzwellen? Ik begrijp dat je die met de achterkant van een lepel weer plat zou moeten kunnen drukken. Maar een deuk in mijn hoogteroer (opgelopen tijdens bouwen :( ), is er wel uit, maar het blijft een bobbelige lelijke plek. Dat lepelgebeuren werkte niet. Dus uiteindelijk vlakgeschuurd en overgespoten.

Ik snap het qua landen ;). Was ook niet al te serieus bedoeld... Wat dat betreft leer je vanzelf. Het helpt om wat minder stijl binnen te komen, dan gaat de snelheid er ook meer uit, en heb je ook meer tijd om vlak voor de landing de kist horizontaal te brengen. Zie hoogteroer helemaal aan eind van mijn video.

Het oppervlak is inderdaad wel wat minder glad geworden, maar het valt best mee vind ik zelf. En ach, ik vind dat ook niet zo erg. De Funcub is voor mij geen kunststuk. Ik had trouwens wel het idee dat het oppervlak er wat beter uitbleef zien als ik niet te veel water tegelijk gebruikte. De stukken die ik met minder water tegelijk heb gedaan zien er gladder uit dan de stukken waar ik veel water in een keer heb gebruikt. Ik heb ook met een lepel zitten spelen, maar dat werkte bij mij ook niet echt.

En landen gaat eigenlijk vrijwel altijd heel goed. Af en toe gaat het wel eens wat ruw. Het kon dit keer wel wat minder ruw, maar het lijkt via op de camera ook erger dan het eigenlijk was. Ik weet dat als ik minder hoog aankom, ik ook beter kan landen. Met meer wind kom ik wel vaker stijl aanvliegen en dan kan dat ook prima, maar met weinig wind heb je dan net wat te veel snelheid.
 
:confused: ik heb met mijn eerste 4 mm as bijna een jaar intensief gevlogen (overal en nergens) en is pas krom gegaan toen hij opvolgas achter een mais stengel bleef haken bij het opstijgen en de prop in de grond sloeg :confused:
 
:confused: ik heb met mijn eerste 4 mm as bijna een jaar intensief gevlogen (overal en nergens) en is pas krom gegaan toen hij opvolgas achter een mais stengel bleef haken bij het opstijgen en de prop in de grond sloeg :confused:

Na eerste lipo, terug taxiën naar clubhuis, gas dicht op moment dat ie terras op rolt zoals ik gewend ben. Echter eerste toestel met staartwiel, rolt erg licht en rolde ook (met stilstaande prop) door tot tegen clubgebouw, tik... asje klein beetje krom. sindsdien voornemens om 'm te fixen, maar nog geen tijd voor gemaakt, wel veeeeeeeeeel gevlogen.

Gisteren nieuwe motor binnen gekregen, met 5mm as :D


Iemand toevallig nog ergens Funcubs zien liggen? Welke zaak kan nog uit voorraad leveren? Ze lijken weer overal uitverkocht (MPX voorraad weer op???)
 
Door een ruige landing?

Nee gewoon taxieën over het veld even vol gas geven en krom was het asje
lekker hoor, nou even uitzoeken welke motor ik moet hebben, ik wil geen motor bij HK
kopen omdat het mij te lang duurt voordat ik deze hier heb.
iemand een idee welke motor en waar ik hem snel kan krijgen ?
idee was een robbe roxxy of zo
 
Erg jammer is mij ook overkomen.
Neem er nu een met een 5 mm asje!
Ik heb een HK en weet even niet wat je zo snel hier kunt krijgen.
Kan je wel helpen aan een reserve asje.
Succes
Ton
 
Erg jammer is mij ook overkomen.
Neem er nu een met een 5 mm asje!
Ik heb een HK en weet even niet wat je zo snel hier kunt krijgen.
Kan je wel helpen aan een reserve asje.
Succes
Ton

Ik monteer deze motor wel in een ander toestel maar dan met de prop op de motor inplaats van op de as, dus heb ik geen nieuwe as nodog maar wel bedankt voor het aanbod, even kijken voor een nieuwe motor.
 
En anders als je geen as meer hebt deze van 4 mm staal maken wat je per meter koopt.
Op lengte zagen, in de boor kolom of machine met een stukje schuurpapier wat weg halen (org. asje is iets dunner) plat kantje aan het einde maken en klaar is Kees (asje).
Motor monteren prop er op en vliegen met die hap.
 
Moet kunnen specs zijn oke.
Ik geef het er niet aan uit lijkt overigens sprekend op degene die je al hebt.
Voor mij geen 4 mm asjes meer zeker niet van HK dat is bagger.
Hopelijk heeft deze een sterkere as.
Tip van vliegman is niet verkeerd dat zou ik eerst proberen kost minder en zal beslist sterker zijn.
Mijn voorkeur heb ik al eerder gepost maar dan moet je weer wachten.
Succes
Ton
 
Laatst bewerkt:
Die as maken heb ik laatst gedaan moest te lang wachten op nieuwe van HK
Asjes zijn bijna allemaal hetzelfde, de mijne was gebroken op de inkeping waar het veertje ingedrukt word dit is dan een zwak punt.
Deze heb ik nu er niet meer op zitten de motor blijft toch wel in elkaar.
Je kunt het ook oplossen zoals multieplex het met de motor heeft vast gezet geen inkeping maar een dun veer ringetje en dan een wielstopper 4 mm.
Maar de originele motor die multiplex voorschrijft is ook niet heilig, bij ons op de club heeft iemand een mentor met de org. setup van multiplex en daar rammelt ook alles uit elkaar andere motor rammel rammel rammel ook shit
Dus nieuw toestel met weer die setup nieuw, en wat denk je!!!!!!! juist rammel rammel rammel, dus dikke schit en veel geld kwijt, maar er zit wel een of andere kooi constructie bij deze motor, deze gemonteerd en wat denk je stil wel heeeeeeeeeeeel merkwaardig.
 
Back
Top