Multiplex Funcub 2010

Hoi Jan,

Heb zelf geen mixer gebruikt en stuur actief tegen. Als je niet kunt corrigeren tijdens het inschakelen, ben je bijna genoodzaakt een mixer te gebruiken, in dat geval de regelunit eruit gooien. Heb zelf de voorkeur voor niet snelheid-geregelde flaps vanwege de reactiesnelheid, regelaar vind ik meer iets voor landingsgestellen of schaalkisten, maar goed, dat is persoonlijk.

Uitslagen zijn niet te groot, prima mee te vliegen, maar hou er wat gas op, vooral bij volle flaps, dan valt ie niet ineens weg.

Uitslagen te zien in post 814, hieronder kopietje van plaatje wat ik erbij had staan:
flaps.gif

Hoi Jan,

Heb zelf geen mixer gebruikt en stuur actief tegen. Als je niet kunt corrigeren tijdens het inschakelen, ben je bijna genoodzaakt een mixer te gebruiken, in dat geval de regelunit eruit gooien. Heb zelf de voorkeur voor niet snelheid-geregelde flaps vanwege de reactiesnelheid, regelaar vind ik meer iets voor landingsgestellen of schaalkisten, maar goed, dat is persoonlijk.

Uitslagen zijn niet te groot, prima mee te vliegen, maar hou er wat gas op, vooral bij volle flaps, dan valt ie niet ineens weg.

De DX8 kun je de flaps met een instelbare snelheid laten bewegen, en de compensatie van het hoogteroer gaat in dezelfde snelheid mee.

Als je ze in 1 of 2 seconden laat bewegen is dat snel zat.

Maar zonder mixer zou hij toch niet zo nadrukkelijk mogen opveren. Althans, ik heb nooit die ervaring gehad. Tenzij de flaps volledig uit gooit op topsnelheid.

Mijn flaps gaan ook ongeveer zover als in de animated gif. Misschien 10 graden minder.

Hallo allen...

Inmiddels al weer een paar maanden geleden dat ik meldde dat ik mijn FunCub aan het bouwen was. Die is inmiddels klaar en heeft ook al gevlogen. Superleuk, moet m nog wel even doorkrijgen en hij vliegt (uiteraard) totaal anders dan mijn PZ Corsair (1.10 m breed).

FF over het vliegen met de Funcub. Ik vind dat hij maar slecht reageert op de ailerons, dit ben ik wel gewend van mijn Corsair, die vliegt alleen maar op ailerons en haast niet met rudder. De FunCub daarentegen moet ik meer met rudder vliegen. Is dit herkenbaar voor jullie? Ik ben nog bezig een juiste mix te vinden tussen ailerons/rudder, lijkt al in de buurt te komen. (EDIT 22-9-2011: inmiddels de juiste uitslagen gevonden door mixen op de DX7, gaat al een stuk beter)

Op Youtube heb ik een filmpje gezet van een van de vluchten met de GoPro HD bovenop gemonteerd. Nou, dat heb ik geweten, hield de FunCub ternauwernood in de lucht. Voor het filmpje: zoek op Youtube 'rc heerhugowaard funcub luna beach', dan moet je m kunnen vinden. Hoe krijgen jullie trouwens de filmpjes in jullie berichten?

Laatst bewerkt:
Even prophangen geoefend... Ben er nog niet zo goed in, maar in ieder geval lukt het gedurende toch wel redelijk aantal seconden.

Die video op het strand is inderdaad beetje link zo. Geen idee, je hebt heel veel snelheid nodig om hem in de lucht te houden. Toch zou hij wel 200 gram moeten kunnen tillen, getuige het feit dat sommigen een 4000 mAh vliegen. Of heb je er EN een 4000 mAh en die go-pro in ziten? ...

Ja de funcub is een toestel dat perfect is om beter met roer te vliegen. Met de juiste uitslagen vind ik hem redelijk reageren op aileron. Wat ik zou verwachten van een funcub. Het is natuurlijk geen 3D aerobatics monster.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hij hangt goed te zien op het filmpje.
Gaat mij nog niet lukken maar heb ook te veel accu aan boord.
Wat heb jij er ook al weer in zitten?
Ton

In dit hele draadje is alles al een keer uitgelegd, dus ik denk als je alles wilt weten dat je er maar eens voor moet gaan zitten, en ja het is geen beginners kist. Maar met een beetje kunnen sturen is deze kist goed te vliegen, maar als ik kijk naar je vliegkunsten kunnen er nog wel een paar lessen bij:yes::yes::mrgreen:

Hallo allen...

Inmiddels al weer een paar maanden geleden dat ik meldde dat ik mijn FunCub aan het bouwen was. Die is inmiddels klaar en heeft ook al gevlogen. Superleuk, moet m nog wel even doorkrijgen en hij vliegt (uiteraard) totaal anders dan mijn PZ Corsair (1.10 m breed).

FF over het vliegen met de Funcub. Ik vind dat hij maar slecht reageert op de ailerons, dit ben ik wel gewend van mijn Corsair, die vliegt alleen maar op ailerons en haast niet met rudder. De FunCub daarentegen moet ik meer met rudder vliegen. Is dit herkenbaar voor jullie? Ik ben nog bezig een juiste mix te vinden tussen ailerons/rudder, lijkt al in de buurt te komen.

Op Youtube heb ik een filmpje gezet van een van de vluchten met de GoPro HD bovenop gemonteerd. Nou, dat heb ik geweten, hield de FunCub ternauwernood in de lucht. Voor het filmpje: zoek op Youtube 'rc heerhugowaard funcub luna beach', dan moet je m kunnen vinden. Hoe krijgen jullie trouwens de filmpjes in jullie berichten?

In dit hele draadje is alles al een keer uitgelegd, dus ik denk als je alles wilt weten dat je er maar eens voor moet gaan zitten, en ja het is geen beginners kist. Maar met een beetje kunnen sturen is deze kist goed te vliegen, maar als ik kijk naar je vliegkunsten kunnen er nog wel een paar lessen bij:yes::yes::mrgreen:

Ach, ik had een vlucht of 15 ervaring met een easystar, verder ook geen ervaring. Tot nu toe heb ik de funcub nog niet (hard) gecrashed. Geen brokken gemaakt in elk geval

Op het filmpje lijkt het overompenseren, dus minder extreme uitslagen maken. De funcub kan je heel subtiel sturen. Misschien lag het ook aan de cameras, maar dat zou een funcub niet zo extreem moeten merken volgens mij

Hmmm, vandaag toch iets te enthousiast geweest

ik heb 2 lipo's leeg gevlogen, 1x 12 minuten, 1 x 11 minuten
bij de 1 ging er 99 % in, bij de ander 94%. de 2e vlucht moest ik eerder landen omdat ik al power miste. Hij wilde de lucht al niet meer in.

Ik ben wel aardig bezig geweest met inverted vliegen, en een beetje stunten. volgende keer wat voorzichtiger aan

kan het voor de lipos kwaad dat ze zover zijn ontladen?
de spanningen zijn nog prima, goed gebalanceerd. lipo's zijn niet heet/bol geworden tijdens de vlucht/het laden, dus er lijkt mij niks aan de hand

Oeps.... Overkomt ons allemaal wel een keer. Percentage zegt me niet zoveel, het gaat om de celspanning na de vlucht. Aangenomen dat je niet onder de 3.20 Volt bent geweest zal ie van 1x wel niet stuk gaan. Als je er maar geen standaard praktijk van maakt ;).....

Hier nog wat beelden van woensdag. Het was echt windstil.

Ook wel leuk is rond 0:40 een flat rudder turn. Dus vol roer en met ailerons compenseren. Dan maak je een bijna vlakke bocht. Rond 2:00 nog een keer met de ailerons in beeld.

En de laatste landing.... zachter kan ik ze niet maken :p.

Dank je!

Gisteren een 13x4 APC prop erop gezet. Even proefgedraaid, en dat loopt erg mooi. Ik heb normaal een 11x5.5 erop (en tijdelijk 13x6 voor dat prophangen), maar de kleinere spoed props lijken toch mooier voor een kist als de funcub.

Zal vandaag even testvliegen.

Oeps.... Overkomt ons allemaal wel een keer. Percentage zegt me niet zoveel, het gaat om de celspanning na de vlucht. Aangenomen dat je niet onder de 3.20 Volt bent geweest zal ie van 1x wel niet stuk gaan. Als je er maar geen standaard praktijk van maakt ;).....

Nee hoor, ik weet niet precies hoeveel, maar in elk geval ruim daarboven

en netjes gevlogen :)

Dank je!

Gisteren een 13x4 APC prop erop gezet. Even proefgedraaid, en dat loopt erg mooi. Ik heb normaal een 11x5.5 erop (en tijdelijk 13x6 voor dat prophangen), maar de kleinere spoed props lijken toch mooier voor een kist als de funcub.

Zal vandaag even testvliegen.

Volgens mij is 13x4 ook de formaat welk MPX levert bij de aanbevolen Himax Motor. Ik heb hem erop zitten en hij bevalt goed.

Ik hoor het wel hoe hij jou bevalt ?

Ja ging lekker vandaag met die 13x4. Alleen mijn 1000 kV is denk ik iets te veel kV. In ieder geval was de batterij sneller leeg dan normaal met de 11x5.5.

Misschien dat ik een 900 kV er nog eens op moet proberen. Dat zit ook al dichter tegen het origineel aan.

Een keer dus ook in de low voltage cut off, maar precies 1 meter boven de grond met full flaps terwijl ook nog een paar van die vervelende horzels net bedachten om op mij te landen... Dus de neus zakte hard naar beneden, maar kon uit dat beetje snelheid nog net genoeg hoogteroer geven om hem zonder schade neer te zetten. Pff, geluk gehad dus.

Even prophangen geoefend... Ben er nog niet zo goed in, maar in ieder geval lukt het gedurende toch wel redelijk aantal seconden.

Die video op het strand is inderdaad beetje link zo. Geen idee, je hebt heel veel snelheid nodig om hem in de lucht te houden. Toch zou hij wel 200 gram moeten kunnen tillen, getuige het feit dat sommigen een 4000 mAh vliegen. Of heb je er EN een 4000 mAh en die go-pro in ziten? ...

Ja de funcub is een toestel dat perfect is om beter met roer te vliegen. Met de juiste uitslagen vind ik hem redelijk reageren op aileron. Wat ik zou verwachten van een funcub. Het is natuurlijk geen 3D aerobatics monster.

Hi Mavlo77.

Ik denk dat sneller vliegen inderdaad een boel oplost. Mijn bedoeling is juist om mooie beelden/plaatjes vanuit de lucht te schieten met de FunCub. Misschien nog maar eens proberen met full flaps e.d. Ik vlieg met een 3S 2200 Mah, ongeveer 180 gram. Moet niet zo'n probleem zijn denk ik. Waarschijnlijk wil de FunCub om zijn lengte-as draaien door het gewicht van de GoPro HD bovenop de vleugel. Ik ga 's proberen zonder de behuizing van de GoPro HD.

Hmmm, vandaag toch iets te enthousiast geweest

ik heb 2 lipo's leeg gevlogen, 1x 12 minuten, 1 x 11 minuten
bij de 1 ging er 99 % in, bij de ander 94%. de 2e vlucht moest ik eerder landen omdat ik al power miste. Hij wilde de lucht al niet meer in.

Ik ben wel aardig bezig geweest met inverted vliegen, en een beetje stunten. volgende keer wat voorzichtiger aan

de spanningen zijn nog prima, goed gebalanceerd. lipo's zijn niet heet/bol geworden tijdens de vlucht/het laden, dus er lijkt mij niks aan de hand

Hi Mr. Mark.

Ik heb een lipo buzzer op mijn FunCub/Corsair tijdens het vliegen. Als de ontlading in de buurt van 3.5 komt gaat de buzzer af EN een rood lichtje knippert, beiden duidelijk hoorbaar en zichtbaar vanaf het 'vliegveld'...
Een goeie is o.a. te koop bij RC Hellvoet, +/- 15 Euri...

Hi Mavlo77.

Ik denk dat sneller vliegen inderdaad een boel oplost. Mijn bedoeling is juist om mooie beelden/plaatjes vanuit de lucht te schieten met de FunCub. Misschien nog maar eens proberen met full flaps e.d. Ik vlieg met een 3S 2200 Mah, ongeveer 180 gram. Moet niet zo'n probleem zijn denk ik. Waarschijnlijk wil de FunCub om zijn lengte-as draaien door het gewicht van de GoPro HD bovenop de vleugel. Ik ga 's proberen zonder de behuizing van de GoPro HD.

Zou toch moeten kunnen zonder flaps hoor. Met flaps vlieg je wel langzamer, maar wordt ie juist ook wat zenuwachtiger en gaat de neus omhoog iets. Dus voor mooi stabiel opnames maken weer niet ideaal.

Opnames een tijdje geleden vanaf de funcub, toen zonder flaps (behalve bij opstijgen en landen):

Back