Ook ik heb een funcub en heb naar aanleiding van in dit forum en rcgroups beschreven trillings problemen tijdens de bouw preventief maatregelen getroffen. In de genoemde forums heb ik verschillende oplossingen gezien waarvan een aantal, naar mijn overtuiging, niet significant bijdragen aan reductie van de trillingen. De door struggleforlife voorgestelde oplossing ziet er mijns inziens geloofwaardig uit en is een degelijker maar ook complexere uitvoering van de versteviging die ik gemaakt heb. Ik wil hieronder laten zien hoe en waarom ik ik welke maatregelen preventief genomen heb.
In mijn opleidingsverleden heb ik meerdere malen regeltechniek theorie met daarin een belangrijk onderdeel modelvorming langs zien komen. Helaas zijn met de jaren, waarbij ik het geleerde maar beperkt gebruikt heb, de theoretische scherpte wat verdwenen. Bij de modelvorming was het altijd weer de kunst een goed (begrijpbaar en controleerbaar) model van de werkelijkheid te maken. Daarna was het -relatief- eenvoudig mogelijk trillings-gedrag te beinvloeden. In de mechanische wereld was het model meestal beschreven als een massa-veer systeem. Zie o.a.
Trilling - Wikipedia en
Tweede-ordesysteem - Wikipedia.
Mijns inziens is het grootste probleem bij de funcub dat de romp-motorophanging verbinding relatief zwak is ter hoogte van het uitneembare kapje. Mij is opgevallen dat de motor en neus (massa) is relatief bewegelijk (veer) met de romp verbonden. Als je nu maar genoeg (trillings)energie in deze massa stopt, en als het tegen zit ook nog met de juiste (resonantie) frequentie dan gaat dit best wel trillen. Trillings energie krijg je o.a. door (lichte) onbalans in motor/propellor tijdens het draaien. Nu zijn er zoals altijd meerdere mogelijkheden om de gevolgen hiervan te beperken:
1: Verhogen massa: hierbij heb je meer energie nodig voor dezelfde beweging en frequentie gaat omlaag. Alles wat je aan de neus toevoegt (inclusief aluminium motor mount) help, maar is voor een vliegtuig wel ongewenst 'dood' gewicht. Dit heeft niet mijn voorkeur.
2: Stijvere constructie, ofwel zorg dat de veer 'slechter' wordt. Bij de Multiplex Mentor zit ter links en rechts van de kap opening een kunststof koker. Deze koker overbrugt de verzwakking en maakt de totale constructie veel stijver. Een dergelijke versteviging heb ik ook aan mijn Funcub toegevoegd. Met deze aanpassing is er meer energie nodig (lees bijvoorbeeld meer onbalans in prop) om dezelfde trilling uitslag te bereiken. En dit is juist de bedoeling.
In het voorstel van struggleforlife maar ook in de oplossing van Sven (en vele anderen) hebben is het op een dergelijke wijze gedaan, en ik geloof in deze oplossing.
Ik heb zelf de slechts 2 3mm dikke (holle) carbon staven toegevoegd (in lijn met Albert Einstein "Make everything as simple as possible, but not simpler" ), zie foto's:
(Deze foto's waren niet t.b.v. deze draad gemaakt, en brengen daarom de carbon versteviging niet optimaal in beeld.)
Andere problemen kunnen zijn een matige bevestiging van de motormount delen (b.v. door het niet geheel 'doorlijmen' of de bevestigings schroeven onvoldoende aangedraaid; is minder stijve constructie). Veel van de getoonde oplossingen focussen alleen op verbetering van de motor bevestiging, maar lost mijns inziens een relatief klein deel van het trillings probleem op.
Het zwak aan mijn betoog is dat ik het bovenstaande niet heb kunnen controleren, ik heb geen metingen voor en na het aanbrengen van de staven gedaan. Tot nu toe heb ik geen (bovenmatige) trillingen heb waargenomen. Zelfs niet met een kromme motoras (helaas heb ik dit al meerdere keren gehad.) Ik hoop dat het bovenstaande helpt om een goede oplossing ter voorkoming van trillingen te kiezen.