Multiplex Funcub 2010

Mja, ik denk dat je gelijk hebt.
Ga toch wel even experimenteren met props, want 13x4 is natuurlijk wel extreem langzaam. Ik kon wel 15 minuten vliegen op 2200mah! véééél te lang.
Maar inderdaad denk ik dat voor de snelheid beter een ander vliegtuig erbij kan nemen, of mijn T28 verder opvoeren...

Ik vind de piper prima vliegen, veel trekkracht en toch een redelijke snelheid. Als ik zin heb om snel te vliegen pak ik Thunderbolt van de plank. Low en slow...dan de cub..:D
 
watervliegen Heinsberg

Vandaag afgesproken met Lomax-thijs om te gaan watervliegen in Heinsberg(D) (eerst effe langs de modelbouwzaak maar die was hellaas

Een paar plaatjes van deze mooie vliegdag in oktober.

CIMG7023Medium.jpg

CIMG7014Medium.jpg

CIMG7012Medium.jpg

CIMG6548Medium.jpg

CIMG7024Medium.jpg
 
Ik snap er weer eens geen snars van...

ik had dus, nadat de oude in puin was gevlogen, een nieuwe funcub in elkaar gezet. de electronica heb ik van de oude kunnen gebruiken, die was nog prima.
alles mooi afgesteld en de maiden gedaan vandaag.
Alles prima, vloog als een tierelier, maar de power was ver te zoeken. Klimmen was al lastig, snelheid was maar een fractie van wat het was. Als ik lekker een bocht wilde maken of gewoon lekker door wilde vliegen moest ik al 3 kwart gas geven... Prophangen zat er al helemaal niet in

iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
ik moet wel zeggen dat de vorige eens hard op de neus is geland, maar toen was alleen het asje waar de prop op zit krom. De motor deed het nog, asje was niet krom en geen gekke geluiden oid. Als de motor kapot zou zijn zou ik dat wel moeten kunnen zien, of horen lijkt me?
 
Dat kan je het beste teste door even een andere regelaar te proberen. Ik heb (met een goedkope regelaar welliswaar) zoiets ook wel eens gehad. Uiteindelijk heb ik m maar gewoon weggegooid.

In elk geval de regelaar even calibreren met maximale uitslag.
 
ik blijf rare dingen hebben met die funcub.

ik heb nu de nieuwe versie (de vorige was blijkbaar iets anders, o.a. kleiner richtingsroer, dat terzijde)
bij de vorige vloog ik ongeveer 8 a 10 minuten op een 3s 2200mAh lipo (~80 % ontlading)
ondertussen 2 lipos bijgekocht, ook 3s 2200mAh van turnigy en omgerekend zou ik op deze 13-15 minuten vliegen. Ik heb de regelaar wel opnieuw ingesteld, en onder andere de motorrem er afgehaald (bevalt niet, maar ook dat terzijde) maar verder geen gekke dingen.
Ik leek ook meer power te hebben. Of ik heb super lipos gekocht (lijkt me niet, waren goedkope dingen), of de regelaar was eerst totaal verkeerd afgesteld (fabrieksinstellingen, dus lijkt me ook niet). Wel heb ik de neus erg verstevigd, de alu motormount en wat latjes in de neus verlijmd.


Blijkbaar verlies je met die vibrerende neus enorm veel power, dus zeker iets om in de gaten te houden


Hoe lang vliegen gemiddeld met welke lipo's?
 
bij de vorige vloog ik ongeveer 8 a 10 minuten op een 3s 2200mAh lipo (~80 % ontlading)
ondertussen 2 lipos bijgekocht, ook 3s 2200mAh van turnigy en omgerekend zou ik op deze 13-15 minuten vliegen.

Ik weet niet of je vroeger een voldoende had voor rekenen, of hier een tikfout gemaakt hebt, maar iets klopt er niet... :rolleyes:

3s 2200 8-10min, hoe kun je dan uitrekenen dat een andere 3s 2200 ineens 13-15min uithoudingsvermogen zou hebben ??? :confused::confused:

Vliegtijd is erg afhankelijk van hoeveel gas je vliegt :p
 
ik heb gekeken wat er in gaat na 8 minuten vliegen

bij de oude ging er ongeveer 1500 mah in bij 8 min vliegen,
bij de nieuwe lipo ging er bij 8 minuten ongeveer 1000 mah in (ongeveer het zelfde gevlogen, ook wat 3d)

ik had nu ook het idee dat ik met minder gas geven dezelfde snelheid haalde als met de oude fc/lipos
 
Wat voor ontlaad capaciteit hebben je oude lipo's en welke de nieuwe lipo's?

Ik vlieg 8 minuten met Turnigy 2200 mah 20C accu's. Dan heb nog gemiddeld 45% over van de capaciteit van de accu. Dus 10 minuten moet ook wel haalbaar zijn..
 
ik heb gekeken wat er in gaat na 8 minuten vliegen

bij de oude ging er ongeveer 1500 mah in bij 8 min vliegen,
bij de nieuwe lipo ging er bij 8 minuten ongeveer 1000 mah in (ongeveer het zelfde gevlogen, ook wat 3d)

ik had nu ook het idee dat ik met minder gas geven dezelfde snelheid haalde als met de oude fc/lipos

OK, nu snap ik waar het vandaan komt :thumbsup:
Zal heel erg aan de gasstand liggen, wellicht vlieg je wat voorzichtiger met je nieuwe kist?
Oude LiPo's gaan ook steeds minder goed presteren, heb er hier verschillende liggen waar ik eigenlijk niet meer mee vlieg. Ook exact dezelfde (merk/type/capaciteit) die dan stukken slechter geworden zijn.

Ik gok het op ouderdom van LiPo's...

Gisteren toevallig lang heel laag aan het vliegen geweest met weinig gas, tot is (met full flaps :shock:) ineens begon te zakken. Gas had geen zin meer, LiPo he-le-maal leeg gevlogen. Das niet best voor die dingen, wat Roel doet is vele malen beter.
Lipometer gaf overigens -1% aan, meer eruit dan er ooit in heeft gezeten dus :rolling:
 
De oude lipos zijn 25 c. de nieuwe zijn 25-35 (wat volgens mij verkooppraatje is voor 25)
de oude lipos hadden er beide ongeveer 15-20 vluchten op zitten, dus ze zijn nog niet verouderd

qua vliegwerk heb ik ongeveer het zelfde gedaan. beetje loopings draaien, beetje gek doen, zelf wat prophangen (niet dat dat me lukt, maar goed...)

ik houd het op de neusversteviging, hij klonk ook veel rustiger. je hoorde de motor tot half gas amper herrie maken, maar hij ging wel als een speer vooruit
 
Laatst bewerkt:
Back
Top