Zo, ook mijn FunCub heeft woensdag haar eerste vluchtjes gemaakt.
Het ging niet helemaal zonder problemen, maar uiteindelijk is het toch allemaal goed gekomen.
Mijn FunCub is voorzien van de Multiplex aandrijving, met de 840Watt motor (3616) en voorzien van de bijgeleverde prop, 13x4. FunCub is gebouwd volgens beschrijving, niets van aanpassingen gedaan, die mede FunCub eigenaren hebben uitgevoerd. Het enige wat ik gedaan heb, is in de motorsteun, een spantje overdwars geplakt, in de (volgens mij daarvoor bestemde) uitsparingen.
Ze wordt gevlogen met een 33oomah accu. Ze is bij ons op de Club ingevlogen door een ervaren piloot, om het zelf te doen, is mij het kistje me net te dierbaar.
De eerste vlucht ging gewoon super, beetje up moeten trimmen, maar verder vloog ze echt geweldig. Voor de tweede vlucht, stelde mijn 'invlieger' voor, om de trim weg te halen, en dmv de sub trim erin te zetten, zodat ik weer alle trim mogelijkheden had. Klaar voor de start, los na 1,5 meter mbv flaps, en toen ging het mis. Ze dook zo de grond in, hij wist haar weer omhoog te trekken, en in de lucht te houden. Ik dacht alleen maar, daar gaat mijn motor, en mijn kistje. Rondje gevlogen, en geland. Bij aankomst bij de FunCub, bleek de prop afgebroken te zijn, één kant was de halve lengte weggeslagen. Oorzaak de subtrim niet opgeslagen.
Ze maakte een heftig geluid, maar dat was dus duidelijk de onbalans in de prop. Bij nadere inspectie, bleek er verders niet aan de hand te zijn. Hij had nog een andere prop bij zich, een 11x4,7 welliswaar, maar dat zou het ook wel doen. Prop gemonteerd, starten, en na 3 meter vol gas, schoot de prop er, met propadapter en al.
Nu bleek de prop niet genoeg te klemmen, waardoor hij net niet genoeg klemde op de as van de motor. Prop een beetje geruimd met een propruimer, en vliegen. Geen centje pijn, geen kromme as, helemaal niet aan de hand.
Kortom, ik ben super tevreden of de FunCub. Hopen dat ik niet alle problemen ondervindt, die hier veelvuldig voorbij zijn gekomen.
Een maar....................... Ik had meer van de Multiplex aandrijving verwacht. Ik heb dus dezelfde aandrijving waarmee ze hier in dit filmpje van Multiplex vliegen, maar wat ik gezien heb, met mijn eigen FunCub, heb ik zo mijn twijfels, of mijn FunCub tot alles in staat is, wat er in dit filmpje gedaan wordt, que prophangen, qua snelheid, etc. Ik had het idee, dat de mijne een stukje minder snelheid en kracht had, dan het filmpje doet vermoeden.
MULTIPLEX FunCub - YouTube.
Verders is het echt een super coole kist. Volgende stap, is een setje drijvers aanschaffen, voor een extra dimensie, de grootse vijand van mij: Het water.