Multiplex Funcub 2010

Ik zou inderdaad met een easystar-achtig iets beginnen.
Dat is toch minder kwetsbaar en gemakkelijker te repareren als het fout gaat.
Neem wel iets met rolroeren, dan leer je daar direct mee vliegen, bv Easystar 2.

De FunCub is een geweldig vliegtuigje, kan heel rustig, maar met de juiste motor ook heel pittig gevlogen worden.
Ook heeft hij diverse leuke mogelijkheden, bv sleephaak, flaps, drijvers wat hem best speciaal maakt, maar ik zou hem als volgende stap houden.

Succes,
Jan

Heren, Dames ook,

Ik ben bijna lid van een club. Ik wil daar zsm mijn motor brevet halen zodat ik daar ook zelfstandig in mijn eigen tijd kan vliegen.

Men wil, ( en ik ben het daar wel mee eens ) alleen examen afnemen in een kist met landingsgestel. Vliegen kan ik wel. Ik scheur rustig mijn rondjes in een Micro stryker, en andere micro's.

Enfin ik zoek dus een leuke motorkist om mijn brevet mee te vliegen. Nu denk ik aan een Mentor of Funcub.

Ik zit hier in het FunCub draadje, dat realiseer ik mij wel. Toch zou ik jullie willen vragen wat jullie van beide kisten vinden. Advies? Raad? Kist te koop?

Alvast bedankt.

Jeroen

Zeker voor de funcub gaan, zoals de naam al zegt heb je hier later veel meer fun mee, en de mentor is in mijn ogen een stuk minder doordacht en een saai vliegend vliegtuig ;)

Dank voor je aanbod, maar ik denk dat ik toch maar voor een "echte" FunCub ga. Flaps e.d. zijn wel leuk om mee te spelen. En er zullen idd wel weinig mensen zijn die er vanaf willen.

Dank voor je aanbod, maar ik denk dat ik toch maar voor een "echte" FunCub ga. Flaps e.d. zijn wel leuk om mee te spelen. En er zullen idd wel weinig mensen zijn die er vanaf willen.

En het mooie is, dat als je hem nieuw koopt en hem dus ook zelf "bouwt", je er helemaal bekend mee bent, en dat is ook wel fijn.
Dan zul je ook merken dat je hem, net als al die andere mensen, nooit meer weg doet :D.

Verstevig wel direct het landingsgestel, zeker achter, want dat is later nogal lastig.

Veel Fun met je Cub!

Jan

En, nog kans gehad, tijdens het waaien door, om je nieuwe prop/motor combo te proberen?

Nog wezen kijken op het gras veldje, aan de spieringweg? Het gras bij de boseilanden staat nu wel erg hoog. Ben van de week nog even wezen vliegen daar, om mijn easystar af te stellen.

Groeten Ron

Hoi Ron,

Ik heb het setje al een paar keer getest nu en het vliegt prima. Imheb het veldje zien liggen! Ziet er mooi uit. Ook heb ik nog een andere plek gevonden. Aan de IJweg, net voorbij het Haarlemmermeerse bos.

Als ik bij de bos eilanden vlieg gebruik ik het asfalt om te stijgen en landen. Het gras is daar inderdaad heel hoog. Ik heb nog nooit op gras geland.

Wat ik wel merk is dat het achterwiel steeds opnieuw gebogen moet worden, omdat anders de Funcub niet meer recht vooruit gaat tijdens taxien. Ik ben van plan om er een ander staartwiel op te monteren.

@ CRG
Ik ben zelf een maand of 2 geleden begonnen met vliegen. En heb de Funcub als trainer gekozen. Zonder hulp de lucht ingestuurd en zonder hulp weer op de grond gezet. Gaat nu al een accupack of 15 goed. Op de propellor na, heb iknog geen schade gehad.

Wel had ik van de winter een aardig aantal uren gemaakt op simulators. Ik wil niet zeggen dat hulp overbodig is, maar zonder kan het dus ook.

groeten

@Ron:

Ik zag vanmiddas dat ze het gras aan het maaien waren bij de Boseilanden. Werd tijd ;-) Eens kijken of er nu een beetje te vliegen (landen) valt!

Ik heb gister gevlogen met een Cherry wood 13x4 propeller HobbyKing R/C Hobby Store : Cherry wood 13x4 propeller op de Funcub.

IMAG0260.jpg

Ik moet zeggen dat vliegt ook wel lekker. De prop is wat zwaarder dan de stock plastic prop waardoor hij niet gelijk op snelheid is.
Dat maakt het vliegen wat mooier en meer scale vind ik.
En het ziet natuurlijk mooier uit dan de stock plastick prop.

Wel een beetje aan de groooooote kant deze prop, heb je ook gemeten hoeveel ampère deze trekt op je regelaar, hoe groter de prop hoe meer stroom verbruik hoe korter de vlucht.

Standaard zit er ook een 13x4 prop op de aanbevolen set van multiplex. ;)

Deze prop is van hout en lijkt daarom wat groter/robuster..
Maar buiten dat... ik heb gemeten met een watt meter en alles blijft binnen de waarden.
De motor en ESC temperatuur is na het vliegen niet warmer dan met de plastic prop.

Hoi allemaal,

Recent in het bezit gekomen van een MPX Funcub RR. Deze ochtend het toestel afgewerkt... échter 1 klein probleempje... de prop wil maar niet blijven zitten op de motorshaft.

De onderdelen die ik meekreeg (standaard aandrijfset) zijn:

- Propeller (uiteraard)
- Propeller driver
- Collet
- Spinner

Als ik de instructies volg (http://www.multiplex-rc.de/fileadmin/content/dateien/downloads/as_funcub_5sp.pdf) krijg ik de prop maar niet aangespannen op de motoras. Zou de boring niet diep genoeg zijn of mis ik een onderdeel? Enkele foto's hieronder.

full
full

Alvast bedankt voor enige tips.

Grtz,

Jens

Laatst bewerkt door een moderator:
In het slechtste geval heb jij een 5mm. doormeter prop-bevestigingset en is de as-doormeter van je motor 4mm.

Indien je alsnog de juiste meenemer/propbevestiging hebt:
Dan zou ik alvast eens proberen door een rondsel tussen alu-spinner en prop te monteren, mogelijk is dan de combinatie: draad niet ver genoeg in de alu-spinner getapt en/of prop basis niet dik genoeg voor deze as-daptor, zodat je deze niet ver genoeg op de adaptor as krijgt .

de voorkant/spinner moet wel los kunnen draaien van de prop, anders kun je hem niet vast genoeg aandraaien, als je het dus eens probeert met een opvul ringetjes tussen de prop en de spinner, of je gebruikt een moertje ( met ringetje erachter) van de juiste maat die je met een steeksleuteltje kan aandraaien.

Heya,

Bedankt voor handige replies. De prop driver zit nu goed vast op de motoras (zo goed dat het niet meer los te krijgen is).

Jammer genoeg heeft mijn Funcub (met standaard setup) ook last van de reeds beschreven vibraties... vanaf +/- 50% throttle. Prop zélf is in balans. Hopelijk helpt een alu motor mount deze hevige vibraties weg te krijgen.

Grtz

Alu schot kan het probleem oplossen. Zit adaptor netjes op de as? Soms zitten er onderin de zaagsnedes braampjes, waardoor adaptor scheef op de as komt te zitten, check dat even :cool:

Ook bij mij bleek de echte oorzaak van het trillen een kromme motoras te zijn.
Het was nauwelijks zichtbaar, en hij had ook geen harde klap gemaakt, toch zag ik (bij toeval) dat het asje niet zuiver meer was en met een nieuwe as zoemt hij weer als een bijtje zonder enige trilling. :D

Grtz,
Jan

Back