Multiplex Funcub 2010

alu motorspant funcub

Hallo,

Enkele weken geleden aan het watervliegen geweest en hierbij mijn motor en regelaar naar de *@#$:onweer: geholpen. Ik heb de kist overgenomen van iemand anders en daarbij geen problemen gehad totdat ik 4 accu's achter elkaar leeg vloog. Eerst de motor naar de knoppen en enkele tellen later kwam er ook rook uit de regelaar. Jammer, maar die dingen gebeuren. Mijn fout, had ik van te voren maar beter moeten kijken wat er in zat.

Nu heb ik ondertussen een nieuwe (andere) motor en regelaar binnen. Allebei net een beetje sterker. Echter, nu past de motor niet meer op het motorspant.

Ik lees op verschillende plaatsen dat je nu ook een aluminium motorspant voor de funcub kunt bestellen. Ik krijg dit echter niet gevonden.

:Wie kan mij helpen? ::help:

Groeten Robert,

De orginal setup heeft een massa aan power .
Voor de lesvluchten zijn wij al naar 10 x 5 prop gegaan .
voordeel daarvan is ook de langere vliegtijd

Nog grotere setup krijg je grotere problemen. :oops:
En de aluspant is precies hetzelfde als de plastiken , alleen uit alu.

Past die niet op de plastik motorspant past hij ook niet op de alu versie .

Mvg Johan

alu motorspant funcub

Hallo Mannen,

Bedankt voor jullie reacties.:thumbsup: Hier kan ik wat mee. En dat de motorspant van plastic ook goed is dat wist ik wel, maar mijn nieuwe motor heeft een andere steek als de oude motor. Vandaar dat ik een nieuw spant wil hebben. En als ik dan toch moet kiezen, dan toch liever aluminium.

Groeten Robert,

motorspant

Robert,
Een plaatje hard aluminium van 4 mm dik en een half uurtje zagen, boren en tappen en je hebt een nieuw motorspant naar wens.
Groeten, Wim

Hallo Mannen,

Bedankt voor jullie reacties.:thumbsup: Hier kan ik wat mee. En dat de motorspant van plastic ook goed is dat wist ik wel, maar mijn nieuwe motor heeft een andere steek als de oude motor. Vandaar dat ik een nieuw spant wil hebben. En als ik dan toch moet kiezen, dan toch liever aluminium.

Groeten Robert,

Robert,
Een plaatje hard aluminium van 4 mm dik en een half uurtje zagen, boren en tappen en je hebt een nieuw motorspant naar wens.
Groeten, Wim

Snelle jongen jij Wim,
zagen, boren, tappen, vijlen in 4mm. hard aluminium, niet vergeten eerst nog even alles uitmeten en dat allemaal op een halfuurtje? :o
Of bedoelde je halfuurtje koffiepauze tussendoor ;)

Hoi eenieder,
wel ik heb nu ook eindelijk de Funcub aangeschaft en de tips en tricks van jullie kwamen erg goed te pas bij het bouwen. Bedankt daarvoor.
Ik woon in Amersfoort en vlieg ook wel eens op hetzelfde terrein als eerder benoemd op de site. Echter met een Wilga/ Extra 300 en een Cesna, kleinere parkflyers dus. Zodoende heb ik toch nog een paar vraagjes en hoop dat jullie mij kunnen helpen
1- Ik heb nog geen ervaring met deze propellers maar naar het schijnt moet ik het gat uitboren om deze passend te maken? (heb ik gedaan mbv bijgeleverde pasring). Maar het vastzetten begrijp ik niet. Op een gegeven moment dan draaid de as gewoon mee bij het vastschroeven van de prop, zelfs als ik de motor aan de binnenzijde tegenhoudt. Is er een speciale manier voor? Het is toch de bedoeling dat de ring over het asje verder naar achteren schuift waardoor het asje zich strakker om de motor-as zet…? Toch heb ik het gevoel dat het asje gewoon meedraaid waardoor de ring zich dus niet verder naar achteren plaatst. Ik ben bang dat de prop er gewoon vanaf vliegt, erg lastig tijdens de vlucht…
2- De CG is volgens de handleiding 80mm achter voorzijde vleugel. Met de 2650 batterij moet deze echt onder (en wat naar achteren) de vleugel worden geplaatst anders is de funcub veel te “front heavy”. Dit komt niet overeen met de handleiding waar de batterij “voorin” moet….??? Is dat bij die van jullie ook zo?
3- Kan het wel de 2650 batterij? En de 3000? Qua gewicht en rustig vliegen….
4- Doordat de batterij dus zover naar achteren moet vroeg ik mij af waar jullie dan de ontvanger hebben geplaatst? Ik gebruik de AR6210 (hoofd ontvanger met 2e back up ontvanger). Zouden al die ge-tie ribte servo kabels niet voor inteferentie kunnen gaan zorgen? De hoofdontvanger zit nu in het gat onder de vleugel (bij al die servo kabels) en de secundaire in het cockpithuis. Is dat ok?
5- De ESC moet volgens de handleiding achter de motor? Past echt niet dus ik heb hem in die “tunnel” onder de motor geplaatst met de koelribben naar voren. Kan je mij vertellen of dat ook een goede plek is?
6- De stangen voor de ELE en Rudder vindt ik nogal kort (heb aan het eind 1mm over). Zal ik er wat locktite oid op smeren (na het afstellen) zodat deze echt niet los kunnen gaan tijdens gebruik? Of zijn er andere truckjes voor?
Alvast bedankt en ik hoop binnenkort met meerdere van jullie mee te kunnen gaan vliegen
fijne dag nog
Tarkan

Hoi Tarkan, dat zijn een hoop vragen, ik vlieg ook met een FC in Amersfoort op vathorst airport... Neem je cub anders een keer mee op een mooie avond. Meestal zijn er wel piloten die kunnen helpen. Vraag dan ff naar Robert of naar mij.

Gr. Mickael

Hoi Mickael,
Zal ik zeker doen. Enige indicatie van wanneer jullie weer gaan vliegen daar?
Als ik de FC mee wil nemen moet hij wel afgebouwd zijn toch (zie vragen) ? Ach en anders neem ik mijn Wilga ook wel mee.
Lijkt mij erg leuk en leerzaam, dus ik doe graag mee
alvast bedankt en tot dan

En de aluspant is precies hetzelfde als de plastiken , alleen uit alu.

Past die niet op de plastik motorspant past hij ook niet op de alu versie .

Mvg Johan

Onzin Johan, absoluut niet hetzelfde. Stijfheid is vele malen beter en geometrie is anders. Beide posts voor die van jou linken naar alu spant, daar zitten slobgaten in waardoor andere motoren wel degelijk passen :rolleyes:

Kunststof motorspant is bron van de bekende trillingsproblemen met de Funcub. Dit onderdeel gebruikt MPX in veel modellen, de grote 13x4 Funcub prop die MPX voorschrijft is echter iets te veel van het goede.

Probleem met het spantje is torsie, aan de zijkanten zit het motorspant vast, in het midden kan deze voorover/achterover gaan trillen bij bepaalde toerentallen, zeker als men nog een gaatje bij moet prikken om een andere motor passend te krijgen. Aluminium lost dit probleem op.

Zorgvuldige montage (goed vastzetten, nog eens natrekken), balanceren van propeller, goed motortje etc. kan het probleem verminderen, sommige vliegen al lang met kunststof motorspant zonder problemen.

MPX heeft inmiddels ingezien dat motorspantje van kunststof niet voldoet, inmiddels leveren ze de Funcub dan ook standaard met een aluminium motorspant. Nee, dat gaan ze in alle waarschijnlijkheid niet communiceren, dat is publiekelijk toegeven dat ze tientallen duizenden producten geleverd hebben met een motorspant wat eigenlijk niet voldoet.

Heb hier een nieuwe staan, normale set #21 4243, zoals ik vermelde met aluminium motorspant. Gaat speciaal projectje worden, kom er nog wel op terug. Hoop er dit weekend aan te kunnen beginnen, volgend weekend moet ie vliegen... :cool:

alu motorspant funcub

Motorspant heb ik binnen gekregen. Motor past er zo op:celebrate:. Dus alweer een probleem de wereld uit. Ik kan weer vliegen met de funcub.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp.:thumbsup:

Robert Biemans,

Heb hier een nieuwe staan, normale set #21 4243, zoals ik vermelde met aluminium motorspant. Gaat speciaal projectje worden, kom er nog wel op terug. Hoop er dit weekend aan te kunnen beginnen, volgend weekend moet ie vliegen... :cool:

Hehe eindelijk zijn ze bij Multiplex wijzer geworden.
Bijna de hele RC wereld schreeuwt er om en nu zijn ze dus pas wakker.
Is deze ook geschikt voor meerdere steekmaten of alleen Multiplex.
Ik denk dat ik het antwoord al kan raden maar ben toch nieuwsgierig.
Ton

alu motorspant funcub

Hallo helitony,

In je vorige bericht waarin je een link plaatste naar rc-addict is te zien dat de motorspant geschikt is voor een turnigy motor, zelf plaats ik er een torcster op. Dus als antwoord op jouw vraag: passen er meerdere motoren op dit spant?

Ja, er passen meerdere motoren op doordat er voor de motorbevestiging slobgaten zijn gebruikt.

Groeten Robert,

Vergissing van je Robert, want de vraag was bedoeld voor Mijnheer Rob en ging over de Multiplex alu motorspant of die geschikt is voor meerdere steekmaten.
Ton

Hoi Tony, van 1 merk past alles feilloos op dit spantje, mag je raden welk merk... :rolleyes:

Helaas alleen MPX, kun je ze ook niet kwalijk nemen natuurlijk... Er zijn overigens wel passende motoren te vinden zoals deze, waar as al goed zit en patroon met MPX overeen komt.

Hoi,

Tijdens mijn vakantie in Frankrijk aan het water, waar ik overigens samen met een modelvlieger uit Parijs gevlogen heb, begon mijn Funcup ook met de bekende vibraties. Maar.......pas na ruim een jaar. En wat doe je dan in Frankrijk waar in de zeer wijde omtrek geen modelbouwzaak te vinden is? Samen met hem, voor zover als wij technisch konden communiceren, want dan is de Franse taal toch wel moeilijk, besloten om heel het kunststof schot vast te lijmen aan de romp. Dus rondom epoxy. Tevens een iets kleinere propellor gemonteerd een 12x6 ik had al ruim een jaar 13x4. En wat denk je........................verder helemaal geen lijst meer gehad en samen naar hartelust weer volop gevlogen. Hij met brandstof en ik electrisch. Eén groot feest. Foto's komen nog.

Groetjes, Erik.

Een bijzonder goedemiddag allen,
vraagje over de funcub: stel je wilt langzaam kunnen vliegen zonder direct gebruik te hoeven maken van de flaps of "over"-compenseren mbv de motor en ELE. Dan heb je over het algemeen niet teveel gewicht aan boord. Nu heb ik 3 type batterijen:een 2450 mah, een 2650 mah en een 3000 mah. Is er iemand die vliegt met nog zwaardere batterijen zonder al teveel te moeten compenseren met snelheid? (ik las zelfs iets over 5000 mah...)? Met de 2650 moet ik deze al helemaal achterin leggen om een goede Cg te krijgen dus die 3000???
ps, ik gebruik de sleephaak contsructie met een ring erdoorheen om de CG te bepalen (deze positie ligt nog geen 8mm achter de officiele CG cfm handleiding)
alvast bedankt en een fijne dag nog
gr Tarkan

Hee die Erik, welkom terug in het land :cool: Wanneer gaan we nou eens watervliegen? Moet er toch eens van komen!

Probleem met het spantje is torsie, aan de zijkanten zit het motorspant vast, in het midden kan deze voorover/achterover gaan trillen bij bepaalde toerentallen, zeker als men nog een gaatje bij moet prikken om een andere motor passend te krijgen. Aluminium lost dit probleem op.

besloten om heel het kunststof schot vast te lijmen aan de romp. Dus rondom epoxy. Tevens een iets kleinere propellor gemonteerd een 12x6 ik had al ruim een jaar 13x4. En wat denk je........................verder helemaal geen lijst meer gehad en samen naar hartelust weer volop gevlogen.

Helemaal duidelijk, foto's blijven natuurlijk welkom! Door motorspant vast te lijmen aan de romp kan deze in het midden niet meer voor/achterover kantelen en is probleem verdwenen. Had er nog niet aan gedacht, maar als domping eenmaal goed staat een simpele maar doeltreffende oplossing :thumbsup:

Ben begonnen aan nieuwe Funcub, er zat een los blaadje in de handleiding gestoken met waarschuwing alu motorspant te gebruiken bij "sterke" motorisering. Heb er even een plaatje van geschoten, ook van het motorspant zoals MPX 'm tegenwoordig in de set heeft zitten, 3mm dik is ie. Als je de ander motor erop wilt zetten moet je in bijna alle gevallen 2 gaten dichter naar elkaar brengen, je komt dan nagenoeg of helemaal in het grote gat in het midden bij dit motorspantje... :(

20120825_134054.jpg

20120826_231500.jpg

Back