Multiplex Funcub 2010

Een bijzonder goedemiddag allen,
vraagje over de funcub: stel je wilt langzaam kunnen vliegen zonder direct gebruik te hoeven maken van de flaps of "over"-compenseren mbv de motor en ELE. Dan heb je over het algemeen niet teveel gewicht aan boord. Nu heb ik 3 type batterijen:een 2450 mah, een 2650 mah en een 3000 mah. Is er iemand die vliegt met nog zwaardere batterijen zonder al teveel te moeten compenseren met snelheid? (ik las zelfs iets over 5000 mah...)? Met de 2650 moet ik deze al helemaal achterin leggen om een goede Cg te krijgen dus die 3000???
ps, ik gebruik de sleephaak contsructie met een ring erdoorheen om de CG te bepalen (deze positie ligt nog geen 8mm achter de officiele CG cfm handleiding)
alvast bedankt en een fijne dag nog
gr Tarkan

ik vlieg met een 2200 een 3000 en een 5000 mah accu ( alle 3S ) en ik stop ze allemaal helemaal achterin de funcub en hij vliegt met alle accu`s goed, ik vlieg er al meer dan een jaar mee en heb de CG nog nooit weer gecontroleerd met welke accu dan ook

Goedemorgen R2D2,
dank je wel. Dan durf ik het aan. Ik zal aanvangen met de 2450 en zo langzaam opbouwen. als ik het goed begrijp is het gewichtsverschil dus goed weg te trimmen.
Nogmaals bedankt en een fijne dag
gr Tarkan

Funcub vraagjes

Hallo Mensen,

Ben nieuw in de wereld van motorvliegen, Vlieg nu 2 jaar heli met mijn huidige een Trex550E fbl. Heb ook een FOX Glider 2.30m en wil nu met motorvliegen beginnen.
Heb gekozen te starten met een MPX Funcub.
Nu zit ik wat in het rond te lezen over dit vliegtuig en kom allerlei verschillende motoren en propellers tegen.
Ik heb wel wat vraagjes hierover.

1. waar slaat de propeller maataanduiding op. Bij de mijne wordt een 11x7 geleverd

De motor hierbij wordt de NTM SERIES 35-36A 910KV / 350W BORSTELLOZE MOTOR

Nou lees ik heel veel over motors die een hogere wattage en kv waarde hebben. Wil dat zeggen dat deze motor aan de lichte kant is, of kan je daar alleen iets over zeggen in combinatie met de prop.?

Laatste vraagje voor vandaag: Heb je bij de bouw nog speciaal gereedschap nodig?

laat ik het hier voorlopig bj laten, krijg ongetwijfeld nog meer vragen als ie straks binnen is. Hij is namelijk in bestelling. Heb er zin in.

prop is prima, motor is ook wel goed hoor alleen is hij net zoals je reeds zegt niet al te zwaar.
vergeet je niet de servo,s en de regelaar ook een accu is handig
denk er om dat als je de flaps gebruikt je 2 kanalen moet gebruiken voor de flaps of een servo reverse moet kopen
enne gereedschap, secondenlijm, een hobbymes, en een schroevendraaier.
mag ik je trouwens veel plezier met de funcub, prima keus

Hallo,

ik vlieg al een tijdje met mn funcub, en heel wat figuren, en spelen ermee.
Maar ik ondervind wel dat de vleugels serieus doorbuigen( ook andere clubleden hebben dit gevoel) doen jullie hier wat mee? ik dacht om links en rechts een carbon strut te steken eventueel...

Ook zou ik graag drijvers en ski's gaan maken ervoor voor tijdens de winter. Hebben jullie afmetingen ofzo hiervoor?
groeten en alvast bedankt

een geodendag,
vraagje, hoeveel vliegtijd halen jullie met de 910kv 350W motor met een 2200 batterij?
gr Tarkan

Is moeilijk te zeggen, ik vlieg met een zwaardere motor (ca 450 w. max.) en als er een flinke wind staat en ik doe veel loopings, steile klim enz, veel vol gas dus, dan moet ik na een minuut of 5 snel naar beneden.
Als het echter rustig weer is en ik vlieg rustig, met iets meer dan half gas haal ik zeker wel een minuut of 9 met een 2200 mah lipo.

Wind en vliegstijl zijn dus voor een groot deel bepalend.

Succes,
Jan

ik vlieg met de standaard motor (weet even niet hoeveel kv) en 2200 mah lipos rustig 9 á 10 minuten. dan gooi ik hem regelmatig in loopings en dergelijke. bij rustig rondvliegen zou ik zo 13 minuten kunnen halen

Algysy en mr Mark bedankt voor het antwoord. Met uitrekenen kwam ik uit op het volgende:
2450 batt: 2,45A/31,8A x 60 sec = 4,6 min vollast = ongeveer 9 min deel last.
2650 batt: 2,65A/31,8A x 60 sec= 5 min vollast = ongeveer 10 min deel last.
3000 batt: 3A /31,8A x 60 sec = 5,6 min vollast = ongeveer 11 min deel last.
Dan zie je dus dat theoretisch de tijd niet altijd even nauwkeurig uitkomt.
Mijn funcub moet nog zijn maiden moet krijgen dus wilde ik graag wat ervaringsgegevens, vandaar de vraag want komend weekend moet het gebeuren. Dat geeft al aan dat ik niet meteen ga loopen etc... vooral veel approaches.
Tevens zit je ongeveer aan een max battterij gewicht van 260gr dus veel meer dan die 3000mah zit er niet in ookal had ik hier ergens gelezen over een 5000mah.
Toch nog een vraagje, vliegen jullie met meer dan 20C of maakt dat qua tijd niet echt veel uit (ik bedoel, hogere ontlaadspanning???)
alvast weer bedankt
Fijne dag

hiervan wil ik ook wel wat meer info.
momenteel vlieg ik met 2 nano tech lipo's 2200mah 186gram 25/50c
en 1 lipo 2900mah 222gram 25c
maar deze lipo's hebben hun beste tijd gehad.
nu was ik aan het twijfelen tussen deze lipo's:

ZIPPY Flightmax 2650mAh 3S1P 45C

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14057__ZIPPY_Flightmax_2800mAh_3S1P_30C_.html

ZIPPY Compact 2700mAh 3S 35C Lipo Pack

Turnigy nano-tech 2650mah 3S 25~50C Lipo Pack

voor het gewicht en de prijs moet je de 3de nemen, maar mijn ervaring met de nano's zijn niet altijd optimaal.
de andere 2 zijn gelijklopend.

ik zit met deze motor met een 12x6prop nu
Turnigy 3639 Brushless Motor 1100kv

gewicht zit op 963gram(1187 met accu), maar ik heb hem hier en daar wat aangepast en kom nu uit op 850gram(of net boven de kilo met accu)

Algysy en mr Mark bedankt voor het antwoord. Met uitrekenen kwam ik uit op het volgende:
2450 batt: 2,45A/31,8A x 60 sec = 4,6 min vollast = ongeveer 9 min deel last.
2650 batt: 2,65A/31,8A x 60 sec= 5 min vollast = ongeveer 10 min deel last.
3000 batt: 3A /31,8A x 60 sec = 5,6 min vollast = ongeveer 11 min deel last.
Dan zie je dus dat theoretisch de tijd niet altijd even nauwkeurig uitkomt.
Mijn funcub moet nog zijn maiden moet krijgen dus wilde ik graag wat ervaringsgegevens, vandaar de vraag want komend weekend moet het gebeuren. Dat geeft al aan dat ik niet meteen ga loopen etc... vooral veel approaches.
Tevens zit je ongeveer aan een max battterij gewicht van 260gr dus veel meer dan die 3000mah zit er niet in ookal had ik hier ergens gelezen over een 5000mah.
Toch nog een vraagje, vliegen jullie met meer dan 20C of maakt dat qua tijd niet echt veel uit (ik bedoel, hogere ontlaadspanning???)
alvast weer bedankt
Fijne dag

Ik zou voor minimaal 25C gaan, het heeft op zichzelf niets te maken met de vliegtijd, maar als je een flinke dot gas geef kan je accu dat aan, en dat is bij 20C twijfelachtig.
Het nadeel van een hogere "C "waarde is dat de accu ook in gewicht zwaarder wordt, vandaar dat ik 25C een mooie waarde vind.
Dit geldt ook voor een hogere "Mah" waarde, het is leuk langer te kunnen vliegen, maar ook deze accu`s worden zwaarder waardoor er een moment komt waarbij je zoveel vermogen nodig hebt om te vliegen dat daardoor de vliegtijd weer afneemt.

Succes,
Jan

Eclipse en Algysy bedankt,
Jammer dat die nano's niet bevallen want daar had ik ook mijn pijlen op gericht....
Advies is dus minimaal 25C...zou ik dan voor de maiden met de 3000mah beginnen van 260 gram 30C??? want mijn andere 2450 en 2650 zijn 20C? Ik verwacht nl niet dat ik voluit gas moet geven tijdens de maiden, misschien enkel om een redding uit te voeren... Is er veel verschil in vlieg gedrag tussen die zwaardere 3000 (260 gram) en bijvoorbeeld 2450 (215 gram)?
Alweer alvast bedankt
gr Tarkan

mijn bevindingen momenteel

de nano's 2200 mah gaan goed maar komen snel bol...(mijn 2 stuks toch)
de 2900 is wat zwaarder 222 gram maar is beter.
feitelijk zou hij denk ik niet lichter dan een 222 grams accu mogen wegen, want dan is hij wel erg " windgevoelig"(bij ons altijd wind, en ik vlieg liever met de iets zwaardere) ik heb hier en daar gewichtsbesparing gedaan(lichtere esc en prop) wat resulteert dat ik mss wat meer naar een 250/280grams accu zal gaan, alleen weet ik nog niet welke.
wij spelen echter wel veeel meer met de gas, omdat wij hem gebruiken voor "fun vluchten" hoveren enzo hoort hier dan ook bij...
ik weet niet wat jou funcub weegt?

Nu heb ik gewoon een houten 12x6prop op die motor gestoken wat prima werkt.
toch wil ik eens een APC gebruiken. Maar,
maakt het uit welkeen voor de funcub? welke zou het meest efficient zijn?
een apc E 12x6 of een apc SF(slowfly)

greetzz

ik heb er een aeronaut 6x11 klapprop erop zitten met 2200mAh 35-45C (turnigy)die worden bij mij niet Bol (de 20-25c wel )
torquen gaat goed power over om verticaal eruit te trekken
(cullaris electro slepen lukt er ook mee)

Hoi,
ik heb na aanraden van Zaltbommel een APC thin electric propellor 11x 5,5 erop zitten. Maar aangezien de maiden nog moet gebeuren...weet ik niet precies hoe en wat maar gezien hun ervaring denk ik dat het wel goed zit.
gr Tarkan

Hallo Jan en eclipse86.

bedankt voor jullie reacties. Ik moet mijn foruminstellingen eens checken want ik heb geen melding geregen dat deze reacties er waren.

De dingen die je schrijft Jan heb ik wel aan gedacht. Om te beginnen heb ik de complete set besteld, die RC-Addic voorgesteld heeft.

setup:

1 NTM Series 35-36A 910Kv / 350W Borstelloze Motor
3 APC Thin Electric Propeller 11x7
1 Aeronaut Colet adapter voor 4 mm as (AE7124-04)
1 TowerPro 40A ESC/Regelaar met BEC
1 PolyMax 3.5mm goudkleurige connector 10 paar (20 stuks)
4 Henge MD922MG Digital Metal Gear Servo 1.8kg/ 12g/ 0.07sec
2 MG16 Metal Gear 2.9kg/.08sec/18.8g
2 Zacki Elapor seconden lijm (592727)

Ik heb bij mijzelf gedacht dat ik zowel voor de aileron als de flaps een y-kabeltje nodig heb. Aileron natuurlijk tegenovergesteld en de flaps allebei dezelfde kant uit.
Bij mijn zwever die alleen ailerons heeft heb ik uiteraard 2 kanalen voor beide ailerons apart, zodat ik ze ook als flaps kan schakelen.

Je schrijft dat de motor wat aan de lichte kant is, heb je suggestie voor beter? en moet je dan ook de prop aanpassen?

tot slot. Ik heb ook wel meteen de alu-motormount besteld.

@eclipse86 Zo'n versteviging heb ik op Youtube al wel voorbij zien komen, evenals een versteviging van het landingsgestel.

Back