Multiplex Funcub van een beginner

Tijd zal het leren ...

Maar niet alles hoeft altijd snel te zijn om leuk te zijn. Ik kan prima genieten van de funcub, ook al is het mijn meest trage toestel.

Alleen als er veel andere toestellen in de lucht zijn (die meestal sneller zijn), vind ik het niet prettig om met de funcub te vliegen. Funcub vind ik het leukst om solo wat stuntjes en gek te doen etc, of eventueel in duovlucht met een andere funcub.

Mooie eerste vlucht, jammer dat de landing er niet opstaat.
Dat vind ik altijd zo leuk als hij met die grote flaps komt "binnenwaggelen" ..... :)

Veel plezier ermee, en hou `m heel.

Jan

Mooie eerste vlucht, jammer dat de landing er niet opstaat.
Dat vind ik altijd zo leuk als hij met die grote flaps komt "binnenwaggelen" ..... :)

Veel plezier ermee, en hou `m heel.

Jan

Dank je! Ik hoop ook dat ik hem hee kan houden...

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi!

Inderdaad beter dan wat ik vorige week had. Zie filmpje, zet het geluid aan en kijk op 0:09.....

Wonder boven wonder is de enige schade een buts in de voorrand van de linker vleugel. Laat dat nu net de plek zijn waar een landingslicht mooi past..... ;).

[mod]Waarom quote je de post meteen boven je? Onnodig en ongewenst[/mod]

Haha kicken! Best een sterk plankje dan!

Ja en de andere was bij toeval ook een funcub, die zie je een paar seconde na de klap in twee stukken in het water liggen....

Maar ook die gaat binnenkort weer vliegen want het staartstuk was perfect op de lijm-verbinding "gedemonteerd" zeg maar.... En dat geldt ook voor de control links.

Dus heeft het toch nog zo zijn nut om slecht te lijmen :)...

Vandaag de eerste loopings, rolls en inverted gevlogen, werkte allemaal prima. Alleen voor rolls lijkt de FC te weinig power of control surface te hebben, of ligt dat aan mijn setup?

En met hoeveel graden flaps kan men maximaal landen en hoeveel elevator moet je daar dan ongeveer bij mixen?

Ja en de andere was bij toeval ook een funcub, die zie je een paar seconde na de klap in twee stukken in het water liggen....

Maar ook die gaat binnenkort weer vliegen want het staartstuk was perfect op de lijm-verbinding "gedemonteerd" zeg maar.... En dat geldt ook voor de control links.

Dus heeft het toch nog zo zijn nut om slecht te lijmen :)...

Ik zag hem idd drijven.
Heb je hem zelf ook al eens gecrashed?

Ik kon het niet laten! 
Vandaag een set ski's en floats binnen gekregen dus nog een paar vluchtjes oefenen, dan het water op en hopen op een witte winter... 

Heb nog wat extra gespoten om hem goed zichtbaar te hebben, ook de floats heb ik in dezelfde kleuren mee gespoten.

52ad20b1-a3f2-b8ab.jpg

52ad20b1-a40b-7e5f.jpg

52ad20b1-a416-9a23.jpg

52ad20b1-a420-9dca.jpg

52ad20b1-a42a-e75c.jpg

52ad20b1-a436-0d6d.jpg

52ad20b1-a440-c12c.jpg

Gisteren het eerste crashje trouwens gehad, met heel veel wind bij het inzetten van de landing raakte ik op de 1 of andere manier de controle kwijt of viel de lift weg of had ik last van een sterke windvlaag. Maar vlak boven de grond ging het ineens nose down naar beneden, en kon niet meer op tijd corrigeren. Enige schade was een verbogen landingsgestel. Montageplaat voor het landingsgestel was iets los gekomen en een klein scheurtje onderin de luchthapper (precies op de naad). Verder niets aan de hand behalve dan wat opgespat zand, zelfs de prop was intact. Hoop alleen dat de motor geen opsodemieter heeft gehad. Alles was met nog geen half uur gerepareerd... 

Gelukkig maar...
Bij veel wind proberen bij landen vermogen erop te houden. Eigenlijk vlieg je hem dan naar de grond en pas als de wielen op de grond staan de motor uit.

Weet iemand waar je 2 passende waterroertjes kunt kopen? Ik wil op beide floats een stuurbaar roer dat evt. automatisch weg kan klappen dmv. een veer of helemaal niet inklapbaar.

Beide floats roertjes hoeft niet. Wordt allemaal weer extra gewicht, en voor je het weet vlieg je met een baksteen.... :p Floats met 1 roertje is alweer 200 gram erbij....

Beide floats roertjes hoeft niet. Wordt allemaal weer extra gewicht, en voor je het weet vlieg je met een baksteen.... :p Floats met 1 roertje is alweer 200 gram erbij....

Raakt het toestel dan niet uit balans in vlucht al je 200 gram aan 1 kant toevoegd? En weet je waar je een degelijk roer kunt kopen? En hoe zit het met het vehaal van multiplex? Ze zeggen in de manual dat het extra roer op de staart noodzakelijk is om de verhouding van gewicht, oppervlak en control surface te compenseren...?

Nee, 200 gram voor de de floats compleet. ;)

Ik bedoelde te zeggen dat elk roer (plus servo) extra weer meer gewicht is bovenop wat je al toevoegt met de floats. En je funcub is al aan de zware kant. Natuurlijk kan de funcub het hebben, maar het is een soort algemeen idee dat je je vliegtuig toch zo licht mogelijk houdt.

Geen idee, ik heb het zelf gemaakt, zie in het originele funcub draadje. Klopt, maar ik heb funcubs zonder roer zien vliegen en dat ging ook prima. Mogelijk heeft het ermee te maken dat de nieuwere funcubs een opvallend groter richtingroer hebben.

Back