Multiplex Funcup XL RR

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Eddy van Kasteren, 16 feb 2021.

  1. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Funcub xl met wat minder uitslag op de roeren gaat prima, een FMS PA-18 supercub is ook een fantastisch ding om te leren vliegen, en ja calmato’s doen het ook prima
    Kies gewoon wat je leuk vind zolang het maar een trainer is
     
    Cnn vindt dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zou eerst even naar een club gaan, daar met de mensen praten en vragen wat ze aanraden.
    Een houten model vliegt gewoon lekkerder en kan ook meer wind hebben.
    En wat prijs betreft ligt het ongeveer gelijk, de schuimpies zijn echt belachelijk duur.
    Ik kijk net wat de Funcub XL kit kost, 206 euro!!
    Voor een stuk verpakkingsmateriaal, echt belachelijk!
    Een Calmato trainer kost 169 Euro en die is degelijker en van hout.
    De WOT trainer waar Willy de Woofer mee vloog is nog iets groter en mooier gebouwd en die was rond de 150 Euro.
    Motor, regelaar en servo's moet je dan allemaal nog erbij kopen, maar dat is ook zo bij die Funcub XL en dat kost hetzelfde bij alle modellen.
    Maar gewoon eerst naar een club, dan naar de winkel (Aerobertics) en dan in elkaar zetten, want bouwen kan je het niet noemen, en vliegen.

    GJ
     
  3. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ding weegt net zoveel als een houtkist hoor. Geen licht toestel..

    Enige jammere van de mpx is, dat er voor dat geld geen ledjes in zitten. Bekabeling loopt er al wel.

    Goed doordachte struts. Zit binnen no time in elkaar

    Ding heeft ook een dropluik. Gebruik hem altijd voor snoep. Geinig kistje hoor de XL.

    Niet iedere schuim kist vliegt als een easystar GJ haha.

    Spatten ook niet spontaan uit elkaar in de lucht
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat ie net zoveel weegt maakt niets uit.
    Al zou je een Pipercub van dezelfde afmetingen nemen van hout, dan nog vliegt een Calmato beter.
    Een Cub is hoog, kort en door die bouw vliegt ie gewoon anders en is ie gevoeliger voor zijwind dan een model dat lager en langer is.
    Ik heb een Pipercubje gehad, het vliegt erg wiebelig vergeleken met een andere hoogdekker als een Calmato of Wot.
    En wat ik al zei, die prijs, dat is echt belachelijk veel geld voor wat schuim.
    Als ie crasht kan je hem weggooien, een houten model is vaak wel weer met wat hout en handigheid, of hulp van iemand van de club, vliegend te krijgen.
    En al die dingen als ledjes, dropluik en sleephaak, daar ben je als beginner helemaal niet mee bezig.
    Net zoals flaps en dat soort onzin.
    Als beginner moet je gewoon een degelijk model hebben zonder toeters en bellen.
    Als je echt wilt knutselen kan je ook eens kijken naar het model van @wvr , foamtoair.com
    https://www.foamtoair.com/rcoutdoor/AirTrainer/AirTrainer.htm

    Dan heb je voor onder de 120 Euro een leuk model, van hout.
    En die schud je ook binnen 2 dagen in elkaar.
    Als ie crasht dan bouw je hem zo weer op.

    GJ
     
  5. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Schuim of hout, kan allebei goed of slecht vliegen, zeggen dat alle schuim toestellen niet goed vliegen dat klopt in elk geval niet, onlangs nog voor de lol een occasie FMS BEAVER V1 gekocht...
    Gewoon wat rondjes ermee vliegen dacht ik..

    Man wat vliegt dat super goed.. ik trek hem door een hoop acro figuren, menskant op 2 meter hoogte over de plein, 3d Hover no problem. Rugvlucht gaat super, ding vliegt als op Rails gewoon.

    Een stomme fms beaver

    Nu de nieuwprijs is belachelijk duur, maar ik kon hem goedkoop kopen.

    Zitten al wat putjes en deukjes in de vleugels maar vliegen dat dat ding doet, alsof zijn leven er vanaf hangt.

    Ik wil maar zeggen, je kan pas oordelen als je er mee gevlogen hebt, in elk geval heb ik met de beaver al mensen grote ogen van verbazing laten trekken.

    Zou hem niet aanraden voor beginners om de simpele reden dat er een 6s 4000 in moet. En dat is een hele investering al.

    Maar @Cnn moest je ooit de kans krijgen er zo 1 te kopen.. geen seconde twijfelen ;)
     
    Cnn vindt dit leuk.
  6. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Beste GertJan

    Je schrijft
    "Als ie crasht kan je hem weggooien, een houten model is vaak wel weer met wat hout en handigheid, of hulp van iemand van de club, vliegend te krijgen."
    Ben ik het niet mee eens, een schuim model oftewel EPO is zeer goed te herstellen, ik denk dat een houten kist veel lastiger is om te herstellen.
    Groet Hans

    ps foto zijn van ervoor en erna ha ha
     

    Bijgevoegde bestanden:

    spedter vindt dit leuk.
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Dat is knap gedaan dan.
    Maar is ie dan ook nog recht?
    Ik heb heel wat schuimpies gezien die gerepareerd waren en dan zo krom als een hoepel.
    En we hebben houten modellen altijd kunnen repareren, schuim werd vaak weggegooid, maar dat was toen schuim nog goedkoop was.
    Een houten model kan je dingen uitzagen en vervangen voor een ander stuk hout.
    EPO is altijd van vorm veranderd als het een klapper gemaakt heeft dus veranderen de vliegeigenschappen.
    En zoals Wil en Damien ook al in het andere draadje schreven, hout vliegt gewoon beter.

    GJ
     
  8. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    481
    Locatie:
    Helden
    Hoi GJ

    Hij vliegt weer voortreffelijk en hij is helemaal uitgelijnd.
    Ben het wel eens dat een houten kist anders vliegt dan een EPO kist.
    Echter voor mij vliegt het allemaal zeer goed mits goed uit gebalanceerd, en ook hier geld dat de piloot het verschil maakt.

    Grts Hans
     
    Cnn, spedter en easy vinden dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou... een goede piloot zal met een schuimpie niet kunnen wat ie wel met een houten of volgfk kist kan.
    Ik had een MPX Blizzard en iedereen vind het een goed model.
    Maar ik vond het een hok, ik ben volgfk dingen gewend.
    Elke vlucht met de Blizzard was anders, dat EPO vervormt denk ik.
    Ook eens iemand gelest met een MPX Minimag en daarna met een Mentor.
    De andere leden vlogen met Calmato's en hij had als enige een schuimpie.
    En dan zie je dat onder lastigere weersomstandigheden een houten model gewoon veel makkelijker vliegt.
    De Mentor vlieger moest afhaken en de andere modellen konden gewoon doorvliegen.
    En als leerling moet je zoveel mogelijk uren maken en als dat dan niet kan omdat het windkracht 4 is en het model dan gewoon niet lekker meer vliegt, dan is dat zonde van de tijd.

    GJ
     
  10. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Schuim is prima te repareren.

    Je zei dat hout kisten meer wind konden hebben.

    Eer ze breken bedoel je?

    En nee geen beginners toestel. Maar als je perse een XL wilt dan is het jammer dat er geen ledjes in zitten. Kost 70 euro de mpx kit. Dat vind ik ronduit belachelijk.

    De discussie ging al snel over op hout vs schuim.

    Jij kan snel bouwen GJ. Sommige mensen zoals ik niet. Als een hout toestel bij mij stuk gaat kan ik hem weggooien. Kleine dingen kan ik. Grotere ingrepen niet.

    Ik ben blij dat ik schuim toestellen heb die ik kan vliegen zonder bang te hoeven zijn dat ze stuk gaan. Meeste is goed te repareren. Voor de mooi kan er foam filler over.


    XL is een goed toestel.

    Vele carbonnen verstevigingen. Goede kwaliteit foam. Erg stevige kist. Landingsgestel die je evt als bok kan gebruiken voor onder je auto.

    Ja hout vliegt misschien beter. Maar dit niet slecht hoor. Beetje appels met peren vergelijken. Ik heb ook hout kisten die veel slechter vliegen.


    In de regel genomen is hout beter. Maar foam kistjes daarentegen niet altijd slecht.


    Wat slecht was waren de umx carbon z cub ss modellen. Overal scheuren in. Dat was echt hamburger verpakkingsmateriaal. Maar een vliegende cub van 45cm heeft gewoon wat. Die vloog ook niet als een trainer.
     
    easy vindt dit leuk.
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Ja FMS maakt tegenwoordig veel leuke modellen!

    Ik vind de Arrow Husky ook een gaaf model!

    Ja deukjes en pitjes is een dingetje met foam. Heb een carbon Z cub. Die is amper vast te houden zonder er een deuk in te maken.. te zwaar en slechte foam kwaliteit.Had eigenlijk een houtkist moeten zijn.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, soms kan ik snel bouwen.
    Maar er ligt nu al een paar weken een vleugel op de bouwtafel en die zal er voorlopig nog wel even blijven liggen.
    Gewoon even geen zin om te bouwen.
    Ik heb gisteren de speedkist van Wil getest, even gekeken of ie kan vliegen dus zonder motor van de helling gegooid.
    En hij vliegt.
    Dat is een piepschuim met balsa vleugel en houten romp.
    Gebouwd uit het hoofd, zonder tekening.
    Als je gewoon wat basisdingen aanhoud dan kan je je eigen model bouwen.
    Dat iemand geen houten model kan bouwen geloof ik niet.
    En de oudere garde kan altijd helpen want die weten niet beter.

    GJ
     
    Cnn vindt dit leuk.
  13. Eddy van Kasteren

    Eddy van Kasteren

    Lid geworden:
    15 feb 2021
    Berichten:
    30
    Locatie:
    Antwerpen
    Bedankt voor je reactie ik zie het bos door de bomen niet meer hihih zoveel keuzes ik ga zaterdag ook kijken naar een club hier in de buurt ik kan beter goed ge informeert zijn want het gaat al bij al toch een kleine 1000 euro kosten en ik wil geen spijt hebben van die aankoop natuurlijk daarom ik liever veel info vraag ;-)
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vraag bij de club welke zender ze aanraden, het is handig als ze hem kunnen koppelen aan een leraar zender en dat is merkafhankelijk.
    En misschien heeft iemand wel een gebruikte trainer liggen.
    Een model met motor, regelaar en servo's is, uitgaande van een Calmato achtige, 300 Euro.
    Dan heb je nog een lader, 2 accu's en wat laadkabels nodig, 120 Euro.
    Dan rest alleen nog de zender en ontvanger, dat kan voor 100 euro maar ook voor 5000.
    Als je een redelijke zender neemt dan ben je 250-350 Euro kwijt incl ontvanger.
    Dan heb je een Futaba of Graupner.

    GJ
     
  15. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Er staat nog een prachtige tiger 2 te koop. 150 euro. Vliegt op 4s.

    Wil hem eigenlijk zelf kopen.

    Had laatst een graupner mc20 in gebruik. Ook een fijne zender. Jammer genoeg niet erg courant. Maar zag er goed uit! Kwalitatief zag het er ook allemaal top uit

    Gebruik zelf spektrum en Futaba.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hmm, Tiger 2 is niet echt een beginnerskist.
    Dat is een laagdekker en je wilt een hoogdekker.

    GJ
     
  17. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Vliegt toch goed he zo’n piepschuim vleugel :D
     
    Cnn vindt dit leuk.
  18. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Beetje appels met peren vergelijken vind je zelf ook niet :stupid
    Bij indoor bijvoorbeeld zie ik de beste piloten allemaal met schuimpjes vliegen en die kunnen daar meer mee dan een indoor houtbouw kist:yes:

    Een budget hotliner in schuim kan je toch niet vergelijken met een vol gfk hotliner.... dat is net zoiets als een schuim decathlon van 3 meter met dikke benzinemotor :rolleyes:
     
    Cnn vindt dit leuk.
  19. Helitony

    Helitony

    Lid geworden:
    16 mrt 2005
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Lelystad
    Ik zou starten met een Easystar van Mulitiplex. Met dit toestel kan weinig mis gaan en nog betaalbaarder dan een Funcub.
    Prop bovenop dus een foute landing overleeft hij wel. Het beginners toestel bij uitstek.
    Wel even je licht opsteken bij een club en misschien kun je wat lessen krijgen.
    Succes.
     
    easy vindt dit leuk.
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, wel als je er een glasweefsel en balsa overheen legt, dan vliegt het perfect.


    Waarom niet?
    Het komt beide uit mallen, vormvastheid zou bij beide goed moeten zijn.
    En ik vergelijk hem ook niet met een ding van 1000 euro maar gewoon met een mini Hawk die vrijwel hetzelfde kost als een Blizzard, dus geen appels en peren.


    Een Easystar valt onder een electrozwever, daar kan je niet je motorbrevet mee halen.
    En als je bij een club gaat vliegen dan is een Easystar veel te makkelijk.

    GJ
     

Deel Deze Pagina