Multiplex Funjet: Nu ook "bouwverslag"

• Topicstarter Topicstarter Pjotrrr
  • Startdatum Startdatum
Met een 3S 2200mAh pakket zoek je best naar een motor/prop die niet rond de 30A trekt.
Ik denk dat een 3000kv inrunner van rond de 100g met een 5.5x4.5 prop daar wel ergens rond zit.

Vorig weekend eens wat testjes gedaan met verschillende propjes :

setup :
servo's : 2x HXT900
receiver : corona RS610II
motor : Feigao 2847 2467kv
prop : Master airscrew 5.5x4.5
prop adapter : 3.17mm hobbycity prop adapter
esc : turnigy PLUSH 60A
lipo : Zippy-R 2500mAh 4STrailing edges van de ailerons en vleugels scherp geschuurd
WBPU op onderkant en op ailerons

1) APC 5.5x4.5
Peak values :
speed : 189km/h
amps : 58.77A
watts : 761W
RPM : 29700
motortemp (met koelring) : 45°C na de vlucht

Funjet-4S-5.5x4.5-APC-inflight3.jpg

2) Master Airscrew 5.5x4.0
Peak values :
speed : 165km/h
amps : 46.75A
watts : 659W
RPM : 33500
motortemp (met koelring) : 42°C na de vlucht

Funjet-4S-5.5x4.0-Master-Airscrew-inflight.jpg

3) APC 4.75x4.75
Peak values :
speed : 175km/h
amps : 44.9A
watts : 630W
RPM : 30500
motortemp (met koelring) : 43.8°C na de vlucht

Funjet-4S-4.75x4.75-APC-inflight.jpg

@gaaaz : formatievliegen met de funjets lijkt me wel es leuk. Ik zal menne camera nog es nekeer meebrengen.

Laatst bewerkt:
Een logfile van de 3W van mij vind je eerder in dit draadje terug (toen nog met goede lipo's). Dat trekt even iets meer dan 30 ampere op 3s met een 5.5x4.3 Graupner CamSpeed propje.

Mijn lipo's zijn nu helaas af en ik heb nieuwe besteld, deze duiken bij een belasting van 25 ampere al snel richting de 8V. Desondanks dat en het missen van flink wat toeren heb ik even de gps meegenomen in de funjet. Dat gaf een snelheid van 155 km/u in vlakke vlucht op een nagenoeg windstille avond. Volgende keer dus nog even proberen met nieuwe lipo's waarbij het voltage toch al snel 2V hoger moet liggen en dat scheelt dus 6000 rpm.

funjet.jpg

Ik ga deze week mijn microstar van graupner weer vliegend maken , ik wil een 3w motor opzetten van rc technics RCtechnics Internet Store

Die trekt volgens gegevens een max van 30 A , kan ik daar deze RCtechnics Internet Store regelaar bij gebruiken ??
Ik ben een totale leek kwa electronica en heb dit draadje wel even door moeten lezen om er iets van te snappen .
Toch vraag ik t liever eerst dan dat ik dalijk iets heb wat niet werkt !!

Dit is de microjet
iq3dnx1tp7deo7feosr6.jpg

Die regelaar moet prima gaan lukken eddie, mits je natuurlijk niet met "te grote" props of teveel spoed gaat experimenteren. Mijn 3W blijft keurig rond de 30 ampere met een 5.5x4.3 propje op 3s.

Statisch kan hij best even iets meer trekken maar die pieken moeten geen probleem zijn voor de regelaar.

Die 2W motor heeft een kv van 4580. Op 3S lipo's zal die een prop aan 35000 RPM proberen te doen draaien. Zelfs voor een 4.74x4.75 propje gaat dit meer dan de toegelaten 350W kosten.
Deze motor met een 4.75x4.75 prop gaat volgens mij dus teveel stroom trekken op 3S. Enkel op 2S te gebruiken met prop.
Op 3S zoek je beter iets met een kv van rond de 3000 die 30A afkan, dan kan je een 5.5x4.5 prop gebruiken.

Ik heb een Mega 16/15/3 gekocht , en daar een regelaar bij van 35 amp , maar als prop geven ze een 6x5 op ??
Is dat geschikt voor een snel model , of moet t een kleiner type worden ??

De 16/15/3 is vergelijkbaar met de 3W. Ik zou daar ook een 5.5x4.3 opzetten als ik jou was, een 6x5 wordt net iets "te" denk ik. De 16/15/3 doet met een 5.5x4.3 ook even iets meer dan 30 á 35 ampere WOT op 3 cellen.

Maar meten is weten, dus even de amperes meten met verschillende props en zorgen dat je binnen de specificaties van je regelaar, motor en lipo's blijft.

De motor zit erop , alles aangesloten .
Ik kon alleen een master airsrew vinden met een maat 5,5x4 , morgen wil ik m weer s de lucht insmijten , ik heb helaas nog geen meter waar ik ampere`s mee kan meten , dus dat word niet teveel volgas vliegen denk ik .

T vliegt leuk , maar de snelheden die jullie zeggen en gps gemeten halen met een vergelijkbare setup haal ik never nooit niet .
Ik schat t op rond de 100 km p uur , niet hard genoeg dus !!
Gelukkig is bij de laatste landing de punt eraf gebroken , t gras was te hoog om m netjes te landen .
Dus ik denk dat er een funjet aan gaat komen met deze setup erin .
16/15/3 , 35 amp regelaar , hitec servo`tjes , flightpower evo 3300 3 cellen lipo , en de dingetjes die er verder nodig zijn .
Ik ga m nog 1 x repareren om effuh de smaak te pakken te krijgen van t snellere vliegen .
T is best leuk een electro`tje erbij , maar toch is brandstof nog steeds favoriet bij mij .

Back